Dra kabel från instrumentpanelen upp till innerbackspegeln

S-Klass Generation 2, tillverkades mellan 1979-1992.
torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Dra kabel från instrumentpanelen upp till innerbackspegeln

Postby torake » Mon 27 May, 2013 20:09

Jag skulle vilja installera mikrofon till handsfree uppe vid backspegeln på en 300SE 1986. Hur lossar man på takpanelen längst fram vid vindrutans ovankant? A-stolpens beklädnad, hur lossar man den? Har hittat bilder på hur beklädningen ser ut men framgår inte riktigt hur man skall lossa den.

Vill helst inte dra sönder något som är besvärligt att få tag i.

Kabeln jag skall dra har pålödd mikrofon i ena änden som är ganska stor, och i andra änden en vinklad 3,5mm stereoplugg så jag tror inte den går att dra med draglina e. dyl.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Dra kabel från instrumentpanelen upp till innerbackspege

Postby M116 » Wed 29 May, 2013 09:05

Ta bort tjäderlisten runt dörrhålet från instrumentbrädan och uppåt. Det är bara att dra den rakt utåt, kan vara lite svårt att få ett bra grepp om den så jag brukar lossa plastlisten på tröskeln och ta tag i ändan på tjäderlisten.
Sen får du ta bort högtalargallret, och dra A-stolpsbeklädnaden bakåt i bilens rikting. Om du vill få med metallclipsen (men de brukar sitta hårt i A-stolpen) så kan du istället dra beklädnaden inåt bilen istället (mot den andra A-stolpen). Om du är osäker så kan du börja med att stoppa in en plastkil el. dyl. för att kolla hur metallclipsen är fästa i beklädnaden.

Den främre takbeklädnaden tas bort som följer:
- demontera solskydden (den dolda skruven kommer du åt genom att trycka ut locket bakifrån med en 90-graders krok)
- ryck bort innerbackspegeln med dess fot (sitter hårt som f-n!)
- skruva bort innerbackspegelfästet och ta bort mittsolskyddet
- har du taklucka så öppna den och ta bort kromlisten i framkant på luckhålet
- dra takpanelen bakåt i bilens riktning
- observera att detta förutsätter att en eller båda A-stolpsbeklädnaderna är demonterade
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Dra kabel från instrumentpanelen upp till innerbackspege

Postby torake » Fri 31 May, 2013 22:27

Nu har jag varit där och rotat, tog en stund innan jag fattade hur tjäderlisten skulle dras, utåt förvisso men jag försökte först med utåt som mot dörrhålets mitt, men det var ju utåt som rakt ut från bilen vinkelrätt mot färdriktningen. :-)

Sen behövde jag inte fortsätta längre, för jag tror jag hittade en optimal placering av mikrofonen både med avseende på samtalskvalitet och utseende:
Image

Precis framför kurvhandtagets främre fäste. (kurvhandtag förresten, heter det så fortfarande? I dagens bilar behöver man ju knappast hålla i sig i ett handtag i taket vid kurvtagning, man sitter ju som i ett skruvstäd fastbultat på ett strykjärn

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Dra kabel från instrumentpanelen upp till innerbackspege

Postby M116 » Sat 01 Jun, 2013 12:53

Eller som vissa märken som placerar sina kuvhandtag i mittkonsollen - men egentligen är den förklädd handbroms!!! Helt livsfarligt om man skulle vilja greppa tag i den i en kurva...... :roll:
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??


Return to “W126”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests