Hej alla,
Jag är lite förbryllad. För ngn månad sedan fick jag för mig att kontrollera tändinställningen på min 560SEL -89. Det är en importbil, så jag har inte katalysator, utan 300 hk. Men i motorrummet finns dekal med korrekt tändinställning, så det var bara att sätta igång.
Då noterade jag att fördelaren inte varit lossad på länge, den satt ordentligt fast. När den väl var loss, så kunde jag vrida den hur som helst, utan att tändinställningen med stroboskoplampa mot gradskivan ändrade sig.
Då tänkte jag: aha, elektroniskt, kompenserar för ändrade fördelarinställning. Men hur då, den har väl inga givare på svänghjulet som en del andra bilar jag haft?
Nåja, tänkte inte mer på det, utan skruvade fast fördelaren igen utan att tänka på hur den hamnade. "Den kompenserar ju" tänkte jag.
Jag smygkör min limousin normalt. Men när jag efter några veckor skulle hänga av en Tahoe vid ett rödljus, haltade motorn vid ordentligt gaspådrag. Tahoen vann lätt och föraren såg glad ut. Så ska det verkligen inte vara. Sedan blev det värre. Svårstartad, spottar och hackar.
Trodde det var ngt i insprutningen, och jag hade redan bytt potentiometern vid bränslefördelaren. Nu bytte jag även EHA/actuatorn vid bränslefördelaren. Fortfarande fel. Jag har en annan bränslefördelare liggande, men...
Sedan bytte jag mitt skruttiga fördelarlock, rotorn var redan bytt. Motorn slutade spotta och hacka, men dör fortfarande vid kraftigare gaspådrag.
Då började jag tänka på att felet kommit efter mitt fipplande med fördelaren. Och jag ifrågasatte mig själv med "att den kompenserar". Hur f-n då? Och varför i så fall varför fortfarande vanlig fördelare? I andra bilar har man ju då fimpat fördelaren helt.
Kan min gamla Biltema tändinställningslampa vara paj? Kan jag gjort fel vid avläsning?
Motorn har ju betett sig precis som vid för sen tändning (med lite andra problem ovanpå det, eller som resultat av många mil med fel tändning).
Nu är jag på landet, men har på måfå satt tändningen tidigare. Ska kolla med annan tändinställningslampa när jag kommer hem.
Men vet ngn hur det egentligen är/fungerar?
Tändinställning 560 SEL -89
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Tändinställning 560 SEL -89
Du har ändrat inställningen på fördelaren så att rotorn ibland kommer för långt ifrån rätt bleck till rätt stift som ska tända.
Nu har jag aldrig tittat i fördelaren på just din motor men det sitter inga givare i fördelaren, den sitter på svänghjulet, fördelarens enda uppgift är att fördela gnistan till den cylinder som ska till att tända.
Ta av locket och titta på rotorn, är den tokbränd i ena kanten på spetsen och som ny i den andra, vrid fördelaren en liten aning åt det håll rotorn ser piggast ut.
Nu har jag aldrig tittat i fördelaren på just din motor men det sitter inga givare i fördelaren, den sitter på svänghjulet, fördelarens enda uppgift är att fördela gnistan till den cylinder som ska till att tända.
Ta av locket och titta på rotorn, är den tokbränd i ena kanten på spetsen och som ny i den andra, vrid fördelaren en liten aning åt det håll rotorn ser piggast ut.
Re: Tändinställning 560 SEL -89
Inte tokbränd, men hyggligt svärtad. Ska prova ditt tips, tack, men tror jag har mer problem än så.....
Re: Tändinställning 560 SEL -89
Uppdatering:
Är fortfarande förbryllad av tändsystemet, men jag tror mig hittat felet på min bil.
Den övergick snart till att inte starta alls. Gnista fanns, bränsle fram till bränslefördelaren, bränsle till kallstartsventilen, MEN INTE bränsle till cylindrarna. Snustorrt.
Trodde först att jag hade en "plunger" som fastnat i bränslefördelaren, men mottryck fanns när jag tryckte på luftmassemätarens platta.
Pumparna gick när jag vred på tändningen, när startmotorn gick och när motorn gick.
Ändå fick jag till slut för mig att ta bort bränslepumpsrelät och bygla med en kabel.
Vilken skillnad, sa flickan....
Pumparna lät väsentligt mer, och det brusade tydligt av bensinen forsande i bränslefördelaren. Förut var det tyst. Och mycket mer mottryck när jag tryckte ner luftmassemätarens platta.
Och då kallstarsventilen inte fungerade utan relä, fick jag pumpa lite, men den startade och gick OK.
Jag ska nu byta bränslepumpsrelät, men det verkar som det gett för låg spänning till pumparna - lägt bränsletryck som inte ens räckte att trycka igenom bränsle genom bränslefördelaren.
Är fortfarande förbryllad av tändsystemet, men jag tror mig hittat felet på min bil.
Den övergick snart till att inte starta alls. Gnista fanns, bränsle fram till bränslefördelaren, bränsle till kallstartsventilen, MEN INTE bränsle till cylindrarna. Snustorrt.
Trodde först att jag hade en "plunger" som fastnat i bränslefördelaren, men mottryck fanns när jag tryckte på luftmassemätarens platta.
Pumparna gick när jag vred på tändningen, när startmotorn gick och när motorn gick.
Ändå fick jag till slut för mig att ta bort bränslepumpsrelät och bygla med en kabel.
Vilken skillnad, sa flickan....
Pumparna lät väsentligt mer, och det brusade tydligt av bensinen forsande i bränslefördelaren. Förut var det tyst. Och mycket mer mottryck när jag tryckte ner luftmassemätarens platta.
Och då kallstarsventilen inte fungerade utan relä, fick jag pumpa lite, men den startade och gick OK.
Jag ska nu byta bränslepumpsrelät, men det verkar som det gett för låg spänning till pumparna - lägt bränsletryck som inte ens räckte att trycka igenom bränsle genom bränslefördelaren.
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Tändinställning 560 SEL -89
Aha, pumprelät är en klassiker. Peta isär relät och löd om det, brukar vara lödglapp, sedan går det 20 000 mil till.
Re: Tändinställning 560 SEL -89
Fotografen wrote:Aha, pumprelät är en klassiker. Peta isär relät och löd om det, brukar vara lödglapp, sedan går det 20 000 mil till.
Ett nytt på väg fr Tyskland för 60 EUR. Kan jag leva med.
Tack för hjälpen!
Re: Tändinställning 560 SEL -89
Efter många timmar felsökande med verkstadhandbok i hand, visade det sig att det var tändmodulen.
Jag fick stark gnista, men tydligen vid helt fel tillfälle. Jag kan berätta att felet inte kom direkt, pang på, utan jag har troligen haft fel på tändmodulen sedan jag köpte bilen för 4.000 mil sedan, men nu växte felet till helt haveri. Den tändmodul tar input från vacuum, knacksensorer, varvtal, vevaxel, fördelar/kamlägessensor, temperatur m m.
Nu går den bättre än någonsin och jag mys-super-njuter.
Jag fick stark gnista, men tydligen vid helt fel tillfälle. Jag kan berätta att felet inte kom direkt, pang på, utan jag har troligen haft fel på tändmodulen sedan jag köpte bilen för 4.000 mil sedan, men nu växte felet till helt haveri. Den tändmodul tar input från vacuum, knacksensorer, varvtal, vevaxel, fördelar/kamlägessensor, temperatur m m.
Nu går den bättre än någonsin och jag mys-super-njuter.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 7 guests