Köpråd: Mercedes W126 420 SE

S-Klass Generation 2, tillverkades mellan 1979-1992.
Mercedes_W126
Hangaround
Hangaround
Posts: 10
Joined: Thu 06 Feb, 2014 14:08

Köpråd: Mercedes W126 420 SE

Postby Mercedes_W126 » Fri 07 Feb, 2014 13:49

Hej!

Jag är volovägare, men vill ha något fint skepp att köra under sommaren. Därför vet jag en person som säljer en Mercedes W126 420 SE som dom har länge tänkt sälja men det har inte blivit något av.

Jag väljer just denna bil för att jag tycker dom ser vräkig ut och dom är inte så speciellt dyra i inköp.
Men jag behöver veta vad man ska kolla på. Vad ska jag ge för denna?

Jag har sett att det är rost på skärmar, huv och dörrar. Mer ha jag inte sett faktiskt. Rosthål på en skärm har jag sett.
Jag behöver veta följande:
* Rost
* Bussningar
* Inredning
* Dörrar
* Automatlåda
* Vindruta
* Motorrum
* Lister
* Kända fel
* Förbrukning långkörning
* Spindelled
* Länkarmar
* Lysen
Ja..exakt allt.

Det blir nog till våren jag köper denna för just nu står den under snö.

Mvh

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Köpråd: Mercedes W126 420 SE

Postby Hynboholm » Fri 07 Feb, 2014 14:36

Mercedes_W126 wrote:Hej!

Jag är volovägare


Välkommen hit!
Volov är ganska ovanliga... :mrgreen:

Använd gärna sökfunktionen på forumet. Då kan man hitta trådar som denna:

viewtopic.php?f=68&t=72539&p=674919&hilit=%2Ar%C3%A5d%2A#p674919

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Köpråd: Mercedes W126 420 SE

Postby torake » Fri 07 Feb, 2014 15:07

Om den är rostig så är det ju inte något fint skepp :wink:

Nej, seriöst, det som är svårt att hitta är bilar som är i fina i karossen. Slitdelar som bussningar etc är mindre viktigt, det kan man byta själv eller billigt på verkstad.

Och gällande bränsleförbrukningen - de tar minst en liter, även på längre körningar. Blandar man in lite kallstarter blir det snabbt mer, upp mot 1,2-1,3

Men - sätt bränslekostnaden i sitt sammanhang - tar den bränsle för 5 kr mer eller mindre så blir det i slutändan inte mer än ett par tusenlappar på 500 sommarmil - som referens kostar kromlisterna bara på stötfångarna tillsammans mer än 10.000kr

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Mercedes_W126
Hangaround
Hangaround
Posts: 10
Joined: Thu 06 Feb, 2014 14:08

Re: Köpråd: Mercedes W126 420 SE

Postby Mercedes_W126 » Sun 09 Mar, 2014 18:34

Hur mycket bör jag ge för en obes och oskattad 420 SE från 1987? AC:n fungerar inte då den läker sakta och säkert på 3 år. Lite rost på dörrar och skärmar. Stått ca ett år.

Vad ligger skatten på?

silentdawg
Expert
Expert
Posts: 740
Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53

Re: Köpråd: Mercedes W126 420 SE

Postby silentdawg » Sun 09 Mar, 2014 19:31

skatten är nog det minsta problemet om den är obesiktad och stillastående, men utan mer ingångsvärden är ett pris omöjligt att nämna. Allt från några tusenlappar som reservdelsbil upp till 40-50 000 för riktigt fina och dokumenterade bilar vilket det här uppenbarligen inte är. Har du regnr och bilder går det eventuellt att gissa bättre men det rör sig troligen om den nedre tredjedelen av prisskalan.
S212 R170 W126 W204
Image
Samt ca 140 tidigare bilar.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Köpråd: Mercedes W126 420 SE

Postby torake » Sun 09 Mar, 2014 19:40

Skatten på min 300se är 2500, men 420 är lite tyngre, så 2600 kanske?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Mercedes_W126
Hangaround
Hangaround
Posts: 10
Joined: Thu 06 Feb, 2014 14:08

Re: Köpråd: Mercedes W126 420 SE

Postby Mercedes_W126 » Fri 14 Mar, 2014 15:59

Den har gått 21 tusen mil och allt fungerar på den. Nackdelarna är bara rosten på t.ex dörrar och skärmar. Annars är det inget mer. Mycket fin. Skinnsäten också.

Om jag köper den för 8 tusen. Är det värt då?

silentdawg
Expert
Expert
Posts: 740
Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53

Re: Köpråd: Mercedes W126 420 SE

Postby silentdawg » Fri 14 Mar, 2014 17:56

Mercedes_W126 wrote:Den har gått 21 tusen mil och allt fungerar på den. Nackdelarna är bara rosten på t.ex dörrar och skärmar. Annars är det inget mer. Mycket fin. Skinnsäten också.

Om jag köper den för 8 tusen. Är det värt då?

Har du verkligen kollat undersidan runt hjulupphängningarna och under hatthyllan? Finns det rost så finns det nästan alltid mer rost tyvärr. Men fungerar allt och milen stämmer så slå till. Glöm inte att lägga upp bilder sen.
S212 R170 W126 W204
Image
Samt ca 140 tidigare bilar.

Mercedes_W126
Hangaround
Hangaround
Posts: 10
Joined: Thu 06 Feb, 2014 14:08

Re: Köpråd: Mercedes W126 420 SE

Postby Mercedes_W126 » Fri 14 Mar, 2014 18:39

silentdawg wrote:
Mercedes_W126 wrote:Den har gått 21 tusen mil och allt fungerar på den. Nackdelarna är bara rosten på t.ex dörrar och skärmar. Annars är det inget mer. Mycket fin. Skinnsäten också.

Om jag köper den för 8 tusen. Är det värt då?

Har du verkligen kollat undersidan runt hjulupphängningarna och under hatthyllan? Finns det rost så finns det nästan alltid mer rost tyvärr. Men fungerar allt och milen stämmer så slå till. Glöm inte att lägga upp bilder sen.


Har du några bilder på vart exakt jag ska kolla på? Det vore tacksamt. Jag ska kolla på den imorgon. Sålde Volvo 740 GL min idag också =)

silentdawg
Expert
Expert
Posts: 740
Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53

Re: Köpråd: Mercedes W126 420 SE

Postby silentdawg » Fri 14 Mar, 2014 19:05

Här finns bilder på några kritiska punkter. Kolla även stötfångarkromet eftersom du inte vill bli tvungen att köpa nytt sånt. Sitter det kromskärmkanter på är det rost under dessa. Saccoplanket döljer vanligtvis rost också, en indikation kan man få om man kollar under dörrkistan, men lite rost kanske är acceptabelt för det priset.
Image
Image
Image
Image
Image

Fundera igenom om du har planer att göra den riktigt fin eller om du bara ska ha den att åka runt med ett tag. Det kommer fort bli mycket mer pengar än de 8 tusen om du behöver byta en massa plåt och renovera motor och låda, men 21 t mil är ingen större fara om det stämmer. Det finns enligt en uppgift bara kvar runt 5% av de 8-900 000 tillverkade så en fin 126:a kommer aldrig bli billigare heller.
S212 R170 W126 W204
Image
Samt ca 140 tidigare bilar.

Mercedes_W126
Hangaround
Hangaround
Posts: 10
Joined: Thu 06 Feb, 2014 14:08

Re: Köpråd: Mercedes W126 420 SE

Postby Mercedes_W126 » Fri 14 Mar, 2014 20:00

Jag har hört att dessa bilar har gummimattor under bilen och om dessa går hål på så läker det in vatten. Är det sant att MB W126 har dessa gummimattor?


Fjärde bilden från ovan. Vart är det stället? Är det huven?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Köpråd: Mercedes W126 420 SE

Postby torake » Fri 14 Mar, 2014 20:11

Mercedes_W126 wrote:Jag har hört att dessa bilar har gummimattor under bilen och om dessa går hål på så läker det in vatten. Är det sant att MB W126 har dessa gummimattor?


Fjärde bilden från ovan. Vart är det stället? Är det huven?


Har inte sett något som skulle kunna ge upphov till myt om gummimattor på min W126. Fjärde bilden från ovan är insidan av bagageluckan.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Mercedes_W126
Hangaround
Hangaround
Posts: 10
Joined: Thu 06 Feb, 2014 14:08

Re: Köpråd: Mercedes W126 420 SE

Postby Mercedes_W126 » Fri 14 Mar, 2014 21:51

torake wrote:
Mercedes_W126 wrote:Jag har hört att dessa bilar har gummimattor under bilen och om dessa går hål på så läker det in vatten. Är det sant att MB W126 har dessa gummimattor?


Fjärde bilden från ovan. Vart är det stället? Är det huven?


Har inte sett något som skulle kunna ge upphov till myt om gummimattor på min W126. Fjärde bilden från ovan är insidan av bagageluckan.


Ge upphov och myt om vadå? Gummimattor är myt alltså?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Köpråd: Mercedes W126 420 SE

Postby torake » Fri 14 Mar, 2014 22:31

Med tanke på frågorna du ställer tror jag inte en 25-30 år gammal s-klasse är rätt Mercedes att börja med. Jag skulle rekommendera en 90-tals e-klasse. De kan man finåka lite med utan att bli ruinerad eller vara mekarkung.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Mercedes_W126
Hangaround
Hangaround
Posts: 10
Joined: Thu 06 Feb, 2014 14:08

Re: Köpråd: Mercedes W126 420 SE

Postby Mercedes_W126 » Sat 15 Mar, 2014 10:19

torake wrote:Med tanke på frågorna du ställer tror jag inte en 25-30 år gammal s-klasse är rätt Mercedes att börja med. Jag skulle rekommendera en 90-tals e-klasse. De kan man finåka lite med utan att bli ruinerad eller vara mekarkung.


Jag gillar inte E-klass så mycket. Mercedes för mig är ganska snikbil och plastig. Men när man kommer till S-klass så börjar Rolls-royces komma fram :)


Return to “W126”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests