Nytillkommen W126 på svenska vägar, fundering
Posted: Wed 13 Jan, 2016 19:55
Från och med idag har Sverige förärats med ytterligare en W126
Köpte en 420 SE från 1988 av en bekant som bott i London. Bilen är med andra ord högerstyrd. Sveriges enda?
Mätaren visar på 11000 miles och det luktar tweedfarbror i kupén. Utöver elantenn, elstyrd rattstång och taklucka är bilen ganska snik, men det till synes oskruvade skicket gjorde att jag inte kunde hålla tassarna i styr och köpte den!
Idag klarades regbesiktningen och den vanliga besiktningen av med bravur och bilen ska nu tvättas av för att möta solens ljus igen lagom till våren.
Något jag funderar på är det där med färgsättningen interiört. Bilen känns som sagt oskruvad och har grå tyg/plyschinredning. Det som inte riktigt stämmer är att instrumentbrädans överdel är svart. Det ser lite lustigt ut när den möter dörrsidorna. Finns andra färger på det partiet eller har det kanske med högerstyrningen att göra?
Några lustiga detaljer kring högerstyrningen är att huven fortfarande öppnas från vänster kickpanel och att fotstödet för förarens vänsterben sitter vid mittkonsolen. Handbromsen manövreras med en spak istället för pedal
Köpte en 420 SE från 1988 av en bekant som bott i London. Bilen är med andra ord högerstyrd. Sveriges enda?
Mätaren visar på 11000 miles och det luktar tweedfarbror i kupén. Utöver elantenn, elstyrd rattstång och taklucka är bilen ganska snik, men det till synes oskruvade skicket gjorde att jag inte kunde hålla tassarna i styr och köpte den!
Idag klarades regbesiktningen och den vanliga besiktningen av med bravur och bilen ska nu tvättas av för att möta solens ljus igen lagom till våren.
Något jag funderar på är det där med färgsättningen interiört. Bilen känns som sagt oskruvad och har grå tyg/plyschinredning. Det som inte riktigt stämmer är att instrumentbrädans överdel är svart. Det ser lite lustigt ut när den möter dörrsidorna. Finns andra färger på det partiet eller har det kanske med högerstyrningen att göra?
Några lustiga detaljer kring högerstyrningen är att huven fortfarande öppnas från vänster kickpanel och att fotstödet för förarens vänsterben sitter vid mittkonsolen. Handbromsen manövreras med en spak istället för pedal