Gällande 560 SEC så producerades den från oktober 1985 till oktober 1991.
Oktober 1985 till augusti 1987 är effekten är 272 hk och med katalysator 242 hk.
Från september 1987 höjdes kompresssionen från 9,0:1 till 10,0:1. Effekten är då 300 hk och med katalysator 279 hk.
560 Sec köp tips och råd
Re: 560 Sec köp tips och råd
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: 560 Sec köp tips och råd
Mercedes_benz_81 wrote:Tjenare!
man kan ju inte låta bli i att bli lite små kär i 126c! otroligt fina linjer. Men frågan är då när man kollar 560 vad bör man leta efter? rost under? hjulhus under sacco? sen är ju dom flesta sec sommar körda så dom borde klarat sig ganska bra. sen motor mässigt? 560 med eller utan katt? annat som kan vara känsligt på dom i motor väg? när ska det byts kam kedja osv på en sån kärra? tacksam för tips/johan
Nja, sommarkörda är dom nog inte, den som köper en bil för så mycket pengar kör året om, det är nog mer nu när dom börjar bli "entusiastbilar" som dom ställs av på vintern.
Kör själv ett par hundra mil på sommaren med min 500SEC, helt underbar bil.
Last edited by kentapenta on Fri 08 Jul, 2011 10:37, edited 1 time in total.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Re: 560 Sec köp tips och råd
Scorpio wrote:Det skiljer inte sååå mycket mellan de olika motorerna som samtliga är V8:or.
Bränsleförbrukning och försäkring skiljer inte så mycket heller mellan de olika motorerna.
Jag måste revidera mitt föregående påstående om bränsleförbrukning. 560 drar 2-3 dl mer/mil än sina mindre syskon. Delvis förstås pga att motorn är större och starkare, men också pga att 560 märkligt nog har en lägre utväxling. Om bilen drar 1,1 l/mil eller 1,4 l/mil i 120 km/h har kanske mindre betydelse på ett entusiastfordon, men en högre utväxling hade ju gett en behagligare gång vid långfärd.
Gällande försäkring så är merkostnaden för 560 inte så stor.
Total utväxling och försäkringsklass(trafik-delkasko-vagnskada) enligt följande:
420 SEC:
2,47:1
6-30-35
500 SEC:
2,24:1
6-30-35
560 SEC:
2,65:1
6-45-45
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: 560 Sec köp tips och råd
Hallå
har just börjat åka med min 560SEC 1991 efter div.översyn som jag köpte i höstas, den har gått 10200 mil enligt dokumentation, sist jag tankade blev det 32 liter på 27 mil vilket är helt OK.
jag tror det var 1989 som den fick en face lift på inredningen vilket bl.a. syns på nackstöden, en underbar bil att åka, min är röksilver med ljust skinn, och genomgången hos Fritz Bernadts MB i Länna Stkhlm, med utmärkt beröm godkänd
Sedan är det en j#$%&a skuts i den då man trycker på gasen,,, men visst man åker mest å glider med den, men i sommar blir det att njuta av den så mycket det går
Bästa MB hälsningar
har just börjat åka med min 560SEC 1991 efter div.översyn som jag köpte i höstas, den har gått 10200 mil enligt dokumentation, sist jag tankade blev det 32 liter på 27 mil vilket är helt OK.
jag tror det var 1989 som den fick en face lift på inredningen vilket bl.a. syns på nackstöden, en underbar bil att åka, min är röksilver med ljust skinn, och genomgången hos Fritz Bernadts MB i Länna Stkhlm, med utmärkt beröm godkänd
Sedan är det en j#$%&a skuts i den då man trycker på gasen,,, men visst man åker mest å glider med den, men i sommar blir det att njuta av den så mycket det går
Bästa MB hälsningar
450 SLC 1980 14000 mil,
560 SEC 1991 10.000 mil
Jeep Grand Cheroke CRD 2012 vardagsbil
560 SEC 1991 10.000 mil
Jeep Grand Cheroke CRD 2012 vardagsbil
Re: 560 Sec köp tips och råd
Trevlig tråd. Blir själv helt galet sugen på en SEC med jämna mellanrum, då jag anser det vara en av Mercedes absolut vackraste vagnar (dessutom har jag bestämt mig för att ha ägt en Merca med V8 innan jag dör). Men det gäller ju dock som sagt att veta lite mer om ev. svagheter hos dessa modeller på äldre dar, och då är ju sådana här trådar kanon.
W124 300E -88
--------------------------------------
--------------------------------------
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests