Info kring CL420 -98?

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
Jim Profit
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2195
Joined: Sat 28 May, 2005 20:14
Location: Stockholm
Contact:

Info kring CL420 -98?

Postby Jim Profit » Fri 09 Jan, 2009 23:34

Jag har (tyvärr) börjat ägna mer och mer tid på blocket i sökandet på något nytt roligt objekt.
Så när jag surfade ikväll fann jag en CL 420 -98 som såg väldigt fin ut. Se länk: http://www.blocket.se/vi/18348203.htm?ca=11_s&last=1

- Någon som har lite mer information om dessa?
- Har dessa bättre elkablar än äldre CL där de verkar vittra sönder med tiden?
- Skedde det några uppdateringar mellan årsmodellerna på dessa bilar?
- Är 420 lite av en snikmodell eller är det ganska liten skillnad mot t.ex. en 500?
- Ser skinnet onormalt slitet ut för milen på det omnämnda objektet?
- Mer bra att veta om CL allmänt?

Tacksam för er feedback!!

User avatar
Starscream
Guru
Guru
Posts: 6161
Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
Contact:

Re: Info kring CL420 -98?

Postby Starscream » Sat 10 Jan, 2009 00:29

Jim Profit wrote:Jag har (tyvärr) börjat ägna mer och mer tid på blocket i sökandet på något nytt roligt objekt.
Så när jag surfade ikväll fann jag en CL 420 -98 som såg väldigt fin ut. Se länk: http://www.blocket.se/vi/18348203.htm?ca=11_s&last=1

- Någon som har lite mer information om dessa?
- Har dessa bättre elkablar än äldre CL där de verkar vittra sönder med tiden?
- Skedde det några uppdateringar mellan årsmodellerna på dessa bilar?
- Är 420 lite av en snikmodell eller är det ganska liten skillnad mot t.ex. en 500?
- Ser skinnet onormalt slitet ut för milen på det omnämnda objektet?
- Mer bra att veta om CL allmänt?

Tacksam för er feedback!!


Bättre isolering på kablarna ja och nyare panelen för ECC, och digitala mätare för tripp osv.

Det behöver inte vara någon skillnad alls i utrustningsnivå på 420 och 500, större skillnad mellan 500 och 600.

Skinnet ser helt normalt ut för 15000 tycker jag!

En sak som dock kan vara värt att kolla är att styrväxeln är torr, jobbigt och dyrt att byta.
Sen pumparna för c-lås och softclose också onödig utgift om man missar det.

http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/m ... IAAAAAAAAA!

kjell62
Proffs
Proffs
Posts: 276
Joined: Sun 31 Dec, 2006 19:27
Location: dalarna

Re: Info kring CL420 -98?

Postby kjell62 » Sat 10 Jan, 2009 01:11

Jim Profit wrote:Jag har (tyvärr) börjat ägna mer och mer tid på blocket i sökandet på något nytt roligt objekt.
Så när jag surfade ikväll fann jag en CL 420 -98 som såg väldigt fin ut. Se länk: http://www.blocket.se/vi/18348203.htm?ca=11_s&last=1

- Någon som har lite mer information om dessa?
- Har dessa bättre elkablar än äldre CL där de verkar vittra sönder med tiden?
- Skedde det några uppdateringar mellan årsmodellerna på dessa bilar?
- Är 420 lite av en snikmodell eller är det ganska liten skillnad mot t.ex. en 500?
- Ser skinnet onormalt slitet ut för milen på det omnämnda objektet?
- Mer bra att veta om CL allmänt?

Tacksam för er feedback!!



Den såg fin ut på bilderna
är du sugen på en 140C
så ska det vara en 1998
sista modellen sen kom nya modellen
barn-sjukdommarna borde vara botade 98
jag har ägt en 93a & en 98a cl500
mycket krångel på 93an med servo stängningen
på dörrar & skuff
98an var problem fri inte ett fel på den
men du måste pruta på den bilen :lol:
den var UTAN trä ratt & vxl-spak
98an jag hade var det navigator & gsm telefon
lite lyxigare än en 420
kjell

Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Re: Info kring CL420 -98?

Postby Bateman » Sat 10 Jan, 2009 03:11

Parktronic som kom på de sista årsmodellerna kan vara riktigt bra att ha, speciellt framtill.

5-stegad automat istället för 4-stegad kom runt 95-96. Elektroniskt styrd låda som förbättrade bränsleförbrukningen en hel del.

Om du tittar på en CL600 från 96 och framåt så kan de ha skinnklädd instrumentbräda.

Visst är det nog lättare att hitta en 500 eller 600 om du vill ha en välutrustad bil, men även 420 har ju en del lull-lull då mycket var standard på dessa bilar.

Personligen tycker jag att W140 CL:n är fel bil om man vill gasa, även om V12:an är mäktig. Men med en CL420 lär du ju komma bra mycket längre på en tank och på så sätt kunna köra både längre och oftare i din fina coupé :-)
Last edited by Bateman on Sun 11 Jan, 2009 02:56, edited 1 time in total.

Jim Profit
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2195
Joined: Sat 28 May, 2005 20:14
Location: Stockholm
Contact:

Re: Info kring CL420 -98?

Postby Jim Profit » Sat 10 Jan, 2009 09:58

Tack för bra svar!! :-D
Är väldigt sugen på en bil vid sidan av min bruksbil (BMWn) men kan inte riktigt bestämma mig för vad jag vill ha men jag gillar verkligen stuket på gamla CL. Ser så otroligt välbyggda ut. Vad kan vara ett vettigt pris på den? Måste ju vara lite prutläge i dessa tider tycker man. :?
Last edited by Jim Profit on Sat 10 Jan, 2009 22:10, edited 1 time in total.

User avatar
Pärlan
Guru
Guru
Posts: 3695
Joined: Sun 01 Oct, 2006 13:11
Location: Luleå
Contact:

Re: Info kring CL420 -98?

Postby Pärlan » Sat 10 Jan, 2009 11:10

C140 420:n tillverkades i väldigt få antal i jämförelse med övriga motoralternativ. (Endast ca. 2500 st tillverkade)
Detta kan medföra högre reservdelspriser på ett fåtal reservdelar.
Chassiet delar ju samma reservdelar som övriga C140-modeller och motordelarna delar den med både E420:n och S420:n.
Vissa delar blir dock "special" och kostar därför mer pga. små serier.

Annars är det ju rätt årsmodell och pris på den.

100000:- för en C140 är helt ok. Det begär ju vissa för sina C126:or fortfarande. Därför borde du inte förlora speciellt mycket den dagen du planerar att sälja den.

Köp tycker jag! -98:orna är väldigt sällsynta!
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi

Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361

Jim Profit
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2195
Joined: Sat 28 May, 2005 20:14
Location: Stockholm
Contact:

Re: Info kring CL420 -98?

Postby Jim Profit » Sat 10 Jan, 2009 15:26

Pärlan wrote:Köp tycker jag! -98:orna är väldigt sällsynta!


Ja eller så kommer du på att du vill sälja din 600 svinbilligt till mig, hehe :wink: :lol:
Last edited by Jim Profit on Sat 10 Jan, 2009 22:12, edited 2 times in total.

User avatar
Starscream
Guru
Guru
Posts: 6161
Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
Contact:

Re: Info kring CL420 -98?

Postby Starscream » Sat 10 Jan, 2009 20:17

Pärlan wrote:C140 420:n tillverkades i väldigt få antal i jämförelse med övriga motoralternativ. (Endast ca. 2500 st tillverkade)
Detta kan medföra högre reservdelspriser på ett fåtal reservdelar.


Men det mesta har ju samma produktid som till 500..

Den som sa att den inte är rätt bil att gasa med har rätt, det är inte sån typ av bil..

Jim Profit
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2195
Joined: Sat 28 May, 2005 20:14
Location: Stockholm
Contact:

Re: Info kring CL420 -98?

Postby Jim Profit » Sat 10 Jan, 2009 21:51

Pratade med ägaren nyss och bilen verkar riktigt fin faktiskt,dock ingen prutmån direkt men kanske är den värd pengarna i alla fall. Skall ta mig en funderare så får vi se om jag åker och tittar på den.

kjell62
Proffs
Proffs
Posts: 276
Joined: Sun 31 Dec, 2006 19:27
Location: dalarna

Re: Info kring CL420 -98?

Postby kjell62 » Sat 10 Jan, 2009 23:42

Jim Profit wrote:Pratade med ägaren nyss och bilen verkar riktigt fin faktiskt,dock ingen prutmån direkt men kanske är den värd pengarna i alla fall. Skall ta mig en funderare så får vi se om jag åker och tittar på den.


nog går det att pruta på en sådan bil
halv snik men fin
150T får du den nyare cl 500 för
jag sålde min 98a för 500t för många år sedan
såg den på blocket förra året för lite mer än 100t
kommer inte i håg hur mycke exakt
jag blev glad att jag sålde den i rätt tid
kjell

Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Re: Info kring CL420 -98?

Postby Bateman » Sun 11 Jan, 2009 02:55

kjell62 wrote: jag sålde min 98a för 500t för många år sedan
såg den på blocket förra året för lite mer än 100t
kommer inte i håg hur mycke exakt
jag blev glad att jag sålde den i rätt tid
kjell


Köpte du den sprillans ny? Den kan ju inte ha varit så gammal när du sålde den? 3-4 år?

kjell62
Proffs
Proffs
Posts: 276
Joined: Sun 31 Dec, 2006 19:27
Location: dalarna

Re: Info kring CL420 -98?

Postby kjell62 » Sun 11 Jan, 2009 10:31

Bateman wrote:
kjell62 wrote: jag sålde min 98a för 500t för många år sedan
såg den på blocket förra året för lite mer än 100t
kommer inte i håg hur mycke exakt
jag blev glad att jag sålde den i rätt tid
kjell


Köpte du den sprillans ny? Den kan ju inte ha varit så gammal när du sålde den? 3-4 år?


nej den var begad
har för mig att den hade gått 1600mil
kjell


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest