Intermittenta start problem W140 400sel -92

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
Driver_36
Wannabe
Wannabe
Posts: 9
Joined: Fri 07 Nov, 2003 21:53
Location: Järfälla

Intermittenta start problem W140 400sel -92

Postby Driver_36 » Sat 16 May, 2020 16:45

Har intermittenta start problem på min 400sel och behöver lite råd & tips..

Efter lite felsökning har jag kommit fram till följande..

När bilen inte startar så går ej bränsle pumpen igång..
(När bilen startar & går - så går motorn "perfekt" - efter vevaxelgivar bytet)

Har bytt bränslepump relä..
Har bytt vevaxelgivare..
Har 12Volt till bränslepump relä (pinne 30) ..
Bränslepumpar är ok fungerar när man matar 12volt direkt till dom.

Vad vilka moduler/reläer styr bränslepump relät?
Driver 36
W140 & W164 ägare

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6595
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Intermittenta start problem W140 400sel -92

Postby Fotografen » Wed 20 May, 2020 20:41

Nu har jag inga explicita kunskaper om w140 men när bilar av dessa årgångar inte vill ha igång pumparna vid start brukar det bero på relät.
När den inte vill, går pumparna en kort stund när du vrider på nyckeln till tändläge?
Går pumparna när startmotorn går?
Nu vet jag inte hur mycket man krånglat till detta på w140, men det brukar fungera så att pumprelät får varvtalssignal från tänd/bränslesystemet så länge motorn går, när denna signal försvinner stannar pumpen med en liten fördröjning. Detta för att minska brandrisken vid en ev krock. För att då kunna starta bilen går pumparna igång när nyckeln vrids till startläget, detta brukar på en -92 års modell lösas genom en sladd från tändlåset eller startmotorn till pumprelät, detta har då ( i Boschvärlden) en ingång som heter "50".
Om bilen nu inte vill starta ibland men alltid går klockrent när den väl vill gå, och aldrig tjyvstannar, så beror det då antingen på fel i relät, eller att relät inte får "50" signalen.
Nu vet jag inte på raken om detta fungerar på detta vis i en w140, eller om man krånglat till det med CAN-buss, eller nån föregångare till denna...
Någon med mer kunskaper om w140 får fortsätta.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6754
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Intermittenta start problem W140 400sel -92

Postby Marie » Thu 21 May, 2020 05:04

Jooo... Just tändlåset har varit en av mina funderingar. Jag har för mig att det har 14 (!) Kontaktstift, så bara för att några saker funkar när man vrider på tändningen är det inte säkert att ALLT funkar. Jag har inte orkat sätta mig med kopplingsschemorna för att reda ut hur KPR matas, men tändlåsfel har man ju hört om någon gång, så det kan säkert inte uteslutas...

Och sen har Fotografen helt rätt i sin misstanke. 140 har CAN-bus mellan de olika motorstyrdonen och till kombiinstrumentet, vilket gör hela historian ännu mera spännande. Som en inledning kan nämnas att vevaxelgivaren i sig är ansluten direkt till tändstyrdonet, men hur signalen sedan sprids vidare har jag som sagt ännu inte orkat gräva i...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (rostade bort)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Driver_36
Wannabe
Wannabe
Posts: 9
Joined: Fri 07 Nov, 2003 21:53
Location: Järfälla

Re: Intermittenta start problem W140 400sel -92

Postby Driver_36 » Fri 22 May, 2020 12:39

Tack Marie & Fotografen för feedback & info .. Jag fortsätter min felsökning och har insett att detta kommer nog ta lite tid ..
"Solklart" är att detta start problem har med styrningen av mina bränslepumpar (det sitter 2st på denna modell ..)
Jag skall även dubbelkolla bränslepump relät som jag bytte (för drygt 2 år sedan) - det kan ju ha pajat .. och det är ju synd & tidsslöseri att felsöka "spöken" ..
Jag har även letat efter överspännings skydds reläet som skulle kunna ha med detta att göra (vad jag har hört) .. men jag hittar inte det - verkar vara integrerat i bas modulen "N16/1" på W140 & M119 motorn - rätta mig gärna om jag har fel här ..
Kommer att uppdatera tråden när jag har nått matnyttigt att delge ..
Driver 36
W140 & W164 ägare

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6754
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Intermittenta start problem W140 400sel -92

Postby Marie » Fri 22 May, 2020 14:10

Driver_36 wrote:Jag har även letat efter överspännings skydds reläet som skulle kunna ha med detta att göra (vad jag har hört) .. men jag hittar inte det - verkar vara integrerat i bas modulen "N16/1" på W140 & M119 motorn - rätta mig gärna om jag har fel här ..

Tvärtom! Jag kan bekräfta att det inte finns något OVP-relä i W140. Funktionen är som du helt korrekt misstänker, integrerad i den så kallade grundmodulen ("GM") i styrdonslådan på höger sida i motorrummet. En koll av säkringarna på GM kostar inget, och kan aldrig skada.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (rostade bort)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest