Därrar ja...

S-Klass Generation 2, tillverkades mellan 1979-1992.
Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Därrar ja...

Postby Osse » Wed 18 Apr, 2012 20:40

Glömde dörrarna, jag har en 300se -91 med med det där rätta dörrljudet, lätta och stänga och ett sugande klonkljud.
Så är det inte på 560, byter man g¨ngjärn eller går det att justera?
Vill ha så där lättstängda fina dörrar på min älskling...

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Därrar ja...

Postby sl60 ///AMG » Wed 18 Apr, 2012 21:13

Klart att det går att justera! Jag hade för länge sedan en 350SEL (W116) som jag monterade ner i atomer för hellackning. När jag sedan monterade ihop den så fick jag inte till dörrarna direkt. Jag lämnade då in den till Philpssons i Stockholm och bad dem justera. Ja, ni vet. Dom kan ju de här grejorna... Fick tillbaka bilen och resultatet var att jag fick smälla igen dörrarna med våld för att de skulle stänga. Jag var ganska upprörd och konfronterade verkaren. Han sa att de justerade och provade med vatten om den läckte, och de hade den inte gjort. Jag gick då till en annan S-klass och öppnade och stängde. Det fungerade perfekt, och jag sa att jag ville ha det som på den bilen. Omöjligt sa han, din är ju mycket äldre (1975 vs 1980). De fick inga pengar och jag åkte hem och justerade dörrarna. Efter många, långa timmar var det klart. Helt perfekt! Man kunde släppa dörren från första låsstoppet och dörren stängdes med ett MB-slurp. Så visst går det, men det är ingen som kommer att ha tid, och har de det så kommer inte du har råd att betala.

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Därrar ja...

Postby Fotografen » Wed 18 Apr, 2012 21:15

Mao, bättre att lära sig göra det själv än att anlita verkstad.
Som vanligt.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Därrar ja...

Postby Osse » Thu 19 Apr, 2012 07:08

Ok, tack för svaren. Jag får väl öva på min 300. Ena dörren där är lite smådålig. Tack gubbar.

crister
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1043
Joined: Wed 11 Feb, 2009 00:25

Re: Därrar ja...

Postby crister » Thu 19 Apr, 2012 10:43

ifall man har en bil som dörrarna går klockrent på och man skall lossa dom, går det inte märka upp gångjärnen på nåt vis? så man slipper hålla på å j#$%&a

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: Därrar ja...

Postby MB_Star » Thu 19 Apr, 2012 10:43

Fotografen wrote:Mao, bättre att lära sig göra det själv än att anlita verkstad.
Som vanligt.


så sant!
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Därrar ja...

Postby sl60 ///AMG » Thu 19 Apr, 2012 11:25

crister wrote:ifall man har en bil som dörrarna går klockrent på och man skall lossa dom, går det inte märka upp gångjärnen på nåt vis? så man slipper hålla på å j#$%&a
Underlättar helt klart, även om det inte gör att du helt kan undvika justering.

crister
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1043
Joined: Wed 11 Feb, 2009 00:25

Re: Därrar ja...

Postby crister » Thu 19 Apr, 2012 15:24

sl60 ///AMG wrote:
crister wrote:ifall man har en bil som dörrarna går klockrent på och man skall lossa dom, går det inte märka upp gångjärnen på nåt vis? så man slipper hålla på å j#$%&a
Underlättar helt klart, även om det inte gör att du helt kan undvika justering.

jajust, säja va man vill om tyskar men dom är för j#$%&a å få till det..


Return to “W126”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests