Sollucka, smörja och justera

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
Meddelande
Författare
Lasse Bender
Expert
Expert
Inlägg: 576
Blev medlem: sön 22 nov, 2009 22:10
Ort: Beddingestrand

Sollucka, smörja och justera

#1 Inläggav Lasse Bender » fre 18 okt, 2019 15:13

Har införskaffat den enligt Volvo sista tuben högtryckspasta till solluckan.Och den är inte miljövänlig, så därför den sista :-( Frågan är då var man lämpligast placerar pastan? Verkar vara väldigt svårt att komma åt utan att demontera. Fråga två är hur man justerar luckan som ligger för lågt i förhållande till taket? Var hittar jag justerskruvarna? Känner inte riktigt igen mig från de äldre Webastoluckorna. Eller är det helt enkelt att minnet sviker?

Användarvisningsbild
Marie
Guru
Guru
Inlägg: 6722
Ålder: 63
Blev medlem: fre 27 jun, 2008 11:38
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Sollucka, smörja och justera

#2 Inläggav Marie » lör 19 okt, 2019 02:25

Har du plåt- eller glaslucka? De är ju av givna skäl olika i mekanismen.
Jag har ju plåt så det är bara den jag har erfarenhet av.

Skall jobbet göras enligt WIS krävs en del specialverktyg så därför fuskade jag när jag höjdjusterade luckan. För både bonnhöjdjustering och smörjning måste du först ta bort luckans innertak. Sitter med en rad clips i framkanten. Lossas med den välbekanta plastkilen när luckan är en dm öppen ungefär. Sen öppnas luckan helt och innertaket hålls kvar och lyfts sedan upp och ut framåt genom lucköppningen.

Först grovjusterar du bakkantens höjd med justeringen vid drivmotorn i kofferten. Ställ hellre en aning för lågt än för högt. Tyvärr är stegen på justeringen lite väl grova så det blir sällan exakt. Sen fuskade jag genom att lossa plåtluckans fyra fästmuttrar en i taget och shimsa under så att luckan kom upp i precis rätt höjd överallt. Med innertaket i luckan borta kommer du också åt bättre att smörja.

Förra sommaren lät jag sedan verkstaden i Österrike byta "Hubwinkel" på båda sidorna, vajern, ett antal slitna småhjul och glidbackar, samt smörja och justera luckan. Luckan blev som på en ny bil. Helt underbart!

Varför kladda ner en Mercedes med volvofett när det finns Mercedesfett???? :roll: Tyvärr finns Mercedes takluckefett bara i ekonomiförpackning som antagligen skulle räcka till alla bilarna på forumet under många år....
Jag undrar just om inte det är med Volvos högtryckspasta som med Volvos alldeles förträffliga kontaktfett/lågtemperaturfett. Det har också utgått ur listorna hos volvoverkstäderna av "miljöskäl" Men på Volvos marinsida finns det kvar....
MB 400SE -92Bild
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (rostade bort)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Lasse Bender
Expert
Expert
Inlägg: 576
Blev medlem: sön 22 nov, 2009 22:10
Ort: Beddingestrand

Re: Sollucka, smörja och justera

#3 Inläggav Lasse Bender » sön 20 okt, 2019 16:53

Marie skrev:Har du plåt- eller glaslucka? De är ju av givna skäl olika i mekanismen.
Jag har ju plåt så det är bara den jag har erfarenhet av.

Skall jobbet göras enligt WIS krävs en del specialverktyg så därför fuskade jag när jag höjdjusterade luckan. För både bonnhöjdjustering och smörjning måste du först ta bort luckans innertak. Sitter med en rad clips i framkanten. Lossas med den välbekanta plastkilen när luckan är en dm öppen ungefär. Sen öppnas luckan helt och innertaket hålls kvar och lyfts sedan upp och ut framåt genom lucköppningen.

Först grovjusterar du bakkantens höjd med justeringen vid drivmotorn i kofferten. Ställ hellre en aning för lågt än för högt. Tyvärr är stegen på justeringen lite väl grova så det blir sällan exakt. Sen fuskade jag genom att lossa plåtluckans fyra fästmuttrar en i taget och shimsa under så att luckan kom upp i precis rätt höjd överallt. Med innertaket i luckan borta kommer du också åt bättre att smörja.

Förra sommaren lät jag sedan verkstaden i Österrike byta "Hubwinkel" på båda sidorna, vajern, ett antal slitna småhjul och glidbackar, samt smörja och justera luckan. Luckan blev som på en ny bil. Helt underbart!

Varför kladda ner en Mercedes med volvofett när det finns Mercedesfett???? :roll: Tyvärr finns Mercedes takluckefett bara i ekonomiförpackning som antagligen skulle räcka till alla bilarna på forumet under många år....
Jag undrar just om inte det är med Volvos högtryckspasta som med Volvos alldeles förträffliga kontaktfett/lågtemperaturfett. Det har också utgått ur listorna hos volvoverkstäderna av "miljöskäl" Men på Volvos marinsida finns det kvar....


Tack Marie! Då blir det nog en bonnjustering för min del också. Om det funkade för dig så funkar det för mig. Egentligen är det inga problem med luckan (plåt) den lirar hur bra som helst men jag vill förebygga framtida problem genom att smörja i tid. Och vad pastan anbelangar så hittade jag tipset här på forumet. Ibland kan Volvo faktiskt vara bra. Som deras sufflettinpregnering t.ex. vilken anses som bättre än Mercedes. :wink:
Det som däremot irriterar mig är att luckan inte ligger i höjd med taket men nu skall det åtgärdas.

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Inlägg: 2049
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 14:26
Ort: Västerlanda

Re: Sollucka, smörja och justera

#4 Inläggav Kjell Niklasson » sön 20 okt, 2019 20:05

Ni har möjligen inte artikelnumren på fetttuberna? Jag jobbar på Volvo Truck Center, och är rätt så säker på att både högtrycksfettet och lågtemperaturfettet finns kvar. Åtminstonde på lastvagnar och Penta. Volvo Personvagnar har ju inget med det AB Volvo att gör längre, och samarbete om kemikalier finns ej längre såvitt jag vet. Jag kan kolla om dom utgått.

230E-85
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1456
Blev medlem: tor 20 dec, 2007 21:44
Ort: Trollhättan

Re: Sollucka, smörja och justera

#5 Inläggav 230E-85 » sön 20 okt, 2019 22:21

Volvo 1161246 Vit högtryckspasta.

Om någon skall renovera ett gammal taklucka utan tilt så har jag original glidklackar till halva priset. Dom är dyra.


Återgå till "W140"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster