Ta lös dörrhandtag, dörrsidorna?

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
User avatar
Merca-Hakan
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
Location: Norrland

Ta lös dörrhandtag, dörrsidorna?

Postby Merca-Hakan » Mon 10 Aug, 2015 12:24

Hallå!

Har köpt mig en w140 och tänkte ta att lacka handtagen på den, hur får man lös dessa?
Är det samma procedur som på w124?

Sen om någon har en bra beskrivning på hur man får lös dörrsidorna fram och bak så hade jag varit tacksam:)

Mvh
Håkan -84

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Ta lös dörrhandtag, dörrsidorna?

Postby Marie » Mon 10 Aug, 2015 14:28

Hej Håkan!

Vad är det för en 140 du skaffat dig?

Eftersom jag inte vet hur man plockar av ytterhandtagen på en 124 kan jag inte säga om det är på samma sätt.
På 140 har du en framåtriktad Torx-skruv i dörrgaveln både fram och bak. I ena fallet under ett plastlock, i andra fallet bakom tätningslisten. Lossa den och lirka loss ytterhandtaget. På framdörrarna bör du ha nyckeln i låscylindern så att du kan vrida lite på låsaxeln så att den släpper ur låset. Observera eventuell elkabel från IR-mottagare och indikeringslampor i främre handtag.

Dörrinsidorna kan vara lite småknepiga. Vad gäller bakdörrarna skiljer lite mellan lång och kort.

Kortfattat fram: Lossa skruven i ramen runt låset vid dörrgaveln, och plocka bort ramen. Sedan plockar du ut instegslyktan och kopplar ur dess sladd. Innanför locket över dörrfacket finns två täckbrickor, under dessa finns vardera en skruv, lossa dessa. Träpanelen framför dörrens stängningshandtag döljer två sexkantskruvar som skall lossas. En i överkant och en i underkant av stängningshandtaget. Träpanelen är svår att få ut oskadd om man inte vet hur man gör. Den sitter i framkant med ett snäppfäste som används när man monterar träpanelen, men som INTE skall brytas upp när man skall demontera panelen, panelen har i bakkant TVÅ vridbara låstungor som sticker bakåt bakom dörrklädseln. Dessa skall fås att vrida sig uppåt genom att man för in ett tunnt men stabilt föremål utan vassa kanter vid bakkantens nederände och sedan drar uppåt längs HELA bakkanten så att låstungorna vrids uppåt och in bakom träpanelen. När du är säker på att du fått låstungorna undanvridna bryter du ut banelen i bakkant och drar den sedan bakåt så att snäpplåset i framkant också lossar. Skulle det gå åt helsefyr så finns hela plastramen med de båda låstungorna att köpa som reservdel. Det är inte helt otänkbart att du hittar en eller annan "Åsa-Nisse-koves" där tidigare klantskalle försökt "laga" avbrutna låstungor. Hittar du sådant så köp nytt, det kostar inte skjortan och sen sitter panelen som den skall.
Sen är det vad jag minns frågan om att lossa trekantsplasten vid dörrspegeln, därefter är det bara att bända loss plastsnäppena runt fram- under- och bakkant (lämpligen med Mercedes förnämliga inredningskil) och trycka klädseln uppåt så att den lossnar från överkanten. När klädseln är lös häktar du av dragstången från öppningshandtaget i klädseln till låset, samt petar ut sladden till instegslyktan.

Bakdörren hanteras på motsvarande sätt, frånsett att du slipper trekantsplasten vid ytterspegeln och att det på kort saknas skruvarna innanför locket över dörrfacket (kanske eftersom det inte finns något dörrfack?).

Reservation för ytterligare skruvar som "Åsa-Nisse" skruvat dit i efterskott för att kompensera för sönderbrutna plastsnäppen.... :roll:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Merca-Hakan
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
Location: Norrland

Re: Ta lös dörrhandtag, dörrsidorna?

Postby Merca-Hakan » Mon 10 Aug, 2015 15:38

Det är en tidig 500SEL jag har skaffat mig, riktigt skön att åka och köra, tyckte 126orna va rena flaggskepp men detta är något helt annat alltså :-)

Men tack för infon!
Dörrhandtagen är samma som på w124 enligt den beskrivning du gav, och nu har jag lite mer koll på hur jag får lös dörrsidan.

Satt och läste lite om de där med träpanelerna och det vore synd att förstöra dom för att man inte vet hur man får lös dom, för någon har varit där och pillat förut så det kan ju mkt väl vara en Åsa-nisse lagning där sedan tidigare:)
Håkan -84

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Ta lös dörrhandtag, dörrsidorna?

Postby Marie » Mon 10 Aug, 2015 22:52

Har "Åsa-Nisse" varit framme så bryts troligen låstungorna loss om du följer min anvisning, men å andra sidan förstörs inte träpanelen av det, och det är ju lätt att byta plastramen med låstungorna i så fall, så det blir ju inte någon katastrof precis. När du har demonterat en träpanel och sett hur den är uppbyggd på baksidan förstår du precis hur det hela fungerar.
Plastram med låstungor heter A140 720 19 11 till vänsterdörr och A140 720 20 11 till högerdörr.

När man monterar träpanelen igen, så vrider man först ut de båda låstungorna i bakkanten och trär in dem i sina slitsar i dörrklädseln, därefter trycker man fast panelen i framkant så att man hör hur snäpplåset knäpper fast.

Och utan att demontera den träpanelen finns inte minsta chans att demontera dörrklädseln.

Jo, en W140 lirar i en lite annan division än en W126 om man säger så....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Ta lös dörrhandtag, dörrsidorna?

Postby Hynboholm » Tue 11 Aug, 2015 08:26

Merca-Hakan wrote:Det är en tidig 500SEL jag har skaffat mig


Orkar du bjuda på några bilder, Håkan? :wink:

s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Re: Ta lös dörrhandtag, dörrsidorna?

Postby s500lang » Thu 13 Aug, 2015 23:20

Marie wrote:Har "Åsa-Nisse" varit framme så bryts troligen låstungorna loss om du följer min anvisning, men å andra sidan förstörs inte träpanelen av det, och det är ju lätt att byta plastramen med låstungorna i så fall, så det blir ju inte någon katastrof precis. När du har demonterat en träpanel och sett hur den är uppbyggd på baksidan förstår du precis hur det hela fungerar.
Plastram med låstungor heter A140 720 19 11 till vänsterdörr och A140 720 20 11 till högerdörr.

När man monterar träpanelen igen, så vrider man först ut de båda låstungorna i bakkanten och trär in dem i sina slitsar i dörrklädseln, därefter trycker man fast panelen i framkant så att man hör hur snäpplåset knäpper fast.

Och utan att demontera den träpanelen finns inte minsta chans att demontera dörrklädseln.

Jo, en W140 lirar i en lite annan division än en W126 om man säger så....


"Åsa-Nisse" jobbar även ofta på auktoriserade mercedesverkstäder. När jag fick tillbaka min bil efter dörrbyte av fram och bakdörr hade de brutit av båda låstungorna men varit så duktiga ändå eftersom de hade fäst träpanelen med någon slags svart klet som nästan håller fast träpanelen. Glipan är inte större än ca 4-5 millimeter. Dessutom fungerade inte fönsterhissen fram pga att elkontakten inte var helt intryckt. Det fixade jag själv. Jag misstänker att något är felmonterat i förardörren eftersom den inte har samma klang vid stängning men det orkar jag inte åtgärda.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Ta lös dörrhandtag, dörrsidorna?

Postby Marie » Fri 14 Aug, 2015 23:29

I Sverige finns det inte många Mercedesverkstäder där inte större delen av mekanikerkåren verkar komma från Knohult...

Och apropå klangen, så sitter det en dämpmatta på ytterplåten, och denna har en tendens att lossna i kanterna med åren, och kleta ned rutan när denna vevas ned helt.
Gissa om det är lättare att rycka bort den än att återmontera den ordentligt? :roll:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Merca-Hakan
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
Location: Norrland

Re: Ta lös dörrhandtag, dörrsidorna?

Postby Merca-Hakan » Sun 30 Aug, 2015 22:37

Hynboholm wrote:
Merca-Hakan wrote:Det är en tidig 500SEL jag har skaffat mig


Orkar du bjuda på några bilder, Håkan? :wink:

Ska ta och ordna de framöver här:)
Är inte så aktiv här längre men tänkte ta och ändra på det och komma tebax!
Håkan -84


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests