Jag går och grunnar på om jag skall försöka mig på att byta kronhjul och pinjong i diffen på min W126 Gen II. Saken är den att man till att börja med skulle behöva byta tätningarna, för den svettas lite, och sen är ju utväxlingen horribla 3.69 på en 300SE.
Sedan är det så att diffen är unik för W126, men kronhjulet och pinjongdrevet är samma artikelnummer som för W124, så man bör kunna plocka en begagnad W124-diff med nån bättre utväxling t.ex. 3.27 eller t.o.m. 3.07 och flytta över dreven. I processen kan man shimsa om dreven också till rätt pinjongglapp...
Frågan är: kan man göra detta hemma i garaget? Spontansvaret är ju nej, "man behöver en massa specialverktyg", men pinjongmuttern skall enligt uppgift gå att lossa med en djup 27mm 12-kanthylsa, och pinjongen skall eventuellt gå att banka ut med hammare och träblock. Låsringarna är enligt uppgift pilliga men "det går". Men kan man med mätklocka och diverse finter och knep hitta rätt shims och få ihop en tyst fungerande diff igen? Givet att man också plockar över drev som som shimsats in och slitits in i ett annat hus?
Renovera diff
Renovera diff
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Renovera diff
Tänkte detsamma på våran w115 som har 3.92... flytta över innanmätet från en w202 3.07 diff.
Men törs inte börja med något och förstöra 2 diffar innan man vet något mer om de hela.
Men törs inte börja med något och förstöra 2 diffar innan man vet något mer om de hela.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
Re: Renovera diff
Jag tror nog att jag får isär skiten, men i brist på att veta hur man gör för att få ihop den rätt så tror jag det är lite trial and error.
Det finns nåt färgat fett man smetar på kronhjulet så man kan kontrollera hur pinjongen ligger an, jag tänker mig att man bångar ihop diffen, mäter pinjongglappet genom att hålla pinjongen stilla och veva kronhjulet fram och tillbaka, samtidigt som man har en mätklocka uppspänd mot en kugg.
Sedan vevar man runt på pinjongen och kollar hur den gör märken i det färgade fettet. Då är tanken att den skall gnugga bort fettet precis mitt på kuggflanken. Sen justerar man shimsningen för att få till glappet och positionen
- Märket för långt ut på flanken, axiellt = shimsa på kronhjulssidan och vice versa.
- Märket för långt ut på flanken, radiellt = schimsa in pinjongen
- Märket på rätt plats men för stort glapp, shimsa lika mycket på både kronhjulssidan och på pinjongen
... typ nånting sånt, har inte logiken klar för mig riktigt? Antar att shimsningen är något man lär sig genom erfarenhet.
Det finns nåt färgat fett man smetar på kronhjulet så man kan kontrollera hur pinjongen ligger an, jag tänker mig att man bångar ihop diffen, mäter pinjongglappet genom att hålla pinjongen stilla och veva kronhjulet fram och tillbaka, samtidigt som man har en mätklocka uppspänd mot en kugg.
Sedan vevar man runt på pinjongen och kollar hur den gör märken i det färgade fettet. Då är tanken att den skall gnugga bort fettet precis mitt på kuggflanken. Sen justerar man shimsningen för att få till glappet och positionen
- Märket för långt ut på flanken, axiellt = shimsa på kronhjulssidan och vice versa.
- Märket för långt ut på flanken, radiellt = schimsa in pinjongen
- Märket på rätt plats men för stort glapp, shimsa lika mycket på både kronhjulssidan och på pinjongen
... typ nånting sånt, har inte logiken klar för mig riktigt? Antar att shimsningen är något man lär sig genom erfarenhet.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Renovera diff
Här hittade jag en bild som beskriver vad man skall göra:
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Renovera diff
Forska vidare, sen gör du en DIY tråd!
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
Re: Renovera diff
Nu så!
Hittade en 3.07 diff på en reservdelsbil tillhörande en forummedlem
Blev en dagsutflykt till Thomas "Thomten" på södertörn.
Thomas förevigade ögonblicket. Inte varje dag man får solen i ögonen när man ligger under en bil på garageuppfarten!
Ganska trivsamt här under...
... om det inte vore för att man har ett spärrskaft i skrevet.
Fem timmar senare:
Tack, Thomas, för trevlig pratstund och en förhoppningsvis trevlig diff.
Hittade en 3.07 diff på en reservdelsbil tillhörande en forummedlem
Blev en dagsutflykt till Thomas "Thomten" på södertörn.
Thomas förevigade ögonblicket. Inte varje dag man får solen i ögonen när man ligger under en bil på garageuppfarten!
Ganska trivsamt här under...
... om det inte vore för att man har ett spärrskaft i skrevet.
Fem timmar senare:
Tack, Thomas, för trevlig pratstund och en förhoppningsvis trevlig diff.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Renovera diff
Här har ni dem. 3.07 kronhjul och pinjong.
Först tar man av locket.
Ut med c-klipsen till utgående medbringarna. Går med vanlig låsringstång.
Sen får man vålda ut packboxarna så man kommer åt en låsring som är stor.
Yttre lagerbanorna glider ut förbi låsringsspåren och sedan kan man vippa ut diffkorgen.
Mutterknack är ett måste för att få loss pinjongmuttern. Notera att den är låst, så man måste knacka ut låsningen med en liten mejsel.
Hylsan som man lossar pinjongmuttern med är en 30mm 12-kants, 50mm djup hylsa. De är svåra att hitta! (jag tillverkade min av två hylsor)
Trebent avdragare till främre medbringaren. Man behöver en likadan, fast tvåbent, till lagerbanorna på diffkorgen.
Sen är det bara att banka ut pinjongen! Notera shimset, kompressionsringen och det tandade partiet är för ABS-givaren.
6-7 timmar tog det totalt att få isär den till detta stadie, men då ingår det att bygga lite specialverktyg med, samt en hel del klurande. Har fått mycket hjälp av "swampmonkey" på ett annat mb-forum när jag kört fast.
Nu behöver jag en W126-diff, i värsta fall får jag väl slakta den som sitter på bilen. Den fuktar från tätningarna så den behöver ändå renoveras lite.
Först tar man av locket.
Ut med c-klipsen till utgående medbringarna. Går med vanlig låsringstång.
Sen får man vålda ut packboxarna så man kommer åt en låsring som är stor.
Yttre lagerbanorna glider ut förbi låsringsspåren och sedan kan man vippa ut diffkorgen.
Mutterknack är ett måste för att få loss pinjongmuttern. Notera att den är låst, så man måste knacka ut låsningen med en liten mejsel.
Hylsan som man lossar pinjongmuttern med är en 30mm 12-kants, 50mm djup hylsa. De är svåra att hitta! (jag tillverkade min av två hylsor)
Trebent avdragare till främre medbringaren. Man behöver en likadan, fast tvåbent, till lagerbanorna på diffkorgen.
Sen är det bara att banka ut pinjongen! Notera shimset, kompressionsringen och det tandade partiet är för ABS-givaren.
6-7 timmar tog det totalt att få isär den till detta stadie, men då ingår det att bygga lite specialverktyg med, samt en hel del klurande. Har fått mycket hjälp av "swampmonkey" på ett annat mb-forum när jag kört fast.
Nu behöver jag en W126-diff, i värsta fall får jag väl slakta den som sitter på bilen. Den fuktar från tätningarna så den behöver ändå renoveras lite.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Renovera diff
Jag har från en -88 300 SE,men den har ASD (heter det så),fel hus antagligen? Tycker den ser fetare ut
Re: Renovera diff
vazman 67 wrote:Jag har från en -88 300 SE,men den har ASD (heter det så),fel hus antagligen? Tycker den ser fetare ut
Det är tyvärr annat kronhjul i ASD-varianten så det går inte
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Renovera diff
Det blir nog väldigt bra det där.
Ska kolla på Gården vid garaget om det är en sån du har nytta av...
Ang.
Kompressionsringen heter även kollapshylsa?
Vänligen Andreas
Ska kolla på Gården vid garaget om det är en sån du har nytta av...
Ang.
Sen är det bara att banka ut pinjongen! Notera shimset, kompressionsringen och det tandade partiet är för ABS-givaren
Kompressionsringen heter även kollapshylsa?
Vänligen Andreas
Re: Renovera diff
Kollapshylsa är det korrekta namnet ja. Leta i gömmorna gott folk! 300SE gen 2 utan ASD är det jag behöver!
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Renovera diff
torake wrote:Kollapshylsa är det korrekta namnet ja. Leta i gömmorna gott folk! 300SE gen 2 utan ASD är det jag behöver!
Hade en sån på en skrotbil ja sålde i somras... tro om han har bilen kvar..kan kolla!
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
Re: Renovera diff
MB_Star wrote:torake wrote:Kollapshylsa är det korrekta namnet ja. Leta i gömmorna gott folk! 300SE gen 2 utan ASD är det jag behöver!
Hade en sån på en skrotbil ja sålde i somras... tro om han har bilen kvar..kan kolla!
Shyrre!
Jag råkar ju veta att det är lite jobb att slita loss diffen om den sitter på bil, så jag förstår till fullo om man inte springer ut och gör det på stubben, men antingen om man tänkt slakta bilen i vilket fall, eller redan har gjort det och diffen bara ligger och skräpar så vore det ju klockrent.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Renovera diff
torake wrote:MB_Star wrote:torake wrote:Kollapshylsa är det korrekta namnet ja. Leta i gömmorna gott folk! 300SE gen 2 utan ASD är det jag behöver!
Hade en sån på en skrotbil ja sålde i somras... tro om han har bilen kvar..kan kolla!
Shyrre!
Jag råkar ju veta att det är lite jobb att slita loss diffen om den sitter på bil, så jag förstår till fullo om man inte springer ut och gör det på stubben, men antingen om man tänkt slakta bilen i vilket fall, eller redan har gjort det och diffen bara ligger och skräpar så vore det ju klockrent.
Hörde runt lite och en som har en klump men 800kr ville han ha för den.
den sitter på bil nu.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
Re: Renovera diff
Jag skickade tyvärr min 300SEL med bakvagnen på skroten.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest