Page 1 of 1

Tändningsproblem?

Posted: Thu 08 Oct, 2015 19:36
by W123-Nicke
Hej.
Jag har börjat fundera på om jag har nån form av tändningsproblem i min W126. (420 SE-1986).
Vid landsvägskörning går bilen bra. Jag har kört en längre tid på 95 oktanig bensin. Jag har en längre tid haft hög tomgång och så har jag hört en del ventiltick.(Kanske vanligt, men jag vet inte hur mycket det skall låta). Jag har rengjort tomgångsmotorn men det blev ingen skillnad. Bilen går även varmt på sommaren. (För varmt). Under höst, vinter och vår håller den tempen. Bilen har även gått dåligt vid start ("Hurrvat sig")
För inte så länge sedan så testade jag köra på 98 oktan. Jag upplevde att bilen gick bättre. Tomgången sjönk och ventiltickandet blev mindre. Jag pratade med en kompis och han sa att om tändningen är fel så kan bilen gå varmt.
Därför började jag fundera om det ändå inte är tändningen det är fel på. Anledningen till att jag nämnde om bränslebytet är att jag undrar om det har nåt samband med tändningen att bränslet tänder tidigare eller senare. En gång fick jag inte igång bilen igen efter att jag slog av motorn.
Ge mig gärna tips på hur jag bör göra. Vet någon vad det lilla vredet ska stå på innanför huven som har med tändningen att göra? Ska jag låta en verkstad se över tändningen? Finns det nåt annat att göra? Insprutarna?

Tacksam för svar...

MVH/ W123-Nicke :|

Re: Tändningsproblem?

Posted: Fri 09 Oct, 2015 09:06
by M116
Motorn du har i bilen skall man inte behöva justera tändning på. Du bör dock se över ventiltickandet (nedslitna kamaxelknockar, dåliga hydrauliska ventiltryckare) då detta kan orsaka orolig gång, dålig förbränning och även misständning om kamaxeln sjunger på sista versen.

95 eller 98 oktan har ingen sexuell betydelse i detta fallet.

Ang. dina värmeproblem så tycker jag att din viscokoppling till kylarfläkten bör kontrolleras innan du börjar jaga väderkvarnar......