Page 1 of 1

Hjälp med m117 5.0

Posted: Fri 27 Aug, 2010 13:47
by huckstar
Nu har jag varit och införskaffat en m117 500 motor årsm. -85 från stepside här på forumet.
Den ska förmodligen sitta i en w116 som i dagsläget är en 280se årsm.-74.

Så nu har jag lite frågor och funderingar runt om det finns något från den bilen som går att använda till m117 motorn?
All el med motorstyrning och relän saknas som ska sitta på karossen, går det använda något relä från w116, och bensinpumpen blir antagligen för liten eller går det ta den som sitter i bilen redan? tycker m110 motorn drar mer sås än m117 :? går det ta kylaren från 280in eller är den på tok för liten?

Eller är det bara att köpa ett helt elsystem till motorn direkt, med soppapump, kylare, bakaxel och kardan?

Något mer som behövs eller behöver göras om? m117 är rena grekiskan för mig :roll:

MvH Jimmy

Re: Hjälp med m117 5.0

Posted: Fri 27 Aug, 2010 21:12
by M116
Fränt, nu börjar vi snacka motor!!!
Du får först o främst ge mer kött på benen ( vad fick du med motorn/vad sitter kvae på bilen?) men du kan utgå att det enda som kommer att kunna användas blir bilens egna kabelstam till belysning och dyl. Allt i motorrum, växellåda, bakaxel får du kombinera 126 och 116 med vinkel.
Om du hittar delar från en W116 med 450(M117) snurran så underlättar du en hel del för dig själv. Du behöver motorfästen, grenrör, automat, kylare, slangar, rör, framfjädrar, bakbromsar med antidive. Kolla med "supercharger6,9" här på forumet, vill minnas att han håller på o gör sig av med 116 delar. (ingen M110 där inte!).

Jag har en 2.82 bakaxel från en tidig 500:a till salu om du känner dig sugen.... Kan säkert fixa andra delar från W126/500SEL om du behöver.

Re: Hjälp med m117 5.0

Posted: Sun 29 Aug, 2010 21:12
by huckstar
M116 wrote:Fränt, nu börjar vi snacka motor!!!
Du får först o främst ge mer kött på benen ( vad fick du med motorn/vad sitter kvae på bilen?) men du kan utgå att det enda som kommer att kunna användas blir bilens egna kabelstam till belysning och dyl. Allt i motorrum, växellåda, bakaxel får du kombinera 126 och 116 med vinkel.
Om du hittar delar från en W116 med 450(M117) snurran så underlättar du en hel del för dig själv. Du behöver motorfästen, grenrör, automat, kylare, slangar, rör, framfjädrar, bakbromsar med antidive. Kolla med "supercharger6,9" här på forumet, vill minnas att han håller på o gör sig av med 116 delar. (ingen M110 där inte!).

Jag har en 2.82 bakaxel från en tidig 500:a till salu om du känner dig sugen.... Kan säkert fixa andra delar från W126/500SEL om du behöver.


Hehe ja nog ska det vara v8!
Det är i princip bara en lösklippt motor med växellåda, alla kablar och slangar är kapade men grenröret är iallafall kvar, allt annat sitter kvar i bilen som motorn kommer ifrån då han har dieselkonverterat den och har den som bruksbil. Så alternativet är väl att hitta en billig w126 utan motor och med en slut kaross som man får flytta över allt ifrån, eller köpa allt löst, men då gäller det ju att få med alla pinaler också som behövs för att få igång alltihop sen.

Ja just från en 450 så passar väl motorfästena rakt av, går det ta kylare från 450 också?
Okej, jo nog är bakaxeln intressant, och mer grejer lär nog behövas framöver, jag ska till stockholm(bålsta) nu på måndag och stannar en vecka cirka, så då kan vi ju höras av och kika på grejerna! :-)

Hur blir det med kardanstången då, måste den kortas eller går den också ta ifrån en 450?