om man har en klump med 2.82 från tidigt 80-tal. ska inte dom ha diffad klump eller??
min diffar då inte.
diff??
diff??
tias
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86
Re: diff??
Vi har redan diskuterat detta i denna tråden viewtopic.php?f=59&t=77880
Bara ASD-klumpar har diffbroms.
Och det finns inget som heter "diffad" - det heter "differential", "diffbroms" och "diffspärr". Möjligtvis i EPA-kretsar och på garaget.org betyder termen "diffad" nånting. Kanske också i Djurgårn's klack.
Bara ASD-klumpar har diffbroms.
Och det finns inget som heter "diffad" - det heter "differential", "diffbroms" och "diffspärr". Möjligtvis i EPA-kretsar och på garaget.org betyder termen "diffad" nånting. Kanske också i Djurgårn's klack.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: diff??
Vad är det för svammel.du kan kalla det vad du vill.
Jag kallar det för diffad.
Vad frågan var att tidiga 126 modeller med v8, Fanns dom
Utan. DIFFBROMS/Diffspärr. Har inget hydralrör eller
Nått sånt på min klump.
Jag kallar det för diffad.
Vad frågan var att tidiga 126 modeller med v8, Fanns dom
Utan. DIFFBROMS/Diffspärr. Har inget hydralrör eller
Nått sånt på min klump.
tias
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86
-
- Medlem
- Posts: 53
- Joined: Sat 22 Oct, 2005 11:24
- Location: Älvdalen
- Contact:
Re: diff??
finns nån slags diffspärr på vissa. men inte standard. å även om de ä sån spärr så funkar de enligt mig sådär bara. sitter en plåtskyllt skruvad i nedre högra hörnet på locket till klumpen i så fall
nuvarande bilar
380 sel -81
300 tdt -93
300d -77 http://www.garaget.org/?car=68102
fena 200 d lång -68 http://www.garaget.org/?car=23333&image=258420
a-ford -30 http://www.garaget.org/?car=16667&image=139731
380 sel -81
300 tdt -93
300d -77 http://www.garaget.org/?car=68102
fena 200 d lång -68 http://www.garaget.org/?car=23333&image=258420
a-ford -30 http://www.garaget.org/?car=16667&image=139731
Re: diff??
fordson wrote:Vad är det för svammel.du kan kalla det vad du vill.
Jag kallar det för diffad.
Vad okunniga människor kallar saker och vad de verkligen heter är ofta helt olika, det ser man inte minst på detta forum. Jag brukar hänvisa till TNC, där är de flesta begrepp väl definierade.
Re: diff??
Robert johansson wrote:finns nån slags diffspärr på vissa. men inte standard. å även om de ä sån spärr så funkar de enligt mig sådär bara. sitter en plåtskyllt skruvad i nedre högra hörnet på locket till klumpen i så fall
Tack bra svarat.
trodde att v8 bilarna skulle ha DIFFSPÄRR standard. lite extra fäste. Men inte..
kunnigheten sitter inte i ordboken.
tias
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86
Re: diff??
DIFFSPÄRR har man på terrängbilar vanligen, och det är mycket svårt att köra med, eftersom bilen tenderar att gå rakt fram oavsett hur mycket man styr och oavsett underlag.
Sen är det så att trots att bilarna hade stora V8:or så var det inga våldsamma effekter, en vanlig svenssonvolvo med bensinmotor har mer idag, och de som köpte bilarna efterfrågade sällan de egenskaper som en DIFFBROMS ger. Geländewagen har diffspärr, däremot.
För att komma fram bättre i VINTERVÄGLAG så infördes ADS, men den är bara verksam i låga farter.
Men det finns olika lösningar för att bygga in diffbroms i en befintlig diff, och det finns en eftermarknad, men oftast till de bilar som används för någon typ av tävlingskörning. AMG hade enligt uppgift flera alternativ för den som ville ha prestanda i sin MB på åttitalet, men att springa på en sån klump idag kräver otrolig tur. Ebay i staterna, kanske?
Och nej - kunnigheten sitter inte i ordboken MEN det är mycket lättare att diskutera nånting om man använder samma vokabulär, och då det på det här forumet, likt många andra forum, sitter många olika sorters människor med olika kompetenser så är det bäst att använda den vokabulär som gäller, inte nåt man hittat på själv eller nått som bara funkar i t.ex. Stockholms förorter eller i Orsa.
Sen är det så att trots att bilarna hade stora V8:or så var det inga våldsamma effekter, en vanlig svenssonvolvo med bensinmotor har mer idag, och de som köpte bilarna efterfrågade sällan de egenskaper som en DIFFBROMS ger. Geländewagen har diffspärr, däremot.
För att komma fram bättre i VINTERVÄGLAG så infördes ADS, men den är bara verksam i låga farter.
Men det finns olika lösningar för att bygga in diffbroms i en befintlig diff, och det finns en eftermarknad, men oftast till de bilar som används för någon typ av tävlingskörning. AMG hade enligt uppgift flera alternativ för den som ville ha prestanda i sin MB på åttitalet, men att springa på en sån klump idag kräver otrolig tur. Ebay i staterna, kanske?
Och nej - kunnigheten sitter inte i ordboken MEN det är mycket lättare att diskutera nånting om man använder samma vokabulär, och då det på det här forumet, likt många andra forum, sitter många olika sorters människor med olika kompetenser så är det bäst att använda den vokabulär som gäller, inte nåt man hittat på själv eller nått som bara funkar i t.ex. Stockholms förorter eller i Orsa.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest