Köpråd

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Köpråd

Postby Marie » Sat 10 Oct, 2015 01:07

Gelgamesh wrote:Äntligen!

Nu är den hemma. Alltså bilen som varit föremål för mina frågor. Känns supermärkligt att alldeles för sent förverkligat en dröm som grott sedan snart 25 år.

I nuläget befinner jag mig i nyhetens behag och kranka dimma, och rörtänger felen för fullt. Alltså funderar jag på sådana saker som automatisk dörrstängning. Min har inget sådant i funktion. Skulle alla W140 ha detta? Den känns lite "snikig" med sina manuella stolar och rattjustering. Men det är ju ändå en 400.


Först av allt GRATTIS till ett underbart bilval!

Beträffande dörrservostängning så *kan* det saknas på en "kamrersutrustad" 400SE. Antingen så läser du om extrautrustningskoden finns i bilens datakort, eller så tar du helt enkelt och lossar klädseln mellan bagagerum och bränsletank, och tittar om stängningsservopumpen och dess skatbo av tryckluftsledningar sitter till vänster om bränsletanken. Saknas pump och ledningar har du inte servostängning. Sitter pumpskrället där, så är det med 99% sannolikhet frågan om en bränd elmotor inuti...

Se det som så här; utrustning som inte finns kan inte heller orsaka dyra reparationer... :mrgreen: :wink:

Min är långt ifrån "fullutrustad" men den har en *lång* lista av tillvalsutrustning. Kul när allt fungerar, och jag har själv utökat ytterligare med original färddator, högt bromsljus, ädelträaskkoppar med ciggtändare i båda bakdörrarna och drag. Med händighet och en portion tur med sökandet på e-bay, märkesfora och skrotar är det inte omöjligt att bättra på utrustningsnivån.


Rörtång är väl ett verktyg som man inte så ofta har användning för på en W140...???? :scratch:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Re: Köpråd

Postby Gelgamesh » Sat 10 Oct, 2015 09:11

Tack för tipset. Och den där "rörtången" skall få ligga kvar i mobilens rättstavningslista. "Förtränger" var ledordet, fast inte enl. min iPhone.


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests