kamkedjan, jippiee...

S-Klass Generation 2, tillverkades mellan 1979-1992.
silentdawg
Expert
Expert
Posts: 740
Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53

kamkedjan, jippiee...

Postby silentdawg » Mon 29 Sep, 2014 19:09

Funderar om man ska byta kamkedja + guide rails vad det nu heter i min m117, men då det är ganska kostsamt tänkte jag höra om det finns någon som gjort detta och dennes erfarenheter? Min har inte gått 20000 mil än men rekommendationen är 12-13000 mil verkar det som. Tankar om detta?
S212 R170 W126 W204
Image
Samt ca 140 tidigare bilar.

230E-85
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1459
Joined: Thu 20 Dec, 2007 21:44
Location: Trollhättan

Re: kamkedjan, jippiee...

Postby 230E-85 » Tue 30 Sep, 2014 08:09

Har bytt på en M116. Det var inga problem. Använde ett verktyg över ena kammens drev så att kedjan inte kunde hoppa över vilket förenklade. (Egentligen ett M102 verktyg med komplettering) På M116 behöver man inte nita utan det är en "cykellås". Den gamla kedjan var en hel länk längre an den nya. (Hängde dom på samma spik på väggen.) Styrningar och drev såg bra ut och byttes inte.

Kamkedjebyte skall man bara göra om man har stor vinkelförskjutning mellan vevaxel och kamaxlar.

Image
M102 verktyget

silentdawg
Expert
Expert
Posts: 740
Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53

Re: kamkedjan, jippiee...

Postby silentdawg » Tue 30 Sep, 2014 16:34

ja vad är det, 10 grader eller så innan det är dags? På det amerikanska forumet verkar man okynnesbyta en hel del så det är intressant att höra vad man gör här där orsak-och-verkanssambandet ofta är lite tydligare än hos den genomsnittlige amerikanen om man så säger.
S212 R170 W126 W204
Image
Samt ca 140 tidigare bilar.


Return to “W126”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests