Ingen gnista 380 SE

S-Klass Generation 2, tillverkades mellan 1979-1992.
User avatar
Big-Block
Proffs
Proffs
Posts: 234
Joined: Mon 08 Aug, 2005 21:49
Location: Fjärås

Ingen gnista 380 SE

Postby Big-Block » Sun 27 Apr, 2014 22:11

Råkade släpa hem en gammal 380 SE 81:a häromdagen, dock så är det ingen gnista på bilen och nu vet ja snart inte vad mer jag ska kolla... Sitter en helt ny tändmodul på samt rengjort infästningen till den. Har mätt tändspolen (Har även provat med en annan som ja vet funkar till 100%) Har 12v till spolen när tändningen är påslagen och har även provat att dra en kabel direkt från batteriet ifall strömmen skulle förvinna när man kör på starten (då borde väl tändningslåset va uteslutet?) Har mätt den gröna kabeln från fördelaren till modulen och den hade rätt ohm-värde... även kabeln mellan spolen och fördelarlocket är riktig (Har satt stiftet i kabeln från tändspolen och sen jordat bra, bara för att utesluta lock, rotor samt kablar) men ändå ingen gnista... Har någon vänlig själ något bra tips på vad man mer skall kolla? Kan felet ligga i fördelaren? Tack på förhand :wink:
Christoffer -83

Åkdon: W116 450 SE -74, Pontiac Chieftain -57, Pontiac Laurentian -57, Dodge Polara -72, Oldsmobile Delta 88 Conv. -72

Ex MB:s W126 280 SE -83, W116 280 SE -77, W115 250-68, W126 280 SE -83, W126 280 SEL -84, W126 500 SE -80, S124 E220 T -95, W126 500 SEL -85, W124 200 -89, W124 300 D -88, W124 E250 D - 94, W124 250 D -86, S124 E220 T -94, W126 280 SE -85, W124 E250 D -93, W126 500 SE -84, W116 280 SE -75, W202 C240T - 97, W126 380 SE -81

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Ingen gnista 380 SE

Postby Fotografen » Sun 27 Apr, 2014 22:13

Det måste ju sitta nån tändpulsgivare/trigger nånstans, troligen på svepet runt svänghjulet?
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
Big-Block
Proffs
Proffs
Posts: 234
Joined: Mon 08 Aug, 2005 21:49
Location: Fjärås

Re: Ingen gnista 380 SE

Postby Big-Block » Sun 27 Apr, 2014 22:47

Fotografen wrote:Det måste ju sitta nån tändpulsgivare/trigger nånstans, troligen på svepet runt svänghjulet?


Vad jag fattat de som sitter den i fördelaren på dessa bilar och jag antar att det är den gröna kabeln som går från fördelaren till modulen och jag får rätt ohm värde där, dock så har ja inte mätt där när motorn går runt. Dock så sitter de en impuls/varvtalsgivare under servopumpen mot remhjulet men denna har ingen funktion med tändningen att göra utan går upp till diagnosuttaget men rätta mig gärna om jag har fel :wink:
Christoffer -83

Åkdon: W116 450 SE -74, Pontiac Chieftain -57, Pontiac Laurentian -57, Dodge Polara -72, Oldsmobile Delta 88 Conv. -72

Ex MB:s W126 280 SE -83, W116 280 SE -77, W115 250-68, W126 280 SE -83, W126 280 SEL -84, W126 500 SE -80, S124 E220 T -95, W126 500 SEL -85, W124 200 -89, W124 300 D -88, W124 E250 D - 94, W124 250 D -86, S124 E220 T -94, W126 280 SE -85, W124 E250 D -93, W126 500 SE -84, W116 280 SE -75, W202 C240T - 97, W126 380 SE -81

User avatar
Håkan J
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2406
Joined: Fri 21 Oct, 2005 14:57
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ingen gnista 380 SE

Postby Håkan J » Sun 27 Apr, 2014 23:37

PM:a din mailadress så skickar jag över en pdf-fil om hur du kan felsöka
Image

Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar

W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283

SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828



Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..

User avatar
Big-Block
Proffs
Proffs
Posts: 234
Joined: Mon 08 Aug, 2005 21:49
Location: Fjärås

Re: Ingen gnista 380 SE

Postby Big-Block » Mon 28 Apr, 2014 00:04

Håkan J wrote:PM:a din mailadress så skickar jag över en pdf-fil om hur du kan felsöka


PM Skickat :-)
Christoffer -83

Åkdon: W116 450 SE -74, Pontiac Chieftain -57, Pontiac Laurentian -57, Dodge Polara -72, Oldsmobile Delta 88 Conv. -72

Ex MB:s W126 280 SE -83, W116 280 SE -77, W115 250-68, W126 280 SE -83, W126 280 SEL -84, W126 500 SE -80, S124 E220 T -95, W126 500 SEL -85, W124 200 -89, W124 300 D -88, W124 E250 D - 94, W124 250 D -86, S124 E220 T -94, W126 280 SE -85, W124 E250 D -93, W126 500 SE -84, W116 280 SE -75, W202 C240T - 97, W126 380 SE -81


Return to “W126”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest