Med risk att slå in öppna dörrar...

S-Klass Generation 2, tillverkades mellan 1979-1992.
User avatar
Dr Bilfåne
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 105
Joined: Sat 27 Mar, 2010 08:01

Med risk att slå in öppna dörrar...

Postby Dr Bilfåne » Sat 21 Sep, 2013 20:53

...men bättre en gång för mycket: Det skadar INTE med en koll då och då uppe i hörnen under vindrutan, speciellt vid denna tid på året, med massor av björkfrön, löv etc. Dräneringen pluggas lätt och öppnar man huven i serviceläge kan det se riktigt trist ut häromkring vid närmare koll. Massor med löv och ingrodd skit som är gottebord för Den Brune Djävulen... och en del av detta syns alltså inte direkt när huven är i vanligt öppetläge.
Vill inte tänka på hur det kan se ut om man tar bort plastpanelen som löper under vindrutan över hela bilens bredd, dvs den som bl a döljer torkarmekanismen :sad4: .

Gäller såklart inte bara W126, jag vet att även W123-ägare bör göra samma koll. Sannolikt gäller det flera andra karosser också, men här kan säkert diverse gurumedlemmar fylla på :!: .
Hälsningar, Dr Bilfåne
Wer einmal durch den Stern geschaut...
-----------------------------------------------------
M-B nr 13: s211 CDI220 Elegance
M-B nr 14: s213 220d Avantgarde

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Med risk att slå in öppna dörrar...

Postby M116 » Mon 23 Sep, 2013 14:02

Än bättre är att även byta bakrutegummilisten med jämna mellanrum så att den sitter tajt och fint runt rutan och karossen så att det inte ruttnar i rutramen och regnar in i bagageluckan...... Ökänt 126 fenomen.

Image

Image

Kan även meddela att jag sett 126:or som via motorkablaget fått ner regnvatten i motorstyrdonet som sitter bakom kickpanelen på passagerarsidan. En rutten torpedvägg framför vindrutan var inte till nån större hjälp att hindra vatteninträngning.... :-(

W116 och R/C107 tillhör de bilmodeller som gärna kommer med muggigare torpedväggar än andra.....
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

User avatar
Dr Bilfåne
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 105
Joined: Sat 27 Mar, 2010 08:01

Re: Med risk att slå in öppna dörrar...

Postby Dr Bilfåne » Thu 26 Sep, 2013 20:34

Intressant, ruggiga bilder verkligen... :shock:. Läste f.ö. en W124 köpguide som underströk vikten av att kolla infästningen av framskärmarna innanför hörnblinkersen. Inte sällan är dessa tydligen genomruttna och det hyfsat enkla bytet av klassiskt rötna W124-skärmar kan visa sig först kräva ett trist svetsjobb.

Jag bytte hörnblinkersinsatser på min W126:a i förrgår och det var INTE kul bakom den ena. Verkar som denna koll kanske platsar i W126 köpguide också, mao. Min är inte överdrivet rostig i övrigt heller. På andra sidan var det mycket bättre - märkligt att det skiljer så :? .
Hälsningar, Dr Bilfåne
Wer einmal durch den Stern geschaut...
-----------------------------------------------------
M-B nr 13: s211 CDI220 Elegance
M-B nr 14: s213 220d Avantgarde


Return to “W126”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests