Ska kanske köpa W126 280 SE - Vart rostar dem?

S-Klass Generation 2, tillverkades mellan 1979-1992.
persson121
Medlem
Medlem
Posts: 69
Joined: Mon 21 Dec, 2009 20:50

Ska kanske köpa W126 280 SE - Vart rostar dem?

Postby persson121 » Sun 30 Dec, 2012 16:50

Hejsan!

Jag tänkte köpa något roligt att skruva i. Jag är en person som har tillgång till det flesta verktyg och saker för att iallafall få igenom en bil igenom besiktningen. Jag är inte ute efter att göra bilen i toppskick, utan mest bara att få ut den på vägarna och köra som den redan är. Visst tänker jag putsa till den och fixa, men jag har låg budget.

http://www.blocket.se/gavleborg/Mercede ... m?ca=4&w=2

Jag funderar på en sådan och jag undrar vart jag ska kolla efter rost. Vart är de kända ställerna de brukar rosta?
Bilen är avställd sedan 2006-01-30 och senaste godkända besiktning är 2004-08-10.
Vägmätarställning är 250727 km.

Den har taklucka och det står att den har automat enligt vv. Men jag antar dem har bytt låda.
Den har en 156 hk motor, men det står att det är en SE-modell. Är det inte då insprutning på dem då?

Vart ska man annars kolla på dem? Jag behöver exakt all info som möjligt :)
Brukar centrallåset ofta gå sönder? Vad brukar vara dyrt att laga om man bortser från drivlinan?

Brukar dem dra så här eller är detta en överdrift?

Forbruk per 10 km
-ved 90 km/t 4-tr. manuell: 0,89 liter
5-tr. manuell: 0,80 liter
4-tr. automat: 0,92 liter
-ved 120 km/t 4-tr. manuell: 1,11 liter; fra 10/81: 1,09 liter
5-tr. manuell: 0,99 liter
4-tr. automat: 1,16 liter; fra 10/81: 1,15 liter
-ved bykjøring 4-tr. manuell: 1,69 liter; fra 10/81: 1,45 liter
5-tr. manuell: 1,45 liter
4-tr. automat: 1,64 liter; fra 10/81: 1,43 lier

Biörn Bladh
Guru
Guru
Posts: 4038
Joined: Sun 25 Apr, 2004 09:31
Location: Ösmo

Re: Ska kanske köpa W126 280 SE - Vart rostar dem?

Postby Biörn Bladh » Sun 30 Dec, 2012 17:34

Rostar i princip överallt.

Vanligast och mest rost är nog dessa ställen

Hjulhusen
Kofångaren fram och bak
Kring lyktor blinkers fram och bak
Under hatthyllan (kan vara svårt att se)
Bakluckan under bakdelen
Skärmkanter förstås
Dörrkanter förstås
Kring domkraftshålen

Ja de var nog de oftast mest angripna ställena även under får du nog kolla kan bli hål lite här och var.

Lycka till!
220D -77 w123 34200 mil såld 1997 (Gul)
300D -82 w123 36600 mil krockad av kärringen numera reservdelsbil. (Helelfenben)
300SD -87 w126 35100 mil sommarbilen (Pärlemogråmetallic)
240TD -83 w123 54000 mil (Helelfenben). Avställd. Har fått Pension.
240D -82 w123 42000 mil vinterbilen (Vit). Tyvärr såld nu. Exporterad till Marocko.
Nissan Serena Cargo -98 21500 mil. Nya Arbetsredskapet (vit) Rejält sliten efter tjänst hos skogshuggar firma.
Alfa 75 "Grym" banpreppad men inte lättad, det kommer....He Den heter: Gulöra.
Alfa 155 TD 2,5 -97 Unik bil med sportsetupen, ytterst sällsynt...he!

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Ska kanske köpa W126 280 SE - Vart rostar dem?

Postby Hynboholm » Sun 30 Dec, 2012 17:45

Köp min!
Det sparar du mycket pengar på jämfört med bilen i annonsen...

viewtopic.php?f=41&t=72303
Last edited by Hynboholm on Sun 30 Dec, 2012 18:22, edited 1 time in total.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Ska kanske köpa W126 280 SE - Vart rostar dem?

Postby Marie » Sun 30 Dec, 2012 17:59

Jag menar att du skall vara överlycklig om du får en sådan att förbruka så lite bensin som enligt den tabellen....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

persson121
Medlem
Medlem
Posts: 69
Joined: Mon 21 Dec, 2009 20:50

Re: Ska kanske köpa W126 280 SE - Vart rostar dem?

Postby persson121 » Sun 30 Dec, 2012 18:27

Biörn Bladh wrote:Rostar i princip överallt.

Vanligast och mest rost är nog dessa ställen

Hjulhusen
Kofångaren fram och bak
Kring lyktor blinkers fram och bak
Under hatthyllan (kan vara svårt att se)
Bakluckan under bakdelen
Skärmkanter förstås
Dörrkanter förstås
Kring domkraftshålen

Ja de var nog de oftast mest angripna ställena även under får du nog kolla kan bli hål lite här och var.

Lycka till!


Hur är det under då?

persson121
Medlem
Medlem
Posts: 69
Joined: Mon 21 Dec, 2009 20:50

Re: Ska kanske köpa W126 280 SE - Vart rostar dem?

Postby persson121 » Sun 30 Dec, 2012 18:30

Hynboholm wrote:Köp min!
Det sparar du mycket pengar på jämfört med bilen i annonsen...

viewtopic.php?f=41&t=72303


Jag är ute efter en W126 som jag fixar upp själv. Jag är alltså inte ute efter toppskick som din är i :)
Jag vet att det kan bli dyrt men jag brukar alltid fixa och trolla när det gäller reprationer av bilar. Nej, jag fuskar inte, men jag kan iallafall använda en Volvo 740 radioantenn till en Mercedes. :mrgreen:

Hur brukar bromsar se ut? Brukar det vara kex eller brukar de inte rosta så farligt där under?

Biörn Bladh
Guru
Guru
Posts: 4038
Joined: Sun 25 Apr, 2004 09:31
Location: Ösmo

Re: Ska kanske köpa W126 280 SE - Vart rostar dem?

Postby Biörn Bladh » Sun 30 Dec, 2012 22:37

persson121 wrote:
Biörn Bladh wrote:Rostar i princip överallt.

Vanligast och mest rost är nog dessa ställen

Hjulhusen
Kofångaren fram och bak
Kring lyktor blinkers fram och bak
Under hatthyllan (kan vara svårt att se)
Bakluckan under bakdelen
Skärmkanter förstås
Dörrkanter förstås
Kring domkraftshålen

Ja de var nog de oftast mest angripna ställena även under får du nog kolla kan bli hål lite här och var.

Lycka till!


Hur är det under då?


Skrev ju det kan vara dåligt varsomhelst där rostskyddet gett sig men bakre regionerna är nog i regel mest drabbade. Där måste du kolla noga själv. Enda chansen att veta.
Men rådet är att köpa en med så lite rost som möjligt om du tänker behålla den mer än några år. Kostar den 10 eller 15 papp mer så är det ingenting mot att "bytauthelabilen".
Sen centrallåset. Ja det pajar alltid oftast förr men det är ju inga idiotsummor att fixa om man kan göra det själv. Annars är väl det dyraste AC:n om man vill ha den funktionsduglig.
220D -77 w123 34200 mil såld 1997 (Gul)
300D -82 w123 36600 mil krockad av kärringen numera reservdelsbil. (Helelfenben)
300SD -87 w126 35100 mil sommarbilen (Pärlemogråmetallic)
240TD -83 w123 54000 mil (Helelfenben). Avställd. Har fått Pension.
240D -82 w123 42000 mil vinterbilen (Vit). Tyvärr såld nu. Exporterad till Marocko.
Nissan Serena Cargo -98 21500 mil. Nya Arbetsredskapet (vit) Rejält sliten efter tjänst hos skogshuggar firma.
Alfa 75 "Grym" banpreppad men inte lättad, det kommer....He Den heter: Gulöra.
Alfa 155 TD 2,5 -97 Unik bil med sportsetupen, ytterst sällsynt...he!

persson121
Medlem
Medlem
Posts: 69
Joined: Mon 21 Dec, 2009 20:50

Re: Ska kanske köpa W126 280 SE - Vart rostar dem?

Postby persson121 » Sun 30 Dec, 2012 22:50

Biörn Bladh wrote:
persson121 wrote:
Biörn Bladh wrote:Rostar i princip överallt.

Vanligast och mest rost är nog dessa ställen

Hjulhusen
Kofångaren fram och bak
Kring lyktor blinkers fram och bak
Under hatthyllan (kan vara svårt att se)
Bakluckan under bakdelen
Skärmkanter förstås
Dörrkanter förstås
Kring domkraftshålen

Ja de var nog de oftast mest angripna ställena även under får du nog kolla kan bli hål lite här och var.

Lycka till!


Hur är det under då?


Skrev ju det kan vara dåligt varsomhelst där rostskyddet gett sig men bakre regionerna är nog i regel mest drabbade. Där måste du kolla noga själv. Enda chansen att veta.
Men rådet är att köpa en med så lite rost som möjligt om du tänker behålla den mer än några år. Kostar den 10 eller 15 papp mer så är det ingenting mot att "bytauthelabilen".
Sen centrallåset. Ja det pajar alltid oftast förr men det är ju inga idiotsummor att fixa om man kan göra det själv. Annars är väl det dyraste AC:n om man vill ha den funktionsduglig.


Jag är en riktig mekare när det gäller bilar. Jag lackerar dem själv, limmar det som behövs och har inget problem med att rycka ut golvets inredning och svetsa golv.

Det jag är mest orolig för är att t.ex bromsar, stötdämpare, abs-enheten, tankmätare osv är sönder och man måste köpa nytt. Det är saker som jag inte kan exempelvis bygga själv. Men är det t.ex rost på en skärm så går det alltid att fixa.

Hur är c-låset? Är det hydrauliskt? Enkelt att fixa?

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Ska kanske köpa W126 280 SE - Vart rostar dem?

Postby Feliks » Sun 30 Dec, 2012 23:02

quote]

Skrev ju det kan vara dåligt varsomhelst där rostskyddet gett sig men bakre regionerna är nog i regel mest drabbade. Där måste du kolla noga själv. Enda chansen att veta.
Men rådet är att köpa en med så lite rost som möjligt om du tänker behålla den mer än några år. Kostar den 10 eller 15 papp mer så är det ingenting mot att "bytauthelabilen".
Sen centrallåset. Ja det pajar alltid oftast förr men det är ju inga idiotsummor att fixa om man kan göra det själv. Annars är väl det dyraste AC:n om man vill ha den funktionsduglig.[/quote]

Jag är en riktig mekare när det gäller bilar. Jag lackerar dem själv, limmar det som behövs och har inget problem med att rycka ut golvets inredning och svetsa golv.

Det jag är mest orolig för är att t.ex bromsar, stötdämpare, abs-enheten, tankmätare osv är sönder och man måste köpa nytt. Det är saker som jag inte kan exempelvis bygga själv. Men är det t.ex rost på en skärm så går det alltid att fixa.

Hur är c-låset? Är det hydrauliskt? Enkelt att fixa?[/quote]
Min magkänsla säger mig att C-låset inte är hydrauliskt :mrgreen: :mrgreen: Hurvida det är enkelt att fixa sig ett hydrauliskt C-lås överlåter jag till någon riktig expert att svara på. Kan ev vara intresserad av detta själv om någon kan knåpa ihop något till en human penning- svar via PM.
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Ska kanske köpa W126 280 SE - Vart rostar dem?

Postby Marie » Sun 30 Dec, 2012 23:14

1) Centrallåset är nog elektropneumatiskt. Dvs elstyrd pump i reservhjulsbaljan som styr servodon i dörrarna via tryckluft/vacuum. Kanske på de tidigaste ett rent vacuumsysten som på 123?

2) Den riktigt elaka rosten kan finnas i torpeden. Sidorna ut mot stänkskärmarna är väl det enklaste där, men rost kan även förekomma i "gropen" nedanför vindrutan. Förbålt mycket att riva ut (både ut- och invändigt) innan man kan börja svetsa, om man ens kommer åt.....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

persson121
Medlem
Medlem
Posts: 69
Joined: Mon 21 Dec, 2009 20:50

Re: Ska kanske köpa W126 280 SE - Vart rostar dem?

Postby persson121 » Sun 30 Dec, 2012 23:25

Feliks wrote:Min magkänsla säger mig att C-låset inte är hydrauliskt :mrgreen: :mrgreen: Hurvida det är enkelt att fixa sig ett hydrauliskt C-lås överlåter jag till någon riktig expert att svara på. Kan ev vara intresserad av detta själv om någon kan knåpa ihop något till en human penning- svar via PM.


Okej. Jag hade bara fått höra det att MB brukade köra med hydrauliskt c-lås och det är kung när det fungerar, men krånglar det så blir det dyrt.

persson121
Medlem
Medlem
Posts: 69
Joined: Mon 21 Dec, 2009 20:50

Re: Ska kanske köpa W126 280 SE - Vart rostar dem?

Postby persson121 » Sun 30 Dec, 2012 23:27

Marie wrote:2) Den riktigt elaka rosten kan finnas i torpeden. Sidorna ut mot stänkskärmarna är väl det enklaste där, men rost kan även förekomma i "gropen" nedanför vindrutan. Förbålt mycket att riva ut (både ut- och invändigt) innan man kan börja svetsa, om man ens kommer åt.....


Om man ens kommer åt...så betyder det enligt mina öron att bes inte kan märka det :mrgreen:
Men viktigaste är att det inte är rost på bärande. Då blir det körförbud direkt.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Ska kanske köpa W126 280 SE - Vart rostar dem?

Postby Marie » Sun 30 Dec, 2012 23:30

persson121 wrote:
Feliks wrote:Min magkänsla säger mig att C-låset inte är hydrauliskt :mrgreen: :mrgreen: Hurvida det är enkelt att fixa sig ett hydrauliskt C-lås överlåter jag till någon riktig expert att svara på. Kan ev vara intresserad av detta själv om någon kan knåpa ihop något till en human penning- svar via PM.


Okej. Jag hade bara fått höra det att MB brukade köra med hydrauliskt c-lås och det är kung när det fungerar, men krånglar det så blir det dyrt.


Hydrauliskt kan väl möjligen ha varit i W100 "Falcon Crest-bilen". De hade hydrauliska fönsterhissar och hydraulisk sätesjustering....

Rättelse: Inte ens W100 hade hydraulik på centrallåset.
Last edited by Marie on Sun 30 Dec, 2012 23:39, edited 1 time in total.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Ska kanske köpa W126 280 SE - Vart rostar dem?

Postby Feliks » Sun 30 Dec, 2012 23:32

persson121 wrote:
Feliks wrote:Min magkänsla säger mig att C-låset inte är hydrauliskt :mrgreen: :mrgreen: Hurvida det är enkelt att fixa sig ett hydrauliskt C-lås överlåter jag till någon riktig expert att svara på. Kan ev vara intresserad av detta själv om någon kan knåpa ihop något till en human penning- svar via PM.


Okej. Jag hade bara fått höra det att MB brukade köra med hydrauliskt c-lås och det är kung när det fungerar, men krånglar det så blir det dyrt.

Nej C-låset är någon vakumhistoria, brukar inte vara några större problem med det, och om det nu skulle krångla är det oftast vakumpumpen som sitter under baksätet som krånglar. Dessa får man nog i princip gratis på skrotarna nuförtiden :-D
Ett hydrauliskt C-lås har jag då aldrig hört talas om, kan inte ens tänka mig in i hur det skulle fungera...... :mrgreen: Någon lustigkurre försöker spela dig ett spratt, var på din vakt :|
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Ska kanske köpa W126 280 SE - Vart rostar dem?

Postby Hynboholm » Sun 30 Dec, 2012 23:33

persson121 wrote:Det jag är mest orolig för är att t.ex bromsar, stötdämpare, abs-enheten, tankmätare osv är sönder och man måste köpa nytt. Det är saker som jag inte kan exempelvis bygga själv. Men är det t.ex rost på en skärm så går det alltid att fixa.

Hur är c-låset? Är det hydrauliskt? Enkelt att fixa?


Om du gillar att meka så köper du väl begagnade slitdelar, då blir det ju billigare.

C-låset kan du väl bara skita i, på en skrotbil för 5' är det väl inte hela världen... :roll:


Return to “W126”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests