Hej.
En kompis har köpt en W126 380 SEL -81 där motorn har blivit utbytt till en OM617 turbo från W123.
Dessvärre är jobbet bara halvgjort och inga mätare förutom hastighetsmätaren fungerar (hastighetsmätare från 123 med vajer).
Hur löser man detta enklast? Eftersom motorn kommer från 123 så är det ju mekanisk oljetrycksmätare. Vad jag förstår så är det inte helt enkelt att få till en elektronisk givare på den motorn, fast jag kanske har missuppfattat det?
Är tempgivaren samma på W123 som på W126?
Tack på förhand.
W126 med OM617 turbo
- Merca-Hakan
- Guru
- Posts: 2833
- Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
- Location: Norrland
Re: W126 med OM617 turbo
Nej, det här är en MJR köpt uppe i Åsele
Re: W126 med OM617 turbo
Enklast och bäst är att byta till en elektrisk givare (läs: W126 låda) och original W126 kombiinstrument. För att fixa glödningen så behövs det bara en amerikansk symbolskiva och en kabel från glödreläet via kombiinstrumentets kontaktstycke.
För att få en elektrisk signal från oljefilterhuset räcker det med en W126 oljetrycksgivare.
Temperaturgivarproblemet borde vara enkelt att lösa, räcker troligen bara med ett nytt kontaktstycke till givarkabeln. Jag gjorde en seriös konvertering och bytte hela motorkablaget från en 300SD. Var bara plug-and-play.
Dock undrar jag hur motorinstallatören löst oljefilterhuset, för om man använder original motorfästen, original kardanaxel så hamnar oljefilterhållaren på OM617 från en W123 i servosnäckan på en W126. Jag löste detta genom att beställa ett 300SD oljefilterhus från USA då dessa är bra mycket lägre och då blir det helt fritt till servosnäckan när man monterar en OM617 i en W126.
För att få en elektrisk signal från oljefilterhuset räcker det med en W126 oljetrycksgivare.
Temperaturgivarproblemet borde vara enkelt att lösa, räcker troligen bara med ett nytt kontaktstycke till givarkabeln. Jag gjorde en seriös konvertering och bytte hela motorkablaget från en 300SD. Var bara plug-and-play.
Dock undrar jag hur motorinstallatören löst oljefilterhuset, för om man använder original motorfästen, original kardanaxel så hamnar oljefilterhållaren på OM617 från en W123 i servosnäckan på en W126. Jag löste detta genom att beställa ett 300SD oljefilterhus från USA då dessa är bra mycket lägre och då blir det helt fritt till servosnäckan när man monterar en OM617 i en W126.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests