Ta isär låscylinder baklucka

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Ta isär låscylinder baklucka

Postby s500lang » Sat 11 Jun, 2011 14:32

Är det någon som har tagit isär låset till bakluckan på en w140?

Hur gör man, alltså så att man kan plocka ut stiften och fjädrarna.

Min kärvar och tänkte fixa detta den närmaste tiden.

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: Ta isär låscylinder baklucka

Postby Uky » Wed 15 Jun, 2011 20:31

Har inte plockat med en W140, men väl med min egen C215. Bakluckelåsets fabrikat var Huff (Tror jag att jag minns). Felet på min var att det kärvade (Totalt igenrostat när tidigare ägare aldrig använt nyckel för att öppna där bak).

Mekanismen är av Zinkgjutgods och klackarna av Mässing. Ingen lyckad kombination. Som reservdel vill jag minnas att MB ville ha någonstans i häraden 3-4 tusen...

Mitt lås gick att demontera, men man fick vara mycket försiktig. De yttersta klackarna var jag tvungen att plocka bort pga korrosion. Resten gick att smörja upp till normal funktion.

Återmonteringen måste ske kontrollerat. Det går att få in cylindern på två håll, varav det ena gör låset obrukbart.

My 5 cents

:robot:

s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Re: Ta isär låscylinder baklucka

Postby s500lang » Wed 15 Jun, 2011 22:47

Tack för svaret.

Jag har kollat lite närmare på låset nu. Det består av 3 st plaststycken om innehåller cylinder och lås för att hålla bakluckan nere. Det är en plastarm som vrids i läge för låsa eller öppna. Först fattade jag inte hur den kunde vara kopplad till låscylindern eftersom cylindern alltid är orörlig (om inte nyckeln är i förstås). Det visade sig att det finns ett spår på baksidan av plastarmen som låscylinderns klack löper i. Smart!

Låset sitter med 3 10 mm skruvar mot plåten, de 2 översta används för att justera bakluckans höjd. Jag fick loss hela låset och kopplade loss vakumdosan och elkabeln. Sedan tog det ca en timme innan jag hittade en dold plastklack som låste det övre och undre stycket. Jag tog bort plastarmen och det kromade locket runt nyckelhålet. Nu kan man se cylindern från båda hållen. Återstår då att separera de 2 kvarvarande plaststyckena från varandra. Jag kan känna att de rör sig något och antar att även här finns det en dold låsklack någonstans. Sen tog tiden slut, ska kolla vidare senare.

Image

Image

Image


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests