Karl-Heinz: 420 SE, orgie i aprikosfärgad plysch

S-Klass Generation 2, tillverkades mellan 1979-1992.
User avatar
Dr Bilfåne
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 105
Joined: Sat 27 Mar, 2010 08:01

Karl-Heinz: 420 SE, orgie i aprikosfärgad plysch

Postby Dr Bilfåne » Sat 10 Aug, 2013 22:01

Tänkte dela min senaste med forumet. Adopterade nyss från en kompis som bara hade honom över sommaren.
Dessförinnan endast två ägare bak till 1988. Jag döpte honom tidigare i dag:
Image

Pampvagn (702, Rauchsilber)!
Image

Några kvadratmeter:
Image

Men nu är ni välkomna in i salongen! Ombonat med svällande fåtöljer och turkmattor från Feltema:
Image

Original brandsläckare i salongen.
Image

Loungen:
Image

Karl-Heinz hävdar att han bara travat på i just över 20.000 mil. Original avtagbar dragkrok och förbandslåda finns kvar. Sterilitet kan emellertid ej längre garanteras:
Image

I det andra förvaringsfacket i hatthyllan hittar vi spader knekt. Han kommer en dag att säljas/skrotas med knekten kvar däri.
Image

Tidstypisk Becker bandare. Michael Bolton på kassetten som följde med.
Image

Detalj, hatthylla i flammig aprikos. Ytterligare en kassett.
Image

Huvudentrén, detalj:
Image

Statements:
Image

Han har lite hyss för sig ibland och verkar sugen på ny startmotor. Men han får lugna sig. Jag menar, han fick ju för f-n ett (1) nytt torkarblad för 39.90 igår. Det gamla hängde i slamsor och renderade anmärkning vid besiktningen för en dryg månad sedan. Det var dock den enda.

Dimljus bak och reostat lever lite självständiga liv men AC kyler förvånansvärt bra och eltakluckan löper fint. Farthållare dock lynnig. Ganska spartanskt utrustad i övrigt. Plåtfälgar och vevar bak t.ex. Men visst bjuder han på en del, se bild ur samtida Teknikens Världs ALLA BILAR, sektionen "I utrustningen ingår":
Image
Image

Glidfaktor självklart superhög, trots dödströtta dämpare. Därtill bättre V8-muller än i min M113, trots typ 100 kusar och 0,8 l mindre.
Trist aptit på kamaxlar har han haft och han är inne på sin tredje portion (serverad för ca 500 mil sedan), vilket framgår av den i övrigt fantastiskt bristfälliga dokumentationen. Han är lite hemlighetsfull, Karl-Heinz! Men kamaxeldieten verkar i alla fall härdat honom mot rosth-et. Ganska stor i flabben också. En kretin har försökt bryta upp locket vid något tillfälle. Oklart om hen lyckades. Den uppmärksamme noterar vidare min avatar i lillrutan.
Image

Känns begreppet "Sådana görs inte längre" relevant? Svaret är jakande.
Last edited by Dr Bilfåne on Mon 10 Mar, 2014 20:59, edited 2 times in total.
Hälsningar, Dr Bilfåne
Wer einmal durch den Stern geschaut...
-----------------------------------------------------
M-B nr 13: s211 CDI220 Elegance
M-B nr 14: s213 220d Avantgarde

User avatar
Jovani
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2396
Joined: Thu 13 May, 2004 16:38
Location: Göteborg

Re: Karl-Heinz: 420 SE, orgie i aprikosfärgad plysch

Postby Jovani » Sat 10 Aug, 2013 22:24

Den var sweet!
-------------------
Hälsningar
Johan

CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Karl-Heinz: 420 SE, orgie i aprikosfärgad plysch

Postby torake » Sat 10 Aug, 2013 22:45

Stilig vagn. Jag tror att jag har boten för farthållaren här: viewtopic.php?f=31&t=73154&start=75#p687891

Om du inte gillar de turkiska mattorna så nytillverkar Langefelder autoteppich gmbh ribbade textilmattor i rätt färg.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Karl-Heinz: 420 SE, orgie i aprikosfärgad plysch

Postby Marie » Sat 10 Aug, 2013 23:05

Det var ett välbevarat och intressant exemplar du fått tag på!

Dr Bilfåne wrote:Jag döpte honom tidigare i dag:
Image


Kunde du inte få församlingsprästen att sköta den avdelningen?
Ja kanske inte döpa direkt, men i varje fall välsigna...

Själv anlitade jag ju, direkt efter köpet, för säkerhets skull en biskop, Anders Arborelius (uppvuxen i Lund f.ö.)...

Image

Men det kan ju aldrig skada att låta församlingsprästen bättra på det hela nån gång ibland

Image
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Dr Bilfåne
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 105
Joined: Sat 27 Mar, 2010 08:01

Re: Karl-Heinz: 420 SE, orgie i aprikosfärgad plysch

Postby Dr Bilfåne » Sun 11 Aug, 2013 17:41

Marie wrote:Det var ett välbevarat och intressant exemplar du fått tag på!

Tack, Marie. Men ska sanningen fram gör han sig lite bättre på bild än i verkligheten - inte olikt många av oss dödliga :P !
Vi kan vidare slå fast att när det gäller den ceremoniella delen har Karl-Heinz anledning att vara gravt avundsjuk på Helmut. Nå't annat än en plastpanna batterivatten... Sagolika bilder!

torake wrote:Stilig vagn. Jag tror att jag har boten för farthållaren här: viewtopic.php?f=31&t=73154&start=75#p687891

Om du inte gillar de turkiska mattorna så nytillverkar Langefelder autoteppich gmbh ribbade textilmattor i rätt färg.

Tack för tips och länk! Kan komma till pass. Jag har inte bestämt hur jag ska förhålla mig till mattorna. Tar man det hela på rätt sätt passar de ganska fint :lol: . Jag är inte heller 100 på att han förtjänar bättre heller, iaf inte ännu.
Hälsningar, Dr Bilfåne
Wer einmal durch den Stern geschaut...
-----------------------------------------------------
M-B nr 13: s211 CDI220 Elegance
M-B nr 14: s213 220d Avantgarde

silentdawg
Expert
Expert
Posts: 740
Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53

Re: Karl-Heinz: 420 SE, orgie i aprikosfärgad plysch

Postby silentdawg » Sun 11 Aug, 2013 18:21

Mattorna går verkligen bort, om man är en kioskägare från syrien. Men den där inredningen är helt fantastisk, älskar färgen, och det var längesen jag såg plyschstolar som inte är söndernötta. Vad betalade du? Helt klart en keeper.
S212 R170 W126 W204
Image
Samt ca 140 tidigare bilar.

User avatar
Dr Bilfåne
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 105
Joined: Sat 27 Mar, 2010 08:01

Re: Karl-Heinz: 420 SE, orgie i aprikosfärgad plysch

Postby Dr Bilfåne » Sun 11 Aug, 2013 20:09

silentdawg wrote:Mattorna går verkligen bort, om man är en kioskägare från syrien. Men den där inredningen är helt fantastisk, älskar färgen, och det var längesen jag såg plyschstolar som inte är söndernötta. Vad betalade du? Helt klart en keeper.

Antar att det skulle stå "om man INTE är"... :wink:. Ja, färgen är intergalaktisk och endast passagerarsidans originalmatta saknas. Men det verkar inte som aprikos finns att tillgå ens på torakes länk. Beige är det närmaste, och det lär skära sig något enormt.

Han kostade som en 1,7 GHz 13-tums MacBook Air med 8 GB RAM och 256 GB SSD och två boxar rödtjut. Men då är Mac:en iofs ny, och det kan man ju inte anklaga K-H för att vara.
Hälsningar, Dr Bilfåne
Wer einmal durch den Stern geschaut...
-----------------------------------------------------
M-B nr 13: s211 CDI220 Elegance
M-B nr 14: s213 220d Avantgarde

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Karl-Heinz: 420 SE, orgie i aprikosfärgad plysch

Postby torake » Sun 11 Aug, 2013 21:56

Dr Bilfåne wrote:
silentdawg wrote:Mattorna går verkligen bort, om man är en kioskägare från syrien. Men den där inredningen är helt fantastisk, älskar färgen, och det var längesen jag såg plyschstolar som inte är söndernötta. Vad betalade du? Helt klart en keeper.

Antar att det skulle stå "om man INTE är"... :wink:. Ja, färgen är intergalaktisk och endast passagerarsidans originalmatta saknas. Men det verkar inte som aprikos finns att tillgå ens på torakes länk. Beige är det närmaste, och det lär skära sig något enormt.

Om inte din kamera har alldeles galen färgåtergivning så är din inredning dadelfärgad precis som min. Du skall ha exakt likadana mattor som jag. De tillverkar på beställning, skicka ett mail! Dadel heter dattel på tyska.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: Karl-Heinz: 420 SE, orgie i aprikosfärgad plysch

Postby Uky » Sun 11 Aug, 2013 22:20

:shock:

Den var verkligen välbevarad!

Det är som sagt inte ofta man ser en såpass
mogen bil med plyshklädseln i så fint skick.

Väl värd att bevaras och finköras.

:thumbup:

User avatar
Dr Bilfåne
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 105
Joined: Sat 27 Mar, 2010 08:01

Re: Karl-Heinz: 420 SE, orgie i aprikosfärgad plysch

Postby Dr Bilfåne » Mon 12 Aug, 2013 19:19

torake wrote:
Dr Bilfåne wrote:
silentdawg wrote:Mattorna går verkligen bort, om man är en kioskägare från syrien. Men den där inredningen är helt fantastisk, älskar färgen, och det var längesen jag såg plyschstolar som inte är söndernötta. Vad betalade du? Helt klart en keeper.

Antar att det skulle stå "om man INTE är"... :wink:. Ja, färgen är intergalaktisk och endast passagerarsidans originalmatta saknas. Men det verkar inte som aprikos finns att tillgå ens på torakes länk. Beige är det närmaste, och det lär skära sig något enormt.

Om inte din kamera har alldeles galen färgåtergivning så är din inredning dadelfärgad precis som min. Du skall ha exakt likadana mattor som jag. De tillverkar på beställning, skicka ett mail! Dadel heter dattel på tyska.

OK - polletten har ramlat ned. Och varmt tack för färginfon - Dattel har nu lagts på minnet! Men Apricot kändes inte helt fel. Det kan bli läge för kontakt men i nuläget känns nya mattor lite överkurs; jag får se om han håller ihop först :lol:. Apropå det mekaniska: tittade slarvigt - det är bara hans andra portion kamaxlar. Och tusan vore det väl annars, även om hans tidiga barndom är höljd i dunkel.
Hälsningar, Dr Bilfåne
Wer einmal durch den Stern geschaut...
-----------------------------------------------------
M-B nr 13: s211 CDI220 Elegance
M-B nr 14: s213 220d Avantgarde

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Karl-Heinz: 420 SE, orgie i aprikosfärgad plysch

Postby Cpt Tuttle » Mon 02 Sep, 2013 20:57

Härlig vagn, är bra avis på er som kan ha inredningar i plysch i sådana färger, hade jag haft en sån bil själv hade inredningen varit spräcklig i mörkt gråbrun efter en vecka. :lol:

Men nog hade det väl varit roligare döpa med bromsvätska? :mrgreen:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: Karl-Heinz: 420 SE, orgie i aprikosfärgad plysch

Postby MB_Star » Tue 10 Sep, 2013 20:59

min inrednig var också i den färgen men tyvärr inte lika fräsch! :lol:
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Karl-Heinz: 420 SE, orgie i aprikosfärgad plysch

Postby V70tdi » Tue 10 Sep, 2013 21:18

Sällar mig till kören om mattorna.
Ordna snarast en ritualisk mattbränning för att inte skända en så vacker vagn :-D

Det är när man ser såna här härliga bilder som jag tänker: Njaae kanske MB inte är så tokiga ändå efter att vara nära att tappa hopp och tilltro till 210án jag flyttar dököttet med just nu då tanten tagit traktorn av mig nu efter att 210án svikit för många gånger så hon inte litar helt på den längre.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
Dr Bilfåne
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 105
Joined: Sat 27 Mar, 2010 08:01

Re: Karl-Heinz: 420 SE, orgie i aprikosfärgad plysch

Postby Dr Bilfåne » Thu 19 Sep, 2013 20:22

Tack för berömet, ska vidarebefordra till honom. Startmotor fixad - härligt med den gamla skolans mekar som LAGAR, inte bara byter. 1000 pix - som hittat.
Cpt Tuttle wrote:Men nog hade det väl varit roligare döpa med bromsvätska? :mrgreen:

:-D Jo, det hade varit något. Som om inte lacken på huven var trött nog redan!
V70tdi wrote:Sällar mig till kören om mattorna.
Ordna snarast en ritualisk mattbränning för att inte skända en så vacker vagn :-D

På allmän begäran:
Image

Lite bättre nu - fick ta i en original ripsmatta finfint skick men i annan nyans, men men... Det fanns ju redan tre original i "Dattel", så det känns sådär att köpa fullt set åt honom. Den bruna passar på något sätt fint in i miljön:
Image

Hjulsidorna såg för j#$%&a ut, se exempelbild före och efter renovering medelst diverse Biltemasprayer/slippapper:
Image

Är det förresten bara jag som sätter DIT emblem? Smäckte dit detta idag. Alla andra verkar plocka bort...

Image
Last edited by Dr Bilfåne on Mon 10 Mar, 2014 21:00, edited 1 time in total.
Hälsningar, Dr Bilfåne
Wer einmal durch den Stern geschaut...
-----------------------------------------------------
M-B nr 13: s211 CDI220 Elegance
M-B nr 14: s213 220d Avantgarde

silentdawg
Expert
Expert
Posts: 740
Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53

Re: Karl-Heinz: 420 SE, orgie i aprikosfärgad plysch

Postby silentdawg » Thu 19 Sep, 2013 20:57

Snyggt jobbat och härlig vikingabegravning för mattorna.
Lite ot, men är Dadel samma färg som ibland kallas Saffran?
S212 R170 W126 W204
Image
Samt ca 140 tidigare bilar.


Return to “W126”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests