hydropneumatisk fjädring cod 215

S-Klass Generation 2, tillverkades mellan 1979-1992.
gepetto
Prospect
Prospect
Posts: 48
Joined: Mon 06 Jun, 2011 21:14

hydropneumatisk fjädring cod 215

Postby gepetto » Wed 29 May, 2019 17:22

Hej alla MB lovers.
Jag söker ett fjäderben V fram med nr A 126 320 40 13.
Det är en WDB 126039.Denna artikel tillverkas inte längre, enl Mercedes.
Tacksam om någon har ,eller vet någon som har.
gepetto.

Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Re: hydropneumatisk fjädring cod 215

Postby Gelgamesh » Fri 31 May, 2019 20:33

Jag kan nog inte hjälpa till med något konkret, men rubriken gjorde mig nyfiken då jag förutom Mercedesintresset även är Citroënfantast, och min specialitet är väl just de hydropneumatiska modellerna. Om du googlar dig in forumet "Citroënakuten" så kan jag rekommendera att lägga en fråga på "off-topic" så kanske någon har idéer. Finns ändlöst med gashydrauliska kunskaper där. Och jag vet att det även finns en och annan som arbetar professionellt med allmän hydraulik.

Om delen du söker påminner om en vanlig stötdämpare så är det inte alls omöjligt att någon av alla Citroëner har en modifierbar del du kan använda. Jag har själv aldrig sett Mercedeshydraulik IRL, men så vitt jag har förstått (från W140) är att de har vanliga fjädrar men en hydraulkolv med gasklocka istf stötdämpare, och förstås en hydromekanisk markhöjdsregulator. Om jag inte är helt ute och cyklar där, så innebär ju det principiellt att Mercan funkar exakt som en Cittra fast Mercan råkade få skruvfjädrar också, vilket jag inte kan begripa. Patentfråga kanske?

Hursomhelst finns det flera olika längder och storlekar på fjäderben hos Cittrorna beroende på om det är fram, bak, Parallelogram (DS) eller McPherson (t.ex. BX & XM)

Kanske ett megaprojekt, men jag får ju plötsligt för mig att man kanske borde modifiera den egna W140´n och enbart köra Citroënhydraulik. Ok, nu svävar jag iväg här.

En betryggande faktor kan i.a.f. vara att allt du ev. plockar från Citroënlägret i.a.f. inte lär göra dig besviken. De är världsmästare på området. Om det är en sak Citroën gör bäst av alla så är det fjädring och hydraulik.

gepetto
Prospect
Prospect
Posts: 48
Joined: Mon 06 Jun, 2011 21:14

Re: hydropneumatisk fjädring cod 215

Postby gepetto » Sat 01 Jun, 2019 08:58

Tack för svar.
Det här systemet är tillverkat på lisens från Citroen.
Det fungerar på samma sätt som Citroens,Kvaliten på MB är nog lite bättre.
Jag är ganska bra påläst,har varit på kurs i slutet på 80talet.
Det är problem med delar.Tack försvaret och omtanken.
gepetto


Return to “W126”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest