W126 diesel konvertering på gång

S-Klass Generation 2, tillverkades mellan 1979-1992.
Rasho
Prospect
Prospect
Posts: 43
Joined: Tue 28 Feb, 2012 19:53

W126 diesel konvertering på gång

Postby Rasho » Thu 17 Sep, 2015 00:01

Hej!
Jag har en w126 280se som är 86 årsmodell och vi hållar på att byta motorn från w124 om606, 96 årsmodell manuel till w126 automat, så w126 ska bli manuel!.
Undrar om va vet ni om denna konverteringen från automat till manuel låda? Vad behöver vi kolla på tror ni?

Tack för eran hjälp

kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: W126 diesel konvertering på gång

Postby kimsababy » Thu 17 Sep, 2015 07:17

Enda ja vet är att du våldtar en 126a :evil:
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: W126 diesel konvertering på gång

Postby torake » Thu 17 Sep, 2015 09:40

Så så, det finns många w126or kvar ännu, vi gubbtjyvar kan inte bruka alla, finns inte tillräckligt med vackra sommardagar och gubbtjyvar. :lol:

Du behöver pedalställ och slavcylinder samt anpassa längden på mellanaxeln. Det fanns ju manuella W126:or men lycka till att hitta pedalstället från en sådan. Men någon annan får svara på vilka andra modeller det funkar att korpa delar från.

Men ska du inte hellre skaffa en passande automatlåda? Lyckas du bara trycka fast den på motorn så är ju en 722.3 ett under av modularitet, den behöver två elkablar och en spak och de har du ju redan.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Rasho
Prospect
Prospect
Posts: 43
Joined: Tue 28 Feb, 2012 19:53

Re: W126 diesel konvertering på gång

Postby Rasho » Thu 17 Sep, 2015 11:32

kimsababy wrote:Enda ja vet är att du våldtar en 126a :evil:

Ja det blev så nu och vi har fortfarande hålla på och diskutera om ska inte passar något i gården :)

Rasho
Prospect
Prospect
Posts: 43
Joined: Tue 28 Feb, 2012 19:53

Re: W126 diesel konvertering på gång

Postby Rasho » Thu 17 Sep, 2015 12:05

torake wrote:Så så, det finns många w126or kvar ännu, vi gubbtjyvar kan inte bruka alla, finns inte tillräckligt med vackra sommardagar och gubbtjyvar. :lol:

Du behöver pedalställ och slavcylinder samt anpassa längden på mellanaxeln. Det fanns ju manuella W126:or men lycka till att hitta pedalstället från en sådan. Men någon annan får svara på vilka andra modeller det funkar att korpa delar från.

Men ska du inte hellre skaffa en passande automatlåda? Lyckas du bara trycka fast den på motorn så är ju en 722.3 ett under av modularitet, den behöver två elkablar och en spak och de har du ju redan.

Den lådan som stor i 126 kan inte passa på om606 motorn?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: W126 diesel konvertering på gång

Postby torake » Thu 17 Sep, 2015 12:38

Det är annat ventilpaket i lådan på dieseln, nått annat kan jag inte tänka mig. Vet inte hur mycket som går att justera med bowdenkabeln i och för sig, men du vill ju knappast dra till om606:an till 6200 rpm innan den skickar i nästa växel? :lol:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Rasho
Prospect
Prospect
Posts: 43
Joined: Tue 28 Feb, 2012 19:53

Re: W126 diesel konvertering på gång

Postby Rasho » Thu 17 Sep, 2015 20:23

torake wrote:Det är annat ventilpaket i lådan på dieseln, nått annat kan jag inte tänka mig. Vet inte hur mycket som går att justera med bowdenkabeln i och för sig, men du vill ju knappast dra till om606:an till 6200 rpm innan den skickar i nästa växel? :lol:


Nä jag tänka mig att om606 har redan 136 HK utan turbo så de är bra för såna bil tycker jag! S

Rasho
Prospect
Prospect
Posts: 43
Joined: Tue 28 Feb, 2012 19:53

Re: W126 diesel konvertering på gång

Postby Rasho » Tue 29 Sep, 2015 10:15

Hej!
Jag har skickat mail till bilprovningen så här,


Ja har en mercedes 280se w126, 1986 årsmodell bensin, 170 HK ska bli diesel.

Motorn ska tas från en w124 e300TD, 1996 årsmodell, 136 HK om606 motor.

Ska bil någon problem med denna konverteration tror du tack?.

Hej
Eftersom du byter till en Dieselmotor så är det inga problem med avgasreningen.

Effekten får öka max 20%. Det är inga problem att sätta in en svagare motor.

Vridmomentet får öka max 10 %.
Du måste själv leta reda på vridmomentet och kontrollera hur mycket vridmomentet ändras.
Dels på originalmotorn för 1996 bilen och dels på den nya dieselmotorn.
Det duger om du hittar uppgiften i en instruktionsbok.

Och vad hittar man detta och hur ska man öka vridmoment menar dem?

User avatar
jox
Expert
Expert
Posts: 621
Joined: Tue 16 May, 2006 12:05
Location: Torsby
Contact:

Re: W126 diesel konvertering på gång

Postby jox » Tue 29 Sep, 2015 21:26

Både effekt och vrid står i instruktionsboken om man har en sån
Nuvarande bilar:
--S203 c200cdi -07
--s124 om605 Turbo 6mm pump -91
--w123 om601 Turbo 6mm Vitopump -84
--w108 om603 Turbo w124 bakvagn -71
--w124 250d -87
Gamla:
--w124 E220 -95
--w201 190E -88
--s202 c280 -98
--s202 c200 -98



--http://www.garaget.org/jox--

Rasho
Prospect
Prospect
Posts: 43
Joined: Tue 28 Feb, 2012 19:53

Re: W126 diesel konvertering på gång

Postby Rasho » Sun 04 Oct, 2015 00:05

Rasho wrote:Hej!
Jag har skickat mail till bilprovningen så här,


Ja har en mercedes 280se w126, 1986 årsmodell bensin, 170 HK ska bli diesel.

Motorn ska tas från en w124 e300TD, 1996 årsmodell, 136 HK om606 motor.

Ska bil någon problem med denna konverteration tror du tack?.

Hej
Eftersom du byter till en Dieselmotor så är det inga problem med avgasreningen.

Effekten får öka max 20%. Det är inga problem att sätta in en svagare motor.

Vridmomentet får öka max 10 %.
Du måste själv leta reda på vridmomentet och kontrollera hur mycket vridmomentet ändras.
Dels på originalmotorn för 1986 bilen och dels på den nya dieselmotorn som är om606 1996.
Det duger om du hittar uppgiften i en instruktionsbok.

Och vad hittar man detta och hur ska man öka vridmoment menar dem?

Rasho
Prospect
Prospect
Posts: 43
Joined: Tue 28 Feb, 2012 19:53

Re: W126 diesel konvertering på gång

Postby Rasho » Sun 04 Oct, 2015 00:08

jox wrote:Både effekt och vrid står i instruktionsboken om man har en sån


Nej jag har inte denna boken till s klass
Har varit på Hedin bil fik jag ingen svar hällar
Någon vet info om vridmoment för w126 280se 1986 ? Tack

User avatar
190-90
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 361
Joined: Sun 16 May, 2004 22:59

Re: W126 diesel konvertering på gång

Postby 190-90 » Sun 04 Oct, 2015 00:22

Rasho wrote:
jox wrote:Både effekt och vrid står i instruktionsboken om man har en sån


Nej jag har inte denna boken till s klass
Har varit på Hedin bil fik jag ingen svar hällar
Någon vet info om vridmoment för w126 280se 1986 ? Tack


http://wiki.mercedes-benz-classic.com/index.php/Kategorie:W126
_____
C180CGI -12

Rasho
Prospect
Prospect
Posts: 43
Joined: Tue 28 Feb, 2012 19:53

Re: W126 diesel konvertering på gång

Postby Rasho » Sun 04 Oct, 2015 11:25

190-90 wrote:
Rasho wrote:
jox wrote:Både effekt och vrid står i instruktionsboken om man har en sån


Nej jag har inte denna boken till s klass
Har varit på Hedin bil fik jag ingen svar hällar
Någon vet info om vridmoment för w126 280se 1986 ? Tack


http://wiki.mercedes-benz-classic.com/index.php/Kategorie:W126


Tack för informationen jag hittat denna
Vridmoment på w126 280se ligger på 223 Nm vid 4600/ min och
vridmoment på w124 300td ligger på 210 Nm på 2200 -4600 /min, men
till 300D ligger på 185 Nm på 2800 /min,
ab 02.1989: 191 Nm på 2800 - 3050 /min det stor så i alla fal
vi få se vad kommer dem och säga på bilprovningen

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: W126 diesel konvertering på gång

Postby Cpt Tuttle » Sun 25 Oct, 2015 22:17

Stämmer dina siffror så är ju vridmomentet lägre i den nya motorn, då är det ju inga problem?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

Rasho
Prospect
Prospect
Posts: 43
Joined: Tue 28 Feb, 2012 19:53

Re: W126 diesel konvertering på gång

Postby Rasho » Wed 18 Nov, 2015 21:06

Cpt Tuttle wrote:Stämmer dina siffror så är ju vridmomentet lägre i den nya motorn, då är det ju inga problem?


Hej!
jag info här från

http://wiki.mercedes-benz-classic.com/i ... gorie:W126

Men jag ska sätta OM603 istället det är lättare.


Return to “W126”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest