kamkedjan, jippiee...
-
- Expert
- Posts: 740
- Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53
kamkedjan, jippiee...
Funderar om man ska byta kamkedja + guide rails vad det nu heter i min m117, men då det är ganska kostsamt tänkte jag höra om det finns någon som gjort detta och dennes erfarenheter? Min har inte gått 20000 mil än men rekommendationen är 12-13000 mil verkar det som. Tankar om detta?
S212 R170 W126 W204
Samt ca 140 tidigare bilar.
Samt ca 140 tidigare bilar.
Re: kamkedjan, jippiee...
Har bytt på en M116. Det var inga problem. Använde ett verktyg över ena kammens drev så att kedjan inte kunde hoppa över vilket förenklade. (Egentligen ett M102 verktyg med komplettering) På M116 behöver man inte nita utan det är en "cykellås". Den gamla kedjan var en hel länk längre an den nya. (Hängde dom på samma spik på väggen.) Styrningar och drev såg bra ut och byttes inte.
Kamkedjebyte skall man bara göra om man har stor vinkelförskjutning mellan vevaxel och kamaxlar.
M102 verktyget
Kamkedjebyte skall man bara göra om man har stor vinkelförskjutning mellan vevaxel och kamaxlar.
M102 verktyget
-
- Expert
- Posts: 740
- Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53
Re: kamkedjan, jippiee...
ja vad är det, 10 grader eller så innan det är dags? På det amerikanska forumet verkar man okynnesbyta en hel del så det är intressant att höra vad man gör här där orsak-och-verkanssambandet ofta är lite tydligare än hos den genomsnittlige amerikanen om man så säger.
S212 R170 W126 W204
Samt ca 140 tidigare bilar.
Samt ca 140 tidigare bilar.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 5 guests