Hej!
Jag tänkte sänka min 400 Se. Ska man lyssna på de som säger "kapa originalfjädrarna" ? Är det bra?
Eller ska man köpa en riktig sänkningssats (nya fjädrar)? Och finns det något annat man bör tänka på?
Tacksam för svar! Mikael
Bästa tipsen inför sänkning!
Bästa tipsen inför sänkning!
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Re: Bästa tipsen inför sänkning!
Bästa är ju såklart ett riktigt sänkningskitt men det går säkert att kapa fjädrarna också.
Budgetsänkning.
Men varför inte behålla den som den är och njuta av S-klassen som den byggdes?
Finns många sänkta, tonade och stylade S-klass och dessa bilar hamnar tyvär i samma kategori allihop: raggarbilar.
Tycker allt för många S-klass stylas sönder.
Budgetsänkning.
Men varför inte behålla den som den är och njuta av S-klassen som den byggdes?
Finns många sänkta, tonade och stylade S-klass och dessa bilar hamnar tyvär i samma kategori allihop: raggarbilar.
Tycker allt för många S-klass stylas sönder.
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
Re: Bästa tipsen inför sänkning!
Pärlan wrote://
Men varför inte behålla den som den är och njuta av S-klassen som den byggdes?
Finns många sänkta, tonade och stylade S-klass och dessa bilar hamnar tyvär i samma kategori allihop: raggarbilar.
Tycker allt för många S-klass stylas sönder.
Hej!
Kan bara säga: AMEN!
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: Bästa tipsen inför sänkning!
Pärlan wrote:Bästa är ju såklart ett riktigt sänkningskitt men det går säkert att kapa fjädrarna också.
Budgetsänkning.
Men varför inte behålla den som den är och njuta av S-klassen som den byggdes?
Finns många sänkta, tonade och stylade S-klass och dessa bilar hamnar tyvär i samma kategori allihop: raggarbilar.
Tycker allt för många S-klass stylas sönder.
Kunde inte sagt det bättre själv!
En S-klass skall vara mjukt spänstig i fjädringen och ha tillgång till hela den fjädringsväg den är byggd med. En S-klass är byggd för att vara stolt och bekväm, inte för att kräla på marken som en strykrädd hund.
Re: Bästa tipsen inför sänkning!
Köp sänkningssats, blir mücket bättre på det viset :) går nästan fortare och enklare än att kapa, dessutom har du fortf bra fjädring!
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker
Re: Bästa tipsen inför sänkning!
Markfrigången är som mycket annat på en bil en kompromiss. Väghållning och aerodynamik gynnas av en låg markfrigång, samtidigt måste bilen kunna köras på de vägar som finns. Om man inte har tänkt sig att köra på skogsvägar, i djup snö eller över fartgupp så är det bara att sänka.
Att göra fjädringen hårdare är en helt annan femma, men oftast gör sänksatser fjädringen lite hårdare också, eftersom väghållningen på jämn väg gynnas av lite hårdare fjädring. Kapar man fjädrarna blir de oftast för hårda, eftersom fjäderkonstanten ändras lika mycket som du kapar av.
Jag har en C-klass med kapade fjädrar och en E med avantgarde-chassi. De är ungefär lika låga, men den som har fjädrar och stötdämpare anpassade för den sänkta markfrigången är bekväm som en merca skall vara, den med kapade fjädrar är hemsk.
Att göra fjädringen hårdare är en helt annan femma, men oftast gör sänksatser fjädringen lite hårdare också, eftersom väghållningen på jämn väg gynnas av lite hårdare fjädring. Kapar man fjädrarna blir de oftast för hårda, eftersom fjäderkonstanten ändras lika mycket som du kapar av.
Jag har en C-klass med kapade fjädrar och en E med avantgarde-chassi. De är ungefär lika låga, men den som har fjädrar och stötdämpare anpassade för den sänkta markfrigången är bekväm som en merca skall vara, den med kapade fjädrar är hemsk.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Bästa tipsen inför sänkning!
Hej!
Tackar så jätte mycket för alla svar. Jag är ju ny på det här, så jag behöver alla sorters tips och råd.
Med vinterhjulen på ser det lite tråkigt ut, men ska se hur det blir med AMG fälgarna till våren. Kanske det räcker för att den ska se/kännas riktigt fin. Jag gillar ju orginalutförande oxå.
Tack ska ni ha!
/Mikael
Tackar så jätte mycket för alla svar. Jag är ju ny på det här, så jag behöver alla sorters tips och råd.
Med vinterhjulen på ser det lite tråkigt ut, men ska se hur det blir med AMG fälgarna till våren. Kanske det räcker för att den ska se/kännas riktigt fin. Jag gillar ju orginalutförande oxå.
Tack ska ni ha!
/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 9 guests