Ett väldigt distinkt tickande/klonkande ljud kommer från framkant av topplocket på förarsidan i takt med avgasljudet.
Tänkte ta av kåpan och försöka felsöka, men har ingen aning om hur det funkar.
Finns det nåt sätt man kan se med blotta ögat vad som är fel?
Finns det några typiska fel som det kan vara?
Kan ju ingenting om ventiler och kamaxel eller sådant så jag är lite förvirrad.
Skulle verkligen behöva hjälp!
Missljud i ena toppen m116 380
Re: Missljud i ena toppen m116 380
Börja med att kolla så det inte är avgasläckage mellan topp och grenrör. Det blir ganska fina sotmärken på toppen vid ett läckage.
Annars är det väldigt vanligt med slitna kamaxelknockar på M116. Lyft på den vänstra ventilkåpan (4st M6 bultar och lossa bränsleledningarna) så ser du tydligt om nån knock är nedsliten. Kan ju även vara nåt dåligt hydraulelement annars.
Annars är det väldigt vanligt med slitna kamaxelknockar på M116. Lyft på den vänstra ventilkåpan (4st M6 bultar och lossa bränsleledningarna) så ser du tydligt om nån knock är nedsliten. Kan ju även vara nåt dåligt hydraulelement annars.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: Missljud i ena toppen m116 380
Hej
Jag hade samma typ av tickande missljud från min 380SE-85 W126. Alla sade att det måste vara sliten kam och då måste kammen bytas och att det var vanligt, dessutom jättedyra grejer. Det finns dock två mycket enklare och billigare felkällor och det är antingen en kass hydraullyftare eller sliten vipparm (som det var för mig). I inget av de två senare fallen behöver kammen lossas om man gör som jag beskriver nedan.
Att hitta rätt ventil gjorde jag genom att först identifiera vilken av V8:ans halvor som tickar. Det är ungefär vad man kan identifiera genom att bara lyssna med blotta örat. Sedan köpte jag en ventilkåpa på skrot för 300kr och skar upp upp en 1 cm bred längsgående skåra på ovansidan av ventilkåpan genom vilken jag kunde föra in ett stetoskop (som hjärtdoktorn har, inköpt på Biltema för nån hundring) och lägga det an mot varje ventil (8st) och identifiera vilken av dem som tickar. Att köra helt utan kåpa går inte ens på tomgång för det stänker för mycket särskilt från kedjan.
Sedan tillverkade jag en hävarm ca 4 dm lång (rel. enkelt) så att jag kunde trycka ner ventilen med fjäder ner i förbränningsrummet, med kammen som mothåll. Naturligtvis måste motorn ställas i rätt läge så att kolven på aktuell cylinder står i botten så man inte stukar den, annars katastrof! Sedan kan man bara pilla bort vipparmen och lyftaren blir tillgänglig. Först bytte jag lyftare (ca 600kr) utan resultat, sedan bytte jag vipparmen (500kr) också och då blev den helt tyst - hääärligt! Har nu kört 3.000 mil och motorn spinner som en katt utan tick.
Hoppas Du har glädje av min beskrivning.
Mvh
Thomas
Jag hade samma typ av tickande missljud från min 380SE-85 W126. Alla sade att det måste vara sliten kam och då måste kammen bytas och att det var vanligt, dessutom jättedyra grejer. Det finns dock två mycket enklare och billigare felkällor och det är antingen en kass hydraullyftare eller sliten vipparm (som det var för mig). I inget av de två senare fallen behöver kammen lossas om man gör som jag beskriver nedan.
Att hitta rätt ventil gjorde jag genom att först identifiera vilken av V8:ans halvor som tickar. Det är ungefär vad man kan identifiera genom att bara lyssna med blotta örat. Sedan köpte jag en ventilkåpa på skrot för 300kr och skar upp upp en 1 cm bred längsgående skåra på ovansidan av ventilkåpan genom vilken jag kunde föra in ett stetoskop (som hjärtdoktorn har, inköpt på Biltema för nån hundring) och lägga det an mot varje ventil (8st) och identifiera vilken av dem som tickar. Att köra helt utan kåpa går inte ens på tomgång för det stänker för mycket särskilt från kedjan.
Sedan tillverkade jag en hävarm ca 4 dm lång (rel. enkelt) så att jag kunde trycka ner ventilen med fjäder ner i förbränningsrummet, med kammen som mothåll. Naturligtvis måste motorn ställas i rätt läge så att kolven på aktuell cylinder står i botten så man inte stukar den, annars katastrof! Sedan kan man bara pilla bort vipparmen och lyftaren blir tillgänglig. Först bytte jag lyftare (ca 600kr) utan resultat, sedan bytte jag vipparmen (500kr) också och då blev den helt tyst - hääärligt! Har nu kört 3.000 mil och motorn spinner som en katt utan tick.
Hoppas Du har glädje av min beskrivning.
Mvh
Thomas
Fyra bilar (varav två S-klass) - två MC - två snöskotrar - två sportbåtar - fyra släp - ungdomsmoppen kvar.....allt funkar som nytt!!!
Re: Missljud i ena toppen m116 380
Det här låter ju som mumma för mig. Hur vet man att just den kolven är i sitt nedre läge?
Med vänlig hälsning, Oskar.
Med vänlig hälsning, Oskar.
Re: Missljud i ena toppen m116 380
Ta bort tändstiftet och kolla med i cylindern. Annars kan du kolla på ventilerna under kammen och avgöra vilket läge kocken befinner sig i.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: Missljud i ena toppen m116 380
Hej Oskar!
Har Du liknande tick i Din motor?
Vill Du vara 100% säker på att kolven verkligen är i bottenläge och Du eventuellt inget kan se genom tändstiftshålet kan Du ju sticka ner någon sorts halvböjlig sticka och vrida på svänghjulet tills Du känner att kolven är i ÖD (övre dödpunkt) sedan vrider Du svänghjulet 1/2 varv så lär aktuell kolv vara i botten.
Obs! att kolla på kammens läge duger absolut ej eftersom den roterar med halva vevaxelrotationen och således för varje givet läge har två helt motstående lägen på vevaxeln/kolven.
Lycka till
Thomas
Har Du liknande tick i Din motor?
Vill Du vara 100% säker på att kolven verkligen är i bottenläge och Du eventuellt inget kan se genom tändstiftshålet kan Du ju sticka ner någon sorts halvböjlig sticka och vrida på svänghjulet tills Du känner att kolven är i ÖD (övre dödpunkt) sedan vrider Du svänghjulet 1/2 varv så lär aktuell kolv vara i botten.
Obs! att kolla på kammens läge duger absolut ej eftersom den roterar med halva vevaxelrotationen och således för varje givet läge har två helt motstående lägen på vevaxeln/kolven.
Lycka till
Thomas
Fyra bilar (varav två S-klass) - två MC - två snöskotrar - två sportbåtar - fyra släp - ungdomsmoppen kvar.....allt funkar som nytt!!!
Re: Missljud i ena toppen m116 380
Hej och tack till er båda. När jag läser det så är det ju självklart. Ursäkta lite korkad fråga. Jag skall plocka ut mitt projekt snart. Den är fin bortsett från det där irriterande tickandet...
Trevlig helg!
Trevlig helg!
Re: Missljud i ena toppen m116 380
Tack så mycket för alla tips!
En nock på kamaxeln var dock helt slut vid närmare inspektion så måste byta kammen också utöver en troligtvis lika sliten vipparm
Läste i en servicebok att man ska ta ut vipparmen före kammaxeln med ett särskilt verktyg. Måste man verkligen göra detta?
Blir inte vipparmen mycket lättare att byta när man tagit bort kamaxeln och allt är synligt?
En nock på kamaxeln var dock helt slut vid närmare inspektion så måste byta kammen också utöver en troligtvis lika sliten vipparm
Läste i en servicebok att man ska ta ut vipparmen före kammaxeln med ett särskilt verktyg. Måste man verkligen göra detta?
Blir inte vipparmen mycket lättare att byta när man tagit bort kamaxeln och allt är synligt?
Re: Missljud i ena toppen m116 380
Vipparmarna ligger "lösa" för sig själva och hålls på plats av ventilfjädrarna. Om Du lättar på kammen kommer vipparmarna att avlastas från ventilfjäderns spännkraft och därmed vara möjliga att enkelt plocka bort. Du behöver alltså inte ta bort vipparmarna först. När Du sedan återmonterar kammen får Du vara noga så att vipparmarna inte kläms fast i fel läge. Inget hokus pokus men var noga. Om Du väljer att montera vipparmarna efter att kammen är monterad måste Du ha ett specialverktyg (typ hävarm) i stil med det jag beskrev i mitt tidigare inlägg.
Lycka till
Thomas
Lycka till
Thomas
Fyra bilar (varav två S-klass) - två MC - två snöskotrar - två sportbåtar - fyra släp - ungdomsmoppen kvar.....allt funkar som nytt!!!
Re: Missljud i ena toppen m116 380
Kanon tack för det
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 24 guests