Är det värt att fixa till denna?

S-Klass Generation 2, tillverkades mellan 1979-1992.
Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Är det värt att fixa till denna?

Postby Mike Bike » Thu 03 Dec, 2009 01:52

Hej!

Jag har hittat en något orginell SEC på blocket. Röd så det står härliga till. Att bara titta på bilden får -80tals minnana att sprudla i mig.

Min fråga är: tror ni det är värt att stoppa denna: http://www.bilannonser.se/begagnad-bil/ ... D5350.aspx

I den: http://www.blocket.se/goteborg/Mercedes ... w=3&last=1

Jag såg nu att annonsen snart försvinner, men jag hoppas några av er hinner se den.

Jag undrar oxå om någon av er vet vad det kan kosta att få motorn byt, (eller om det finns någon här som är sugen på att göra jobbet). Självklart är jag berädd att betala för jobbet.

Mycket tacksam för svar! Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

User avatar
benzmansåklart
Guru
Guru
Posts: 2885
Joined: Fri 16 Apr, 2004 20:03
Location: Lamphun Thailand
Contact:

Re: Är det värt att fixa till denna?

Postby benzmansåklart » Thu 03 Dec, 2009 03:12

8)

:wink:

Image







Image



:-D varför inte passapå och byt inspsystm när du fixar till det och vaför inte en kompressor med :-D :wink:
Din och min ledarstjärna. Tom Dahlqvist-57

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: Är det värt att fixa till denna?

Postby snowman » Thu 03 Dec, 2009 12:33

Så länge den inte är upprostad så borde det inte vara någon större fara :-)

Men 25 papp är lite för mycket med tanke på att maskin är rasad, Om den inte är i ett väldigt fint skick i kaross och inredning vill säga.

En motor är det nog inga större problem att få tag på då det dräller av 126or som blivit kastrerade och fått V8an ersatt av en oljebrännare.

jag tycker du ska ge dig på att rädda den då det är en helt oslagbar kombination av signalrot lack och röd inredning.
Sen sitter ju penta fälgarna som en sportkeps på bilen!
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Är det värt att fixa till denna?

Postby Mike Bike » Thu 03 Dec, 2009 16:49

Hej!

Tack! till benzmansåklart för att ni fixade in bilderna.

Sanningen är att jag är nybörjare på bilmeck, så jag hade inte tänkt ge mig på det själv. Men självklart vill man ju se till så allt som går att förbättra på vägen blir gjort. Fast det är väl så att om man inte kan göra det själv så blir det lätt stora kostnader och då blir man lite tveksam till det hela.

Jo priset är väl högt då man inte kan kolla vad som funkar. Och då blir det nästan en grisen i säcken affär. Så jag har valt att låta någon annan ta på sig nöjet att få ordning på den.

Helt klart en mindre vanlig och underbar bil iaf.

Tack för era svar!

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

User avatar
Olds
Expert
Expert
Posts: 686
Joined: Sun 17 Dec, 2006 18:20

Re: Är det värt att fixa till denna?

Postby Olds » Fri 04 Dec, 2009 21:12

Varför inte köpa en körklar sec. Det finns dom som kostar 25-35 tusen. Verkar vara en svår bil att sälja just nu. Men tror den kommer att bli eftertraktad och dyr snart. Absolut den vackraste Mercedes som byggts. En klassiker :-D
ImageImage

rikard454
Prospect
Prospect
Posts: 43
Joined: Sat 12 Apr, 2008 22:33
Location: Luleå

Re: Är det värt att fixa till denna?

Postby rikard454 » Sun 06 Dec, 2009 16:30

Många säger att man ska köpa den dyraste/bästa man kan hitta - en "renovering" brukar ofta sluta på en högre summa pengar än vad en fin bil kostar att köpa på en gång... Speciellt om man inte kan mecka så mycket själv.

När jag köpte min SEC så var det den "dyraste" som fanns till salu i landet - men jag tror det lönade sig i längden. Har bara lagt ned en tusenlapp eller så i rena reparationer på snart 15 år (dock en smärre förmögenhet på service).

OK, jag har tappat en bra slant i värdeminskning - men det är ju inget man drabbas av förrän man säljer den - och när jag köpte min så var planen att behålla den för gott - och jag håller nog fast vid den planen.

Synd bara att det finns flera bilar kvar på min drömlista, har lyckats skaffa mig två än så länge (SEC'en - ville ha en sån sen första spionbilden smög fram 1980/81 samt en 73 Cadillac Eldorado indy 500 pace car edition). Men kvar på listan finns en Ferrari 308/328, en Rolls-Royce Silver Spirit, Range Rover, 53'a Cadillac Eldorado, en Aston Martin, etc... Men det får nog bli just drömmar ;-)

/Rikard

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Är det värt att fixa till denna?

Postby Mike Bike » Sun 06 Dec, 2009 19:28

Hej!

Jo det stämmer det du säger. I det allra flest fall iaf. Tydligen så är den röda SEC:n redan såld, men jag har redan bestämt mig för att leta vidare ändå. Finns ju flera fina på blocket mfl ställen.

Jag vill tacka för alla bra tips och den feedback jag fått. gillar vekligen detta forumet, alla verkar vara seriösa och trevliga. Det är så skönt när inte folk bara vill visa sina snygga bilar för någon form av social status, utan gör det för att bilarna är fina i sig, oberoende vem som äger dem.

Hoppas alla fortsätter att vårda dessa vackra bilar! Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

User avatar
bigb
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 145
Joined: Fri 25 Mar, 2005 09:29
Location: Stockholm, Solna

Re: Är det värt att fixa till denna?

Postby bigb » Thu 18 Mar, 2010 22:20

Mike Bike wrote:Hej!

Jo det stämmer det du säger. I det allra flest fall iaf. Tydligen så är den röda SEC:n redan såld, men jag har redan bestämt mig för att leta vidare ändå. Finns ju flera fina på blocket mfl ställen.

Jag vill tacka för alla bra tips och den feedback jag fått. gillar vekligen detta forumet, alla verkar vara seriösa och trevliga. Det är så skönt när inte folk bara vill visa sina snygga bilar för någon form av social status, utan gör det för att bilarna är fina i sig, oberoende vem som äger dem.

Hoppas alla fortsätter att vårda dessa vackra bilar! Mikael


Jag vet att det är en gammal tråd och en ruggig bumpning. MEN...

En röd SEC är och kommer alltid att vara min drömbil. Även om min inte är i toppskick så jobbar jag
på att hålla den rullande och i form. Snyggaste bil MB har gjort i mina (färgade) ögon :)
MB 500 SEC -84 (glidaren)
Miata -90 (leksaken)
Jaguar XJ 3,2 executive -97 (bruksbilen)
Mitsubishi Colt CZ3 -07 (den helt onödiga firmabilen)

ImageImageImage

User avatar
Olds
Expert
Expert
Posts: 686
Joined: Sun 17 Dec, 2006 18:20

Re: Är det värt att fixa till denna?

Postby Olds » Fri 19 Mar, 2010 12:05

bigb wrote:
Mike Bike wrote:Hej!

Jo det stämmer det du säger. I det allra flest fall iaf. Tydligen så är den röda SEC:n redan såld, men jag har redan bestämt mig för att leta vidare ändå. Finns ju flera fina på blocket mfl ställen.

Jag vill tacka för alla bra tips och den feedback jag fått. gillar vekligen detta forumet, alla verkar vara seriösa och trevliga. Det är så skönt när inte folk bara vill visa sina snygga bilar för någon form av social status, utan gör det för att bilarna är fina i sig, oberoende vem som äger dem.

Hoppas alla fortsätter att vårda dessa vackra bilar! Mikael


Jag vet att det är en gammal tråd och en ruggig bumpning. MEN...

En röd SEC är och kommer alltid att vara min drömbil. Även om min inte är i toppskick så jobbar jag
på att hålla den rullande och i form. Snyggaste bil MB har gjort i mina (färgade) ögon :)



Almadinröd är en enormt fin mercedes färg. Sällan man ser röda mercor tycker jag. Men dom är grann att titta på när dom kommer :-D
ImageImage


Return to “W126”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest