knackande w126 420 ? Går det köra?

S-Klass Generation 2, tillverkades mellan 1979-1992.
burken90
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 112
Joined: Mon 16 Nov, 2009 18:06
Location: Luleå

knackande w126 420 ? Går det köra?

Postby burken90 » Mon 28 Jul, 2014 08:01

hej!

är så att jag är påväg att ska hämta en dyng fräsh w126 420se men ända strulet är ju att
Den knackar från (förarsidan) vänstersida av ventilkåpan.

Mest troligt dålig kam. (iaf ägarna har lämnat på verkstad och de sa att de var dålig kam)

knackar inte lite och knackar inte jätte mycket, men funderingarna går ifall de
går köra bilen ändå? måste få hem den på något vänster.

ca 40mil är det jag tänkt köra den, för att få hem den.

så ni som e kunniga på v8orna, tanken är ju att åtgärda felet när den väl står på gården men då jag varken har släp eller kort för att dra det så hade det ju varit smidigt att köra hem den.

i övrigt så är den otroligt utrustad osv och allt man vill ha av en w126, dock en se men man kan ju inte få allt!

Så någon med erfarenhet av knackade kam på v8orna, går det köra iaf?

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: knackande w126 420 ? Går det köra?

Postby M116 » Mon 28 Jul, 2014 22:56

I såna här frågor är det alltid lite knivigt med råd. Först och främst skulle jag med hjälp av ett stetoskop försäkra mig om vart ljudet kommer ifrån.
Sen skulle jag köra till närmsta GDS-hall och kolla/byta olja+oljefiltret. Ser du tendenser till "metallflake" så skulle jag ta bärgare, om inte så skulle jag köra de 40 milen i lugn tempo och byta kam/vippor/kedja och sträckare hemma.

Så här går mina tankegångar och så här skulle JAG göra. Är du det minsta osäker så skulle jag råda dig att ta bärgare, visst kostar det men en utbytesmotor är inte heller gratis, även om du nu skulle kunna byta den själv.......
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

burken90
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 112
Joined: Mon 16 Nov, 2009 18:06
Location: Luleå

Re: knackande w126 420 ? Går det köra?

Postby burken90 » Tue 29 Jul, 2014 07:13

jo förstår det är svårt att svara på, har ju inte tummen mitt i handen själv. så vet väl att egentligen är det väl itne så nytigt köra.
tänkte mest när de börjar knacka lite om de är livsfarligt fortsätta köra en sväng då eller om de faktiskt brukar hålla mer eller mindre,
även fast man nu får byta kam, lyftare, kedja osv sen.

men kan ju faktiskt ta och skifta mot ny olja innan resan hem börjas, kan ju hjälpa lite om inte annat.

men är tacksam för svar och tipset :)

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: knackande w126 420 ? Går det köra?

Postby M116 » Tue 29 Jul, 2014 07:22

Det tickande ljudet från kamaxeln får man inte bort med oljebyte men är det ett hydraulelement som hängt sig så kan det låta mindre när du kört en längre sträcka.

Oljebytet på plats gör du enkom för att försäkra dig av att du inte har restprodukter i oljesystemet. Dessa metallpartiklar kan i så fall verka som "sandpapper" i motorns smörjsystem och det är bad! :-(

Av erfarenhet så tror jag dock att det är kamaxeln som gått ned sig. Ganska simpelt att lyfta på ventilkåpan och konstatera fenomenet. Är så fallet så minskar ju inte oljudet av en 40-mila tripp direkt...... :wink:
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

burken90
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 112
Joined: Mon 16 Nov, 2009 18:06
Location: Luleå

Re: knackande w126 420 ? Går det köra?

Postby burken90 » Tue 29 Jul, 2014 11:04

jo men säljaren har haft den på verkstad som konstaterat att det är kamaxeln som e slut,
är väl inget ovanligt det dock, och en tripp på 40mil lär ju inte få den att låta tystare.

men lite tips fick jag ju av dig och det tackar vi för:)

antar att du har lite koll på 420 motorerna? aldrig skruvat i de förr, men visst är det samma
motor mellan 86 och 91? eller är det likadana 420 motorer på alla w126 genom åren?

tänkte om det är något som skiljer eller om de är likadana kammar osv i alla årsmodeller med 420 motor.

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: knackande w126 420 ? Går det köra?

Postby M116 » Tue 29 Jul, 2014 11:32

I stort sett samma motorer, men det finns två huvudutföranden:

116.964
116.965 (den här finns även i versioner för AUS, JPN, SA, USA)

Utan att veta med 100% säkerhet så tror jag att 964:an är den högkompade utan kat, och 965:an den lågkompade när kunden valde katalysatorrening.

Det är samma kamaxlar på båda motorutförandena.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

burken90
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 112
Joined: Mon 16 Nov, 2009 18:06
Location: Luleå

Re: knackande w126 420 ? Går det köra?

Postby burken90 » Tue 29 Jul, 2014 14:42

Perfekt! tack för ett bra svar.

Då ska vi bara hoppas att bilen är lika fin som det sägs och som det ser ut på bilderna:)
För att hitta en fin w126 till vettiga summor, går ju knappt.

burken90
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 112
Joined: Mon 16 Nov, 2009 18:06
Location: Luleå

Re: knackande w126 420 ? Går det köra?

Postby burken90 » Mon 04 Aug, 2014 15:55

Kan meddela att resan gick alldeles utmärkt, (passagerarsidan) vänstersida så var kammen repig på första nockarna,

men verkar inte vara nött nå utan bara lite repig, så får se om de endast e lyftare som behövs bytas.

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: knackande w126 420 ? Går det köra?

Postby M116 » Mon 04 Aug, 2014 16:33

Bilder på bilen!!??
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

burken90
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 112
Joined: Mon 16 Nov, 2009 18:06
Location: Luleå

Re: knackande w126 420 ? Går det köra?

Postby burken90 » Tue 05 Aug, 2014 07:02

M116 wrote:Bilder på bilen!!??


Nu är jag lite dålig på de här med att lägga in bilder, hur fasiken gör man på enklaste sätt?

För bilder finns absolut.

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: knackande w126 420 ? Går det köra?

Postby M116 » Tue 05 Aug, 2014 08:35

1. Ladda upp dina bilder till en bildserver, tex Photobucket eller dyl.
2. Högerklicka på bildens länk och kopiera.
3. Öppna en ny flik och logga in på MBSCA och öppna ett nytt svarsfönster i tråden.
4. Klicka på "Img" i svarsfönstrets verktygsfält då får du upp: [ img ] [ /img ]
5. Högerklicka mellan de två img beteckningarna och klistra in bildens länk.
6. Posta svaret, Klart!
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

burken90
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 112
Joined: Mon 16 Nov, 2009 18:06
Location: Luleå

Re: knackande w126 420 ? Går det köra?

Postby burken90 » Sun 10 Aug, 2014 12:00

fick inte till bild på sidan här, så länkar iaf till en sida där de finns bilder på nya kärran!

http://www.garaget.org/?car=362985&image=3443596

silentdawg
Expert
Expert
Posts: 740
Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53

Re: knackande w126 420 ? Går det köra?

Postby silentdawg » Sun 10 Aug, 2014 12:57

Den ser rätt trevlig ut, 420 är en bra maskin enligt min erfarenhet.
S212 R170 W126 W204
Image
Samt ca 140 tidigare bilar.

burken90
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 112
Joined: Mon 16 Nov, 2009 18:06
Location: Luleå

Re: knackande w126 420 ? Går det köra?

Postby burken90 » Sat 18 Oct, 2014 19:45

jo rätt trevlig, mullrar ju gott iaf med dubbla rör :)

faktiskt i hyfsat brukskick denna vagnen, bytt div slit delar sen jag hämtade den i sommras:) tuffar på bra.

j3sp3r_
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 171
Joined: Sat 28 Mar, 2009 12:47

Re: knackande w126 420 ? Går det köra?

Postby j3sp3r_ » Fri 05 Dec, 2014 16:30

Lånar tråden lite:) har också en 420sel -87 som tickat lite men nu mera övergått till knackningar. Lyfte passagerarsidans ventilkåpa där jag tyckte ljudet kom ifrån. Kammen är väldigt nött så blir att byta den och se om det försvinner. Har en reservmotor stående och om de räcker med att byta kam/lyftare så lät de ju smidigare än hela motorn:) MEN någon som vet hur man demonterar/monterar det på denna? Bytt div toppar, kedjor, motorer osv så har inte tummen mitt i handen.. Tänkte på vad just denna motor ska stå för grader, vilken ordningen på överfallen, moment, spännare osv?:) tacksam för snabba svar då jag tänkt göra det i helgen. /J


Return to “W126”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests