Dra fast ventilkåpa m116?

S-Klass Generation 2, tillverkades mellan 1979-1992.
User avatar
Merca-Hakan
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
Location: Norrland

Dra fast ventilkåpa m116?

Postby Merca-Hakan » Wed 18 Mar, 2015 23:15

Halloj!

Har bytt ventilkåpspackning på 420in, ska det dras med något moment eller är det bara att dra ungefär lika hårt på alla?

Var längesen jag höll på med detta så minns inte riktigt hur jag gjorde sist men de känns som att packningen blir klämd å att de kom till att läcka ifall jag drar åt den för hårt.

Hjälp mig med nått som borde ha ett enkelt svar:)
Håkan -84

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Dra fast ventilkåpa m116?

Postby torake » Thu 19 Mar, 2015 09:50

Jag använder följande tumregel: halva diametern på skruven, minus ett upphöjt till tre, exempel:
M6: (6/2-1)^3 = 2*2*2 = 8Nm
M8: (8/2-1)^3 = 3*3*3 = 27Nm
M12: (12/2-1)^3 = 5*5*5 = 125Nm

Exempel från WIS som referens:
Trågskruvarna till 722.6 automatlådan, M6: 9Nm
Oljepluggen, M8 (det är inte M8 utan nån fingäng men skitsamma): 29Nm
Hjulskruvarna, M12: 110Nm

Det finns en matematisk bakgrund men den får jag i så fall gräva fram från mina böcker som jag inte rört sedan examen 1998 :wink:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Dra fast ventilkåpa m116?

Postby M116 » Thu 19 Mar, 2015 10:11

Vill minnas att det är M6 bultar och då ska de dras med 10Nm.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??


Return to “W126”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests