stolsvärmen och ac frågor

S-Klass Generation 2, tillverkades mellan 1979-1992.
burken90
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 112
Joined: Mon 16 Nov, 2009 18:06
Location: Luleå

stolsvärmen och ac frågor

Postby burken90 » Mon 04 Aug, 2014 18:43

hej!

är så att passagerarstolens stolsvärme är igång så fort du slår på tändningen, steg2. går över till steg1 efter en stund, men du kan ej slå av den eller ändra i stegen.

förarstolens funkar som den ska, men slår jag på förarstolens och trycker på passagerarstolens knapp så blinkar de till i den.

Finns det något relä någonstans till stolsvärmarna? kanske knappen som är körd?

Sen är det ac i den, men pumpen verkar ej starta, men trycker jag på ac knappen så börjar de blåsa rejält mycket mera, men ej kyla.
Vad ska man börja felsöka med tips, förslag?

mercedes 420se 90a.

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: stolsvärmen och ac frågor

Postby M116 » Tue 05 Aug, 2014 16:59

Stolsvärme: sitter ett relä under varje stol som på 123:an vill jag minnas. Om de blinkar så är det taskigt med ström/dålig jord. Om värmen går igång av sig själv så brukar det tyda på dålig knapp alt. taskigt relä.

A/C: för att pumpen ska starta behövs det gas i systemet. Ofta är reparationer på kylanläggningar kostsamma och att låta bli att byta kondensor eller evapurator när man upptäcker en läcka i systemet ligger nära till hands när bilarnas värde understiger rep. kostnaderna.

Lämna in bilen till nån som kan provsuga systemet för att få reda på var förra ägaren slutade bry sig om anläggningen.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

burken90
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 112
Joined: Mon 16 Nov, 2009 18:06
Location: Luleå

Re: stolsvärmen och ac frågor

Postby burken90 » Thu 07 Aug, 2014 11:08

M116 wrote:Stolsvärme: sitter ett relä under varje stol som på 123:an vill jag minnas. Om de blinkar så är det taskigt med ström/dålig jord. Om värmen går igång av sig själv så brukar det tyda på dålig knapp alt. taskigt relä.

A/C: för att pumpen ska starta behövs det gas i systemet. Ofta är reparationer på kylanläggningar kostsamma och att låta bli att byta kondensor eller evapurator när man upptäcker en läcka i systemet ligger nära till hands när bilarnas värde understiger rep. kostnaderna.

Lämna in bilen till nån som kan provsuga systemet för att få reda på var förra ägaren slutade bry sig om anläggningen.



tackar för tips, gissade också på knapp men ska kika och se om de är det eller relät.
jo vet det är kostsamt, tur man har taklucka då!

burken90
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 112
Joined: Mon 16 Nov, 2009 18:06
Location: Luleå

Re: stolsvärmen och ac frågor

Postby burken90 » Sat 09 Aug, 2014 16:39

felsökt och var relät under förarstolen som bränt ihop i lödningarna.

men när jag googlar på de så vad jag förstår finns det ett nyare och ett äldre, olika anslutningar på stiften?

dock fanns det bara ett? hade för mig det satt på var sin sida?


Return to “W126”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests