dieselkonv hjälp w126 om605

S-Klass Generation 2, tillverkades mellan 1979-1992.
User avatar
Dreamscape
Proffs
Proffs
Posts: 297
Joined: Tue 17 Apr, 2007 15:21

dieselkonv hjälp w126 om605

Postby Dreamscape » Thu 15 May, 2014 22:46

Jag hade tänkt kasta i en 605.960 i min 500SEL -85
det jag funderar på blir ju då.
Vilken växellåda att använda, vill ha automat då det är bruksare (722.3 låda?) vill ju ha någont som passar ganska bolt on.
pump 10v turbo / sug pump?
passar m103 w126 motorfästena på en 605a? (någon som vet var jag kan få tag på några om så är fallet?)
samt utväxling, har ingen koll på vad klumpen som sitter har, vad är att föredra?
och, har någon gjort denna swap? vad j#$%&a mest osv?

Mvh
Assumption is the mother of all f**k ups

F.d MB's
300E - 87 w124 (skrotad)
250DT - 93b s124 (skrotad)
300TDT - 93 s124 (såld)
250D -93b w124 (såld)
S500 -93 w140 (såld)
300TD -91 s124 (såld)
300D -79 w123 (såld)

Nuvarande
S4 2.2tq 20v -93
500SEL -85 (mysarN)

http://www.garaget.org/nicedreams

User avatar
Dreamscape
Proffs
Proffs
Posts: 297
Joined: Tue 17 Apr, 2007 15:21

Re: dieselkonv hjälp w126 om605

Postby Dreamscape » Mon 19 May, 2014 02:12

Insåg just att det sitter en 722.311 låda mot v8an. Passar inte denna mot en 605a?
Assumption is the mother of all f**k ups

F.d MB's
300E - 87 w124 (skrotad)
250DT - 93b s124 (skrotad)
300TDT - 93 s124 (såld)
250D -93b w124 (såld)
S500 -93 w140 (såld)
300TD -91 s124 (såld)
300D -79 w123 (såld)

Nuvarande
S4 2.2tq 20v -93
500SEL -85 (mysarN)

http://www.garaget.org/nicedreams

User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

Re: dieselkonv hjälp w126 om605

Postby huckstar » Mon 19 May, 2014 17:09

Ingenting från m117 passar på en om605, ta automatlådan som följer med turbomotorn eller så skaffar du en automatlåda från en w124.
Du får förmodligen koppla om startkontakten på w126 för att passa på w124 lådan.
Utväxlingen på din bil bör vara 2.24, det sitter det på min iallafall, lägg dig under och skrapa fram stansningen på klumpen så ser du.. skitenkelt!
Utöver det kan du rensa w126:an på alla el som hör m117 motorn till, kanske korta/förlänga växelstaget, kanske byta medbringaren på lådan för att passa mot hardyskivan.
Bygga motorfästen om dem från m103 inte skulle passa, koppla in glödrelät och startmotorn, koppla på kylaren, kanske byta växellådsbalk.. sen är den så gott som startklar.

Pumpen tar du från en om602, hitta en med ada så kan du byta ut den mot en alda, det funkar med en "vanlig" pump annars.. aldan agerar bara rökbegränsare och justerar bränsleflödet efter laddtryck och gaspådrag så inte motorn ska få för mycket vid låga varv, skickar på mer bränsle när laddtrycket kommer.

Kör du utan sotar den bra mycket men det blir liksom ett jämnare drag istället för en "kanon" när laddet kommer, ungefär så funkar en alda.

Btw gick bilen bra på tomgång osv?
Tänkte om du säljer tomgångsrelät till mig?
Du kommer ju inte att behöva det ändå om du ska diesla bilen.

Mvh Jimmy
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz


Return to “W126”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests