Dags att få liv i 560:n igen efter styvt 1,5 år i garage.
Batteriet har givetvis varit underhålls laddat så den startade direkt och gick jämnt efter ett par sekunder.
Den var i gång i höstas så den har inte stått helt inaktiv men inte rullat sedan hösten -12.
"Vintergaraget" som jag har hos en polare, svårt att med platsen hemma.
En runda i maj solen och sedan hem för en tvätt för att bli av med lite garagedamm som lagt sig över bilen.
Nytvättad
Skulle tagit itu med rosten som börjar visa sig under bakrutan men det får bli ett senare projekt, är ingen katastrof som det är men det blir givetvis inte bättre med tiden.
Nu ska den iväg och få aircondition kompressorn bytt, läcker i axeltätningen, lite halvdyr rep. men det är bilen värd utan tvekan, fungerande AC är ett krav när det nu sitter på bilen.
Har lagt mycket pengar på AC:n sedan jag köpte bilen -99 så det är inget gratis nöje precis att ha fungerande AC i en gammal 126:a som inte rullar så mycket, är ju lite av problemet, att den står still för mycket.
Efter det besiktning, service och lite småfixning inför tur till MB träffen i Halmstad i juni.
Blir nog inte så många mil på bilen i sommar men lite ska den få rulla.
Mikael
Dags för 560 SEC att komma igång.
Dags för 560 SEC att komma igång.
Last edited by MKE560 on Sat 10 May, 2014 18:41, edited 1 time in total.
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
Re: Dags för 560 SEC att komma igång.
Hej!
Snygg och fin bil, ser verkligen välbevarad ut!
Snygg och fin bil, ser verkligen välbevarad ut!
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: Dags för 560 SEC att komma igång.
Oj vilken fin bil.
Re: Dags för 560 SEC att komma igång.
Hej
Tack för det, bilen har väl klarat sina 24 år någorlunda väl och är i klart OK skick för att vara en orenoverad bil.
Som alla gamlingar så kräver den lite tillsyn men ger man den det och sedan inte använder den så hårt så kommer den nog att finnas med ett antal år till förhoppningsvis.
Som sagt, rullade inte förra sommaren men i år så blir några turer.
Mikael
Tack för det, bilen har väl klarat sina 24 år någorlunda väl och är i klart OK skick för att vara en orenoverad bil.
Som alla gamlingar så kräver den lite tillsyn men ger man den det och sedan inte använder den så hårt så kommer den nog att finnas med ett antal år till förhoppningsvis.
Som sagt, rullade inte förra sommaren men i år så blir några turer.
Mikael
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
Re: Dags för 560 SEC att komma igång.
Snygg färgkombo och härligt skick!!
Vill bara flagga för rostbomben under gummilisten till bakrutan. Bli inte förvånad om du måste blästra, svetsa och bygga ny fals till bakrutan. Gjorde det här jobbet på en 560 SEC i fjol och i år fortsatte vi med framrutan. Under framrutans limning så var det rostangrepp men inte så illa som bak. Dock skönt att det inte hann rosta hål där A-stolpen fäster mot torpedväggen. Där är det så många plåtar i lager på lager, och så många veck så man hade varit död innan man fått till det ordentligt
Så stalltipset är att ta ur bägge rutorna A.S.A.P och få ett grepp om angreppets omfattning.
Vill bara flagga för rostbomben under gummilisten till bakrutan. Bli inte förvånad om du måste blästra, svetsa och bygga ny fals till bakrutan. Gjorde det här jobbet på en 560 SEC i fjol och i år fortsatte vi med framrutan. Under framrutans limning så var det rostangrepp men inte så illa som bak. Dock skönt att det inte hann rosta hål där A-stolpen fäster mot torpedväggen. Där är det så många plåtar i lager på lager, och så många veck så man hade varit död innan man fått till det ordentligt
Så stalltipset är att ta ur bägge rutorna A.S.A.P och få ett grepp om angreppets omfattning.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: Dags för 560 SEC att komma igång.
M116 wrote:Snygg färgkombo och härligt skick!!
Vill bara flagga för rostbomben under gummilisten till bakrutan. Bli inte förvånad om du måste blästra, svetsa och bygga ny fals till bakrutan. Gjorde det här jobbet på en 560 SEC i fjol och i år fortsatte vi med framrutan. Under framrutans limning så var det rostangrepp men inte så illa som bak. Dock skönt att det inte hann rosta hål där A-stolpen fäster mot torpedväggen. Där är det så många plåtar i lager på lager, och så många veck så man hade varit död innan man fått till det ordentligt
Så stalltipset är att ta ur bägge rutorna A.S.A.P och få ett grepp om angreppets omfattning.
Hej och tack för gillande.
Jo jag vet att det är ett klassikt ställe för rost på dessa bilar där under bakrute listen men denna bil har klarat sig relativt bra men det finns anledning att fixa det innan det blir värre, problemet idag är väl att man tvättar för mycket, körning i regn blir inte så ofta längre.
Skulle tagit itu med detta under den tid bilen stått men det har varit alldeles för mycket annat som kommit högre på priolistan tyvärr.
Men nu har jag snackat med en polare som är bilplåtis på Mercedes och han ska ta itu med denna bil under nästa vinter och ta ur bakrutan, ska kolla fram med nu då.
Läste i en köpguide att hittade man en SEC med ingen rost under bakrutan då visste man definitivt att man hade ett riktigt friskt exemplar framför sig, men det är väl förmodligen inte många bilar som klarat sig om de inte rullat Californien.
Mikael
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
Re: Dags för 560 SEC att komma igång.
Faktum är att det är en så pass vanlig sjuka på dessa bilar så jag tror inte att Californien är förskonat! Skulle snarare kolla åt Arizona, Nevada och möjligen New Mexico för att hitta 126:or utan denna åkomma.....
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: Dags för 560 SEC att komma igång.
M116 wrote:Faktum är att det är en så pass vanlig sjuka på dessa bilar så jag tror inte att Californien är förskonat! Skulle snarare kolla åt Arizona, Nevada och möjligen New Mexico för att hitta 126:or utan denna åkomma.....
Nej så kan det nog vara, svenska förhållanden och framförallt vintrar tar död på dylika bilar obönhörligen.
Har sett alltför många nersjunkna, rostiga 126:or SE & SEC genom åren men inte ett skit bättre på senare mercor, parkerade bredvid en halvgammal CLK i stan häromdagen, allmänt misskött och så vidare men f-n vad den såg ut kring skärmkanter och dörrnederkanter, precis brun, inte så ofta man ser det idag på lite nyare bilar men mercor från mitten 90 och framåt syns en hel del tyvärr, har nog kostat Daimler ofantligt mycket mer än vad bönräknarna trodde dom sparade på den tiden, framförallt i trovärdighet och anseende.
Men min gamla 126:a har klarat sig hyfsat och får väl på sitt sätt representera den goda tiden i Stuttgart.
Mikael
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
Re: Dags för 560 SEC att komma igång.
Fick en heldag i garaget idag och hann med att fixa till lite på 560:n.
Nu är den färdig med det jag tänkt göra för sommaren, nu ska bara AC kompresson bytas, blir i veckan på verkstad ihop med service, har rullat 155 mil sedan senaste service, sen besiktning.
Fick lite av varje gjort och kände ingen direkt stress denna dag, skönt med en garagedag i eget tempo.
På med "fin"hjulen efter polering.
Koll av hjulhuset, allt ser OK ut tycker jag.
Var tvungen att kolla vid framrutan som M116 tipsade om men ingen fara där verkar det som i alla fall, helt frisk plåt men lite "småbööss" som samlats under alla år men inget som täppt dräneringen, bra.
När plasten ändå var borta så fick det bli lite putsning och smörjning av torkarmekanismen.
Sedan allmän översyn av motorummet.
Mattor tvättade
Dammsugning av inredning samt tvätt och insmörjning av skinnet med Leather Master
Fixningsläge
En liten kort tur ner till lokala macken för påfyllning av ny frisk soppa sedan hem och efterdra hjulen.
Nu får det vara klart för i år med egna jobb, lär inte hinna så mycket mer i alla fall även om man vill, nu får det rulla några mil så man får njuta lite av klassisk Mercedes känsla.
Mikael
Nu är den färdig med det jag tänkt göra för sommaren, nu ska bara AC kompresson bytas, blir i veckan på verkstad ihop med service, har rullat 155 mil sedan senaste service, sen besiktning.
Fick lite av varje gjort och kände ingen direkt stress denna dag, skönt med en garagedag i eget tempo.
På med "fin"hjulen efter polering.
Koll av hjulhuset, allt ser OK ut tycker jag.
Var tvungen att kolla vid framrutan som M116 tipsade om men ingen fara där verkar det som i alla fall, helt frisk plåt men lite "småbööss" som samlats under alla år men inget som täppt dräneringen, bra.
När plasten ändå var borta så fick det bli lite putsning och smörjning av torkarmekanismen.
Sedan allmän översyn av motorummet.
Mattor tvättade
Dammsugning av inredning samt tvätt och insmörjning av skinnet med Leather Master
Fixningsläge
En liten kort tur ner till lokala macken för påfyllning av ny frisk soppa sedan hem och efterdra hjulen.
Nu får det vara klart för i år med egna jobb, lär inte hinna så mycket mer i alla fall även om man vill, nu får det rulla några mil så man får njuta lite av klassisk Mercedes känsla.
Mikael
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: Dags för 560 SEC att komma igång.
Ser ut att vara en pärla detta
Snygg!
Snygg!
Re: Dags för 560 SEC att komma igång.
Mattileinen wrote:Ser ut att vara en pärla detta
Snygg!
Hej
Tack för det, jo den är i relativt gott skick den gamle 126:an och ger mycket glädje tillbaka efter lite omvårdnad.
Mikael
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
Re: Dags för 560 SEC att komma igång.
Nu är AC kompressorn bytt och kylan funkar kanon i bilen igen, skönt!
Oljan byttes samtidigt annars inget mer denna gång.
Den gamla kompressorn som läcker i axeltätningen.
Sedan var det besiktning, fick en 2:a på bromsslang fram som började visa ålderstecken, synd men bra att han såg det i alla fall, nya slangar beställda och ska bytas a.s.a.p.
Fick mycket beröm för bilen, nu börjar det likna nått sa bes. killen när bilen rullade in
Byte av bromslang nästa vecka, snabb efterkoll sedan klart, skönt.
Ha det gott
Mikael
Oljan byttes samtidigt annars inget mer denna gång.
Den gamla kompressorn som läcker i axeltätningen.
Sedan var det besiktning, fick en 2:a på bromsslang fram som började visa ålderstecken, synd men bra att han såg det i alla fall, nya slangar beställda och ska bytas a.s.a.p.
Fick mycket beröm för bilen, nu börjar det likna nått sa bes. killen när bilen rullade in
Byte av bromslang nästa vecka, snabb efterkoll sedan klart, skönt.
Ha det gott
Mikael
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
Re: Dags för 560 SEC att komma igång.
Så var bromsslangarna bytta och bilen besiktigad och klar.
Blir väl kanske inte så mycket kört innan Mercedes träffen i Halmstad men skulle det finnas tid så står bilen klar i garaget
Blir väl kanske inte så mycket kört innan Mercedes träffen i Halmstad men skulle det finnas tid så står bilen klar i garaget
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: Dags för 560 SEC att komma igång.
Kul att se en så välvårdad SEC
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Re: Dags för 560 SEC att komma igång.
kentapenta wrote:Kul att se en så välvårdad SEC
Tack för det, dina bilar är inte dåliga de heller, rejäla projekt med mycket bra resultat kan man säga
Men du har väl också en SEC också eller har du sålt den?
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 11 guests