Motorstrul på en 300SE

S-Klass Generation 2, tillverkades mellan 1979-1992.
stjärnsmäll
Medlem
Medlem
Posts: 64
Joined: Wed 04 Jan, 2012 22:34
Location: Gnarp

Re: Motorstrul på en 300SE

Postby stjärnsmäll » Mon 06 Feb, 2012 22:59

Yes! Va också inne på det där med kolven i bränslefördelaren. Den kan faktiskt kärva. Enligt verkstad beror det på det nya skitbränslet vi kör på. Bytte bränslefördelare på en 230E i somras och den blev lite bättre. Har bilen stått länge så MÅSTE man köra på insprutningsrengöring/smörjning. Verkstaden jag har kontakt med säger att problemet har ökat nu när vi har fått "nytt" bränsle. "Kanske det va bättre med SAAB tvåtakt"

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Motorstrul på en 300SE

Postby Marie » Tue 07 Feb, 2012 16:30

stjärnsmäll wrote:Yes! Va också inne på det där med kolven i bränslefördelaren. Den kan faktiskt kärva. Enligt verkstad beror det på det nya skitbränslet vi kör på. Bytte bränslefördelare på en 230E i somras och den blev lite bättre. Har bilen stått länge så MÅSTE man köra på insprutningsrengöring/smörjning. Verkstaden jag har kontakt med säger att problemet har ökat nu när vi har fått "nytt" bränsle. "Kanske det va bättre med SAAB tvåtakt"


Ja etanol och K-jet är INGEN bra kombination. Det finns fortfarande ett par soppanasare som säljer spritfri 98-oktan.

User avatar
brolle87
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Sun 28 Jan, 2007 22:16
Location: krokom- jämtland

Re: Motorstrul på en 300SE

Postby brolle87 » Fri 02 Mar, 2012 14:27

på min med samma problem, så blir det även så att om du nått full motortemp, och trycker full gas, så bluddrar den till innan man fått upp varvet. det blir sotsvart på snön bakom bilen. den drar även aldeles för mycket bränsle. har provat dra ur kontakten till kallstartventilen men den gör lika. fördelarlock och rotor är rengjorda å fina nu, utan resultat. nya stift

har nu plockat bort bränslefördelarn/luftmätarn/trottelhuset och rengjort lite, och reglerkolven som kan kärva gick så fint upp å ner, så den är det inget fel på.

får se om de blir nå bättre

undrar vad som gör att den får för mycket bränsle då?
Nuvarande mercor:
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,

Johan B
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 366
Joined: Fri 02 Mar, 2007 16:23

Re: Motorstrul på en 300SE

Postby Johan B » Fri 02 Mar, 2012 15:29

För att smörja bränslepump, insprutningsmunstycken/ventiler etc. kan man slå i lite tvåtaktsolja när man tankar.

Jag brukar slå i typ en dl tvåtaktsolja när jag tankar mercan och den går faktiskt bättre med det.

Nu kanske en del säger "det är inte bra för katalysatorn", men så små mängder olja är inga problem - biltillverkarna tillåter ju att moderna motorer bränner en liter motorolja per hundra mil innan de anser att det är reklamationsfall...

Jag brukar använda så bra tvåtaktsolja som möjligt, gärna syntetisk sådan.

Två bra rengöringsmedel för bränslesystemet/insprutningsventiler är STP Complete fuel system cleaner (rätt stor silverflaska) och Red-Line-oil SI1. Båda produkterna gör stor skillnad i motorer som har problem med smuts/avlagringar och liknande som är bränslerelaterat. Dock är de inte så billiga...kostar väl närmare 200kr - men fungerar det är det ju en billig "reparation"! :wink:

Mvh
Johan B

pgadler
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 127
Joined: Wed 05 Aug, 2009 10:48
Location: Ekerö
Contact:

Re: Motorstrul på en 300SE

Postby pgadler » Fri 02 Mar, 2012 18:11

Jag hade ett skumt fel på min 560 -89 som delvis liknade ditt. Det var tändspolen

stjärnsmäll
Medlem
Medlem
Posts: 64
Joined: Wed 04 Jan, 2012 22:34
Location: Gnarp

Re: Motorstrul på en 300SE

Postby stjärnsmäll » Fri 02 Mar, 2012 20:43

Fördelarlocken har även varit inblandade i en del konstigheter.

User avatar
brolle87
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Sun 28 Jan, 2007 22:16
Location: krokom- jämtland

Re: Motorstrul på en 300SE

Postby brolle87 » Fri 02 Mar, 2012 21:43

va händer om bränsletryckstegulatorns membran är trasigt?

sög i vacumslangen och då kom det lite bensin i vacumslangen
Nuvarande mercor:
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,

stjärnsmäll
Medlem
Medlem
Posts: 64
Joined: Wed 04 Jan, 2012 22:34
Location: Gnarp

Re: Motorstrul på en 300SE

Postby stjärnsmäll » Sun 11 Mar, 2012 01:22

Kan inte vara bra. Kanske du får fel bränsle tryck? Ska väl inte vara bränsle på vacumsidan.

User avatar
Scoop
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2213
Joined: Wed 10 Sep, 2008 16:05
Location: Mora
Contact:

Re: Motorstrul på en 300SE

Postby Scoop » Tue 10 Apr, 2012 12:30

Kan informera om att jag lessnade så förbannat så ja fick tag i ett insug, komplett, från en annan motor och slängde på bit för bit, behövde inte byta hela insuget räckte med bränsledistributören så var de bra sen ;) skitgrejer...
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Motorstrul på en 300SE

Postby Fotografen » Tue 10 Apr, 2012 12:35

Marie wrote:
stjärnsmäll wrote:Yes! Va också inne på det där med kolven i bränslefördelaren. Den kan faktiskt kärva. Enligt verkstad beror det på det nya skitbränslet vi kör på. Bytte bränslefördelare på en 230E i somras och den blev lite bättre. Har bilen stått länge så MÅSTE man köra på insprutningsrengöring/smörjning. Verkstaden jag har kontakt med säger att problemet har ökat nu när vi har fått "nytt" bränsle. "Kanske det va bättre med SAAB tvåtakt"


Ja etanol och K-jet är INGEN bra kombination. Det finns fortfarande ett par soppanasare som säljer spritfri 98-oktan.


Preem och Statoil har 98 utan sprit.
Kolven kan gå att göra ren, men det är en kinkig operation.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!


Return to “W126”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest