Miniprojekt S500

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
johnjohn
Proffs
Proffs
Posts: 235
Joined: Fri 04 Jul, 2003 15:49

Re: Miniprojekt S500

Postby johnjohn » Thu 10 Apr, 2014 15:19

Nya däcken är på hos lokala verkstaden. Skakningarna försvann men det var ändå små små vibrationer i hela bilen som inte förändras om man petar i friläge och rullar. Kollade däcktrycket och det var lite väl mycket luft i bilen 2.8 fram och 3.0 bak, testade att justera det till 2.2 fram och 2.3 bak (halvvarma däck) som motsvarar vad MB skriver vid tanklocket (2.1 fram och 2.2 bak kalla). Nu går den perfekt. :P

Vilken grym komfort det är i en W140 med 60profil när allt är som det skall :)

Image

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Miniprojekt S500

Postby Marie » Fri 11 Apr, 2014 00:15

johnjohn wrote:Vilken grym komfort det är i en W140 med 60profil när allt är som det skall :)

Sant sade du...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Miniprojekt S500

Postby Osse » Sun 07 Sep, 2014 20:45

Hej john.
Jag har varit borta ett tag.
Vi har ju diskuterat vibrationer en del.
Jag kör ju med min bil som vardsgsbil (för att jag inte kan låta bli) och mina vibrationer börjar så sakteliga klinga av, de finns men nu är det knappt att jag tänker på dem.
Och jag har inte gjort något åt det, dels för att jag inte vetat vad jag skall göra och dels för att jag inte orkat.
Nu skall jag byta övre krängningshämmaren höger fram, den är glapp. jag tittade i pappren från tidigare ägaren och såg att de bytt en motorkudde, funderar på om den har något med saken att göra.
Fast det borde inte vibrera så mycket i ratten som det gjort då misstänker jag men jag skall forska i det.
Hårda växlingarna kan bero på trasigt membran i vacuummodulatorn,. den finns också hemma nu och skall bytas.
Vore kul att jämföra bilarna?
Kanske en w140 träff vore något?
Mvh Oskar

johnjohn
Proffs
Proffs
Posts: 235
Joined: Fri 04 Jul, 2003 15:49

Re: Miniprojekt S500

Postby johnjohn » Mon 08 Sep, 2014 08:14

Hejsan Oskar,

Jag börjar faktiskt ana att det är precis som du säger, att bilarna inte används tillräckligt.
Min bil har de senaste åren gått ca 50mil/år och i år 2 resor. Näre jag i går skulle byta garage så pulserade det från däcken (ståplattor) och skakade i ratten som tusan, jag kände att det var dax för en långresa. Tog ut bilen på ca 10mil och efter en mil slutade det skaka från däcken och efter några mil till blev den helt stabil. Gick som en dröm!

Så nog fasen skall bilarna användas, det märker man ju.

Vart är det du bor? Det hade varit trevligt att bara sparka lite däck om du har vägarna mot småland så vi kunde mötas upp.

Har sett några fina och mindre fina W140 i dagarna. En bil jag har sett utanför ett par hotell i Kalmar. Man måste ju givetvis kolla upp den och det är en silverfärgad S280 från 1998 som gått 33000mil och är reggad på ett företag. Full med rost. Sen när jag var uppe och kör i stockholm i fredag så står samma bil utanför Grand Hotell. Det måste vara någon som långkör den i jobbet fortfarande och den går säkert kanonbra av att användas regelbundet. Kul! :)




Osse wrote:Hej john.
Jag har varit borta ett tag.
Vi har ju diskuterat vibrationer en del.
Jag kör ju med min bil som vardsgsbil (för att jag inte kan låta bli) och mina vibrationer börjar så sakteliga klinga av, de finns men nu är det knappt att jag tänker på dem.
Och jag har inte gjort något åt det, dels för att jag inte vetat vad jag skall göra och dels för att jag inte orkat.
Nu skall jag byta övre krängningshämmaren höger fram, den är glapp. jag tittade i pappren från tidigare ägaren och såg att de bytt en motorkudde, funderar på om den har något med saken att göra.
Fast det borde inte vibrera så mycket i ratten som det gjort då misstänker jag men jag skall forska i det.
Hårda växlingarna kan bero på trasigt membran i vacuummodulatorn,. den finns också hemma nu och skall bytas.
Vore kul att jämföra bilarna?
Kanske en w140 träff vore något?
Mvh Oskar

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Miniprojekt S500

Postby Marie » Mon 08 Sep, 2014 21:40

johnjohn wrote:Det måste vara någon som långkör den i jobbet fortfarande och den går säkert kanonbra av att användas regelbundet. Kul! :)


Jo så är det. De bilarna är gjorda för att användas. Nackdelen är att man då med tiden åker på att fixa slitage också. Som i mitt fall, då jag var övertygad om att jag hade dåligt balanserade hjul alternativt stödlager/hardyskivor/kardanvibrationer, men det visade sig vara dålig kompression på en cylinder i åttan. Motorn fixad=vibrationena spårlöst borta.
Och står bilen några dagar så har man ju ståplattor några kilometer...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Miniprojekt S500

Postby Osse » Tue 09 Sep, 2014 08:50

Hej på er...

Jag bor i Hallsberg, strax söder om Örebro.
Har jag en tur nedåt så hojtar jag till :-)
Jag skall snart lämna in bilen på verkstad för byte av krängningshämmaren samt vacuummodulatorn som sagt.
Får se hur det blir.
Appropå ingenting. Det jag trodde var dyrt, vacuummodulatorn kostade 4-500 medan en bit stål med lite gummikuddar på :-) (krängningshämmaren) kostade nästan 4000. De känns lite lustigt, suck.
Må så gott.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Miniprojekt S500

Postby Marie » Wed 10 Sep, 2014 00:10

4000? :shock:
Bytte ni HELA krängningshämmaren? Varför det?

Jag har bytt länkar mellan krängningshämmare och hjulspindel, och jag har bytt gummilagringar där krängningskämmaren sitter mot bak- resp. framvagnsbrygga, men inte själva krängningshämmaren.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Miniprojekt S500

Postby Osse » Sun 14 Sep, 2014 18:16

Ja de goa herrarna på veho bil Örebro sade att man var tvungen att köpa den komplett men jag kanske skall ta dem i örat och säga att man kan köpa bara bussningarna.

Minns du om de är dyra?
jag kommer ju lämna detta till verkstad då jag ej har utrymmen för att göra en sådan sak hemma. tänkte på arbetstid för att byta bussningarna och så.
Om det lönar sig att låta verkstaden göra det.
Mvh Oskar

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Miniprojekt S500

Postby Marie » Sun 14 Sep, 2014 18:45

Bara en liten kontroll så att vi talar samma språk....

Jag talar om krängningshämmaren, men är osäker på om du också gör det, eftersom du skrev:
Osse wrote:Nu skall jag byta övre krängningshämmaren höger fram, den är glapp.

Det finns ju bara en krängningshämmare fram och en bak, inte så att man kan säga "övre höger fram"
Det är inte så att du talar om länkarm i stället?

I så fall finns den bara komplett med inre lagring och övre spindelled, och den kostar 305,04€.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Miniprojekt S500

Postby Osse » Wed 17 Sep, 2014 07:09

Övre länkarm menade jag ju såklart. Ehe ehe... :-)


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests