Hej!
Jag är volovägare, men vill ha något fint skepp att köra under sommaren. Därför vet jag en person som säljer en Mercedes W126 420 SE som dom har länge tänkt sälja men det har inte blivit något av.
Jag väljer just denna bil för att jag tycker dom ser vräkig ut och dom är inte så speciellt dyra i inköp.
Men jag behöver veta vad man ska kolla på. Vad ska jag ge för denna?
Jag har sett att det är rost på skärmar, huv och dörrar. Mer ha jag inte sett faktiskt. Rosthål på en skärm har jag sett.
Jag behöver veta följande:
* Rost
* Bussningar
* Inredning
* Dörrar
* Automatlåda
* Vindruta
* Motorrum
* Lister
* Kända fel
* Förbrukning långkörning
* Spindelled
* Länkarmar
* Lysen
Ja..exakt allt.
Det blir nog till våren jag köper denna för just nu står den under snö.
Mvh
Köpråd: Mercedes W126 420 SE
Re: Köpråd: Mercedes W126 420 SE
Mercedes_W126 wrote:Hej!
Jag är volovägare
Välkommen hit!
Volov är ganska ovanliga...
Använd gärna sökfunktionen på forumet. Då kan man hitta trådar som denna:
viewtopic.php?f=68&t=72539&p=674919&hilit=%2Ar%C3%A5d%2A#p674919
Re: Köpråd: Mercedes W126 420 SE
Om den är rostig så är det ju inte något fint skepp
Nej, seriöst, det som är svårt att hitta är bilar som är i fina i karossen. Slitdelar som bussningar etc är mindre viktigt, det kan man byta själv eller billigt på verkstad.
Och gällande bränsleförbrukningen - de tar minst en liter, även på längre körningar. Blandar man in lite kallstarter blir det snabbt mer, upp mot 1,2-1,3
Men - sätt bränslekostnaden i sitt sammanhang - tar den bränsle för 5 kr mer eller mindre så blir det i slutändan inte mer än ett par tusenlappar på 500 sommarmil - som referens kostar kromlisterna bara på stötfångarna tillsammans mer än 10.000kr
Nej, seriöst, det som är svårt att hitta är bilar som är i fina i karossen. Slitdelar som bussningar etc är mindre viktigt, det kan man byta själv eller billigt på verkstad.
Och gällande bränsleförbrukningen - de tar minst en liter, även på längre körningar. Blandar man in lite kallstarter blir det snabbt mer, upp mot 1,2-1,3
Men - sätt bränslekostnaden i sitt sammanhang - tar den bränsle för 5 kr mer eller mindre så blir det i slutändan inte mer än ett par tusenlappar på 500 sommarmil - som referens kostar kromlisterna bara på stötfångarna tillsammans mer än 10.000kr
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Hangaround
- Posts: 10
- Joined: Thu 06 Feb, 2014 14:08
Re: Köpråd: Mercedes W126 420 SE
Hur mycket bör jag ge för en obes och oskattad 420 SE från 1987? AC:n fungerar inte då den läker sakta och säkert på 3 år. Lite rost på dörrar och skärmar. Stått ca ett år.
Vad ligger skatten på?
Vad ligger skatten på?
-
- Expert
- Posts: 740
- Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53
Re: Köpråd: Mercedes W126 420 SE
skatten är nog det minsta problemet om den är obesiktad och stillastående, men utan mer ingångsvärden är ett pris omöjligt att nämna. Allt från några tusenlappar som reservdelsbil upp till 40-50 000 för riktigt fina och dokumenterade bilar vilket det här uppenbarligen inte är. Har du regnr och bilder går det eventuellt att gissa bättre men det rör sig troligen om den nedre tredjedelen av prisskalan.
S212 R170 W126 W204
Samt ca 140 tidigare bilar.
Samt ca 140 tidigare bilar.
Re: Köpråd: Mercedes W126 420 SE
Skatten på min 300se är 2500, men 420 är lite tyngre, så 2600 kanske?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Hangaround
- Posts: 10
- Joined: Thu 06 Feb, 2014 14:08
Re: Köpråd: Mercedes W126 420 SE
Den har gått 21 tusen mil och allt fungerar på den. Nackdelarna är bara rosten på t.ex dörrar och skärmar. Annars är det inget mer. Mycket fin. Skinnsäten också.
Om jag köper den för 8 tusen. Är det värt då?
Om jag köper den för 8 tusen. Är det värt då?
-
- Expert
- Posts: 740
- Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53
Re: Köpråd: Mercedes W126 420 SE
Mercedes_W126 wrote:Den har gått 21 tusen mil och allt fungerar på den. Nackdelarna är bara rosten på t.ex dörrar och skärmar. Annars är det inget mer. Mycket fin. Skinnsäten också.
Om jag köper den för 8 tusen. Är det värt då?
Har du verkligen kollat undersidan runt hjulupphängningarna och under hatthyllan? Finns det rost så finns det nästan alltid mer rost tyvärr. Men fungerar allt och milen stämmer så slå till. Glöm inte att lägga upp bilder sen.
S212 R170 W126 W204
Samt ca 140 tidigare bilar.
Samt ca 140 tidigare bilar.
-
- Hangaround
- Posts: 10
- Joined: Thu 06 Feb, 2014 14:08
Re: Köpråd: Mercedes W126 420 SE
silentdawg wrote:Mercedes_W126 wrote:Den har gått 21 tusen mil och allt fungerar på den. Nackdelarna är bara rosten på t.ex dörrar och skärmar. Annars är det inget mer. Mycket fin. Skinnsäten också.
Om jag köper den för 8 tusen. Är det värt då?
Har du verkligen kollat undersidan runt hjulupphängningarna och under hatthyllan? Finns det rost så finns det nästan alltid mer rost tyvärr. Men fungerar allt och milen stämmer så slå till. Glöm inte att lägga upp bilder sen.
Har du några bilder på vart exakt jag ska kolla på? Det vore tacksamt. Jag ska kolla på den imorgon. Sålde Volvo 740 GL min idag också =)
-
- Expert
- Posts: 740
- Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53
Re: Köpråd: Mercedes W126 420 SE
Här finns bilder på några kritiska punkter. Kolla även stötfångarkromet eftersom du inte vill bli tvungen att köpa nytt sånt. Sitter det kromskärmkanter på är det rost under dessa. Saccoplanket döljer vanligtvis rost också, en indikation kan man få om man kollar under dörrkistan, men lite rost kanske är acceptabelt för det priset.
Fundera igenom om du har planer att göra den riktigt fin eller om du bara ska ha den att åka runt med ett tag. Det kommer fort bli mycket mer pengar än de 8 tusen om du behöver byta en massa plåt och renovera motor och låda, men 21 t mil är ingen större fara om det stämmer. Det finns enligt en uppgift bara kvar runt 5% av de 8-900 000 tillverkade så en fin 126:a kommer aldrig bli billigare heller.
Fundera igenom om du har planer att göra den riktigt fin eller om du bara ska ha den att åka runt med ett tag. Det kommer fort bli mycket mer pengar än de 8 tusen om du behöver byta en massa plåt och renovera motor och låda, men 21 t mil är ingen större fara om det stämmer. Det finns enligt en uppgift bara kvar runt 5% av de 8-900 000 tillverkade så en fin 126:a kommer aldrig bli billigare heller.
S212 R170 W126 W204
Samt ca 140 tidigare bilar.
Samt ca 140 tidigare bilar.
-
- Hangaround
- Posts: 10
- Joined: Thu 06 Feb, 2014 14:08
Re: Köpråd: Mercedes W126 420 SE
Jag har hört att dessa bilar har gummimattor under bilen och om dessa går hål på så läker det in vatten. Är det sant att MB W126 har dessa gummimattor?
Fjärde bilden från ovan. Vart är det stället? Är det huven?
Fjärde bilden från ovan. Vart är det stället? Är det huven?
Re: Köpråd: Mercedes W126 420 SE
Mercedes_W126 wrote:Jag har hört att dessa bilar har gummimattor under bilen och om dessa går hål på så läker det in vatten. Är det sant att MB W126 har dessa gummimattor?
Fjärde bilden från ovan. Vart är det stället? Är det huven?
Har inte sett något som skulle kunna ge upphov till myt om gummimattor på min W126. Fjärde bilden från ovan är insidan av bagageluckan.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Hangaround
- Posts: 10
- Joined: Thu 06 Feb, 2014 14:08
Re: Köpråd: Mercedes W126 420 SE
torake wrote:Mercedes_W126 wrote:Jag har hört att dessa bilar har gummimattor under bilen och om dessa går hål på så läker det in vatten. Är det sant att MB W126 har dessa gummimattor?
Fjärde bilden från ovan. Vart är det stället? Är det huven?
Har inte sett något som skulle kunna ge upphov till myt om gummimattor på min W126. Fjärde bilden från ovan är insidan av bagageluckan.
Ge upphov och myt om vadå? Gummimattor är myt alltså?
Re: Köpråd: Mercedes W126 420 SE
Med tanke på frågorna du ställer tror jag inte en 25-30 år gammal s-klasse är rätt Mercedes att börja med. Jag skulle rekommendera en 90-tals e-klasse. De kan man finåka lite med utan att bli ruinerad eller vara mekarkung.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Hangaround
- Posts: 10
- Joined: Thu 06 Feb, 2014 14:08
Re: Köpråd: Mercedes W126 420 SE
torake wrote:Med tanke på frågorna du ställer tror jag inte en 25-30 år gammal s-klasse är rätt Mercedes att börja med. Jag skulle rekommendera en 90-tals e-klasse. De kan man finåka lite med utan att bli ruinerad eller vara mekarkung.
Jag gillar inte E-klass så mycket. Mercedes för mig är ganska snikbil och plastig. Men när man kommer till S-klass så börjar Rolls-royces komma fram :)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 23 guests