"Idiotfråga": hur tar man lös centrumkåporna på fälgarna?

S-Klass Generation 2, tillverkades mellan 1979-1992.
rikard454
Prospect
Prospect
Posts: 43
Joined: Sat 12 Apr, 2008 22:33
Location: Luleå

"Idiotfråga": hur tar man lös centrumkåporna på fälgarna?

Postby rikard454 » Mon 03 Nov, 2014 12:02

Detta är ju snudd på en idiotfråga i stil med "var sitter motorvärmaruttaget"... Men det finns en liten twist på problemet som gör det hela lite mer intressant.

Jag har en svensksåld 1991'as 560 SEC (W126) sedan snart 20 år tillbaka och första gången jag skulle sätta på vinterhjulen på den hade jag problem med att få lös bakhjulen. Bilen kom nerifrån Stockholm och jag trodde att fälgarna "rostat" fast och ruckade o slet i dom. Till slut fegade jag ur och tog jag fram instruktionsboken och läste kapitlet om hjulbyte(!).

Där stod då en intressant sak i stil med "lossa de fem hjulbultarna och den sjätte centrumbulten"...(!) Centrumbult... Jag lyckades plocka lös den där lilla centrumkåpan i plast och ta mig sjuttsingen om det inte satt en typ 13 mm bult där som går rakt in i drivaxlarna som det verkar....(!)

(är det "bara" 560'n som har dessa centrumbultar? är det bara 1991 års modell?)

Nåja, efter det så blev det ju enklare att lossa bakhjulen :-) Men nästan varje gång jag skulle skifta mellan vinter- och sommarhjul så gick dessa centrumkåpor sönder, normalt sett knackar man ju ut dessa bakifrån när hjulet tagits lös, om man nu över huvud taget behöver ta lös dom. Men här måste jag ju "utifrån" plocka lös dessa och enda sättet och göra det är ju att typ peta in en tunn skruvmejsel mellan fälgen och centrumkåpan och bända lite grann och då går kåpan oftast sönder lite...

Nu slutade jag köra med vagnen under vintrarna efter några år men nu sista två åren har vi haft behov av två bilar inom familjen under vintrarna pga att vi har svårt att samåka med bara en vardagsbil så nu har problemet kommit upp till ytan igen i och med att jag behöver köra med SEC'en en eller ett par ggr i månaden. I våras var jag ock köpte två nya fina original centrumkåpor men dessa har gått sönder nu när jag bytte till vinterhjul (en av "klackarna" på baksidan av centrumkåpan har gått sönder på bägge).

Finns det någon bra knep för att få lös dessa "utifrån"... Verkar ju som en liten designmiss, visst jag kan köpa nya men det är ju lite besynnerligt att behöva köpa två eller fyra nya varje år...

Cheers!
/Rikard

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: "Idiotfråga": hur tar man lös centrumkåporna på fälgarna

Postby torake » Mon 03 Nov, 2014 12:23

Vad är detta för konstiga fälgar, har du bild på detta?

Rent spontant skulle jag säga att det inte finns någon anledning att ha en sjätte skruv i mitten av fälgen, har inte sett någon annan mercedes med detta påfund, och inte heller några fälgar där en sjätte bult skulle kunna hålla fast något.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

MKE560
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 324
Joined: Sat 30 Jun, 2007 18:19
Location: Växjö

Re: "Idiotfråga": hur tar man lös centrumkåporna på fälgarna

Postby MKE560 » Mon 03 Nov, 2014 12:29

Vad jag vet så har den "centrumbult" du skriver om inget med hjulbyte att göra utan håller drivaxeln på plats i navet,
Fälgarna kan ofta fastna rätt hårt eller rent av väldigt på navet trots att man lossat alla fem bultar och antingen om man lyckes slå lös hjulet med en gummislägga från baksidan eller lossa bultarna lite och ställ ner bilen på hjulen igen och försök få loss fälgarna med bilens egen tyngd.
I extremfall kan man lossa bultarna lite och köra en kort runda men mycket försiktigt. så man inte skadar nav och annat

Centrumkåporna som du skriver är väl i princip omöjliga att få bort hela när fälgen sitter på bilen och ska så vara, skulle man kunna ta bort dom för att byta hjul så skulle nog designen vara annorlunda.
Mikael
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16

rikard454
Prospect
Prospect
Posts: 43
Joined: Sat 12 Apr, 2008 22:33
Location: Luleå

Re: "Idiotfråga": hur tar man lös centrumkåporna på fälgarna

Postby rikard454 » Tue 04 Nov, 2014 10:06

Hej och tack för svaren, jag ska ta och fotografera hur det ser ut samt läsa i instruktionsboken till vagnen igen (det är snart 20 år sedan jag läste det där om "centrumbulten" men jag är till 98% säker på att det stod att den skulle lossas vid hjulbyte).

Vagnen står just nu inklämd mellan vår Cadillac och en motorcykel så det är lite svårt att komma åt den - men till helgen (eller någon kväll i veckan) ska jag kika på detta. Jag återkommer, tack än så länge!

/Rikard

rikard454
Prospect
Prospect
Posts: 43
Joined: Sat 12 Apr, 2008 22:33
Location: Luleå

Re: "Idiotfråga": hur tar man lös centrumkåporna på fälgarna

Postby rikard454 » Wed 05 Nov, 2014 12:14

Jag har kikat i instruktionsboken i alla fall nu och undrar om jag missförstod något för 20 år sen när jag läste i sektionen om hjulbyte. Det står (citat):

.... diverse jox om att hissa upp bilen etc...
  • Skruva ur hjulbultarna helt
  • Tag bort hjulet
  • Lättmetallfälg: skruva IN centrumbulten i nedre gänghålet
  • Skjut på hjulet, skruva in hjulskruvarna och drag dem lätt
  • Lättmetallfälg: skruva UR centreringsbulten och sätt in den sista hjulskruven
.... diverse jox om att sänka ned bilen etc...

Denna centrumbult (lustigt att den kallas "centrumbult" först och sen "centreringsbult"), ska den bara sitta där kanske just vid monteringen av hjulet kanske? Men dom satt där när jag köpte bilen, även om det bara kanske innebär att förre ägaren missförstått detta också (även om han aldrig skruvade själv, det var en aukt. verkstad i Stockholm som skötte allt åt honom... Men det är ju som inte mitten av fälgen dom snackar om, utan ett av de vanliga hjulbultshålen. Så det är nog någon helt annan bult dom menar...

Jag ska ta och plocka lös ett hjul och titta sen till helgen (om det är väder för det) och ta lite bilder på bulten där i mitten. Men det kanske ringer bekanta klockor hos er andra redan nu :-)

Cheers!
/Rikard

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: "Idiotfråga": hur tar man lös centrumkåporna på fälgarna

Postby Bullmerca » Wed 05 Nov, 2014 12:33

Centreringsbulten skruvas in i nåt av bulthålen för att underlätta hjulbytet. Så tidigare ägare har nog missuppfattat det hela. Detta är centreringsverktyget som ska ligga i bilens verktygssats:
Image
CLS350CDI 4Matic

rikard454
Prospect
Prospect
Posts: 43
Joined: Sat 12 Apr, 2008 22:33
Location: Luleå

Re: "Idiotfråga": hur tar man lös centrumkåporna på fälgarna

Postby rikard454 » Wed 05 Nov, 2014 13:03

Well, det är nog jag som missförstått saker - tidigare ägaren till vagnen var en "gräddstrut" från en mycket "fashionabel" adress i Stockholms innerstad och han rörde nog aldrig en skruv på bilen :-)

Men det är inte den den där bulten jag funderar över - som sitter där i mitten av hjulet, det är en relativt smal (6 mm?) rätt lång sak (110 mm?) med en hylsa runt sig och sen stor bricka sen som jag har för mig håller fast fälgen där i mitten....

Förste ägaren har en stående "order" hos sin MB-verkstad att byta innermattorna på bilen varannan vår och byta till nya sommarhjulsfälgar varannan vår för att bilen skulle se som ny ut hela tiden (i alla fall enligt han som förmedlade affären). Och sista våren innan vi köpte bilen byttes fälgarna ut mot nyare/icke original W126-fälgar (dock fortfarande original Mercedes-Benz) och dessa kanske inte är riktigt kompatibla/passande...

Jag ska kika på detta till helgen och ta lite bilder - jag har en originalfälg också (reservhjulet) så jag ska prova och montera det också...

/Rikard

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: "Idiotfråga": hur tar man lös centrumkåporna på fälgarna

Postby M116 » Wed 05 Nov, 2014 20:08

Den långa och smala bulten, (M8) med stora brickan, skall sitta INNANFÖR fälgens navkåpa i mitten av bromsskivan/navet och håller, som tidigare nämnts, drivaxeln och inget annat. 5 bultar med storlek M12 håller fälgen. Allt annat är trams!
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: "Idiotfråga": hur tar man lös centrumkåporna på fälgarna

Postby Bullmerca » Wed 05 Nov, 2014 23:01

M116 wrote:Den långa och smala bulten, (M8) med stora brickan, skall sitta INNANFÖR fälgens navkåpa i mitten av bromsskivan/navet och håller, som tidigare nämnts, drivaxeln och inget annat. 5 bultar med storlek M12 håller fälgen. Allt annat är trams!


Precis!
CLS350CDI 4Matic

rikard454
Prospect
Prospect
Posts: 43
Joined: Sat 12 Apr, 2008 22:33
Location: Luleå

Re: "Idiotfråga": hur tar man lös centrumkåporna på fälgarna

Postby rikard454 » Thu 06 Nov, 2014 08:50

Coolness, då ska jag kika på detta till helgen - det kaaan ju vara att baksidan av fälgcentrum på de här icke-W126 fälgarna inte "rymde" den där stora brickan och den då "hamnade" på utsidan av fälgcentrum.

Eller att personen som bytte hjulen på firman i Sthlm för snart 20 år sedan inte visste hur dessa skulle sitta och jag har bara fortsatt med att sätta dit dom fel :-)

/Rikard

230E-85
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1459
Joined: Thu 20 Dec, 2007 21:44
Location: Trollhättan

Re: "Idiotfråga": hur tar man lös centrumkåporna på fälgarna

Postby 230E-85 » Thu 06 Nov, 2014 10:12

Kan inte annat än att reflektera över problemet med översatta instruktionsböcker där översättaren inte har förstått vad det handlar om utan bara översatt från tyska till svenska. Har själv varit chef för en avdelning för tekniska publikationer, för en mycket komplex teknisk produkt och sett många exempel på detta.

(I det här fallet är det mycket stor skillnad på centrumbult och centreringsbult.)

Lärdom: Försök att läsa på instruktioner på originalspråk om möjligt.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: "Idiotfråga": hur tar man lös centrumkåporna på fälgarna

Postby torake » Thu 06 Nov, 2014 10:33

Undrar om det kan vara så att centrumbulten faktiskt använts som centreringsbult i detta fall, med en stor bricka? I så fall felaktigt så klart.

Eftermarknadsfälgar skall ha navringar för att centrera fälgen, de har ett större centrumhål än 66,6 just för att man skall sätta i en ring.

OM navringrarna saknas så hamnar fälgen inte rätt centrerad, och då får man hemska vibrationer från c:a 90 och uppåt, och blir starkare ju fortare man kör.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

rikard454
Prospect
Prospect
Posts: 43
Joined: Sat 12 Apr, 2008 22:33
Location: Luleå

Re: "Idiotfråga": hur tar man lös centrumkåporna på fälgarna

Postby rikard454 » Fri 07 Nov, 2014 10:50

Fälgarna i det här fallet är original Mercedes-Benz, dock inte just den designen som satt där ursprungligen (tyvärr, skulle vilja byta till originalfälgar någon gång) och dom sitter nog som de ska då jag aldrig upplevt några vibrationer i någon fart och det händer väl <host> att man utforskar de övre fartregistren ibland <host> ;-)

Sagolika milslukare till bilar detta, och helt odramatiska i högre farter...

Under helgen nu ska jag som sagt plocka lös ett av bakhjulen och även provmontera reservhjulet som sitter på en av originalfälgarna...

Bilder och rapport kommer :)

/Rikard

(som stötte på en manual där det stod att "apparaten är utrustad med inkorporerad lunta"...(!) Lunta=gammalt ord för stubin, stubin på engelska=fuse Dvs det fanns en säkring inne i den här appaten :-) På tal om dåliga översättningar :-)

rikard454
Prospect
Prospect
Posts: 43
Joined: Sat 12 Apr, 2008 22:33
Location: Luleå

Re: "Idiotfråga": hur tar man lös centrumkåporna på fälgarna

Postby rikard454 » Sun 09 Nov, 2014 22:15

HA(!) Snacka om halvmetersfel...! Jag provade att bara lossa de fem hjulbultarna och visst fasen var det bara att plocka av hjulet utan att röra den där centrumbulten(!) Med andra ord bara jag som missförstod instruktionsboken 20 år sen :) Hjulet satt helt enkelt fast den gången....

Nu ska jag väl ta och fundera på att försöka hitta en uppsättning originalfälgar till vagnen...

Case closed, 10-4!

/Rikard

Image

Image

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: "Idiotfråga": hur tar man lös centrumkåporna på fälgarna

Postby M116 » Sun 09 Nov, 2014 22:22

Men för fasen!! Du kan ju inte åka omkring med W210 fälgar med ET 37 på en 126:a som måste ha minst ET 30 för att fylla ut hjulhuset...... :shock: ( ET 25 är nog närmare sanningen, då du har det nyare utförandet med andra bromsok o skivor, efter 09/85 )

Har både original och piratfälgar i orig. utförande till din bil om du söker :-)
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??


Return to “W126”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests