Vad har du gjort med din W140 idag?

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9630
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Mercafreaket » Tue 24 Aug, 2021 18:40

Marie.

Din W140 måste vara ett av Sveriges bäst skötta exemplar. :-)
All heder för det!
Alltid kul att läsa om dina äventyr med Helmut.

Som den yrkesskadade människa jag är kollade jag även upp vad högtrycksvärdet 24 bar motsvarade och det är 77 graders mättnadstemperatur på köldmediet R134a, dvs vid den temp gasen övergår till vätskeform. I kylbranchen brukar vi inte släppa aggregaten längre än till 55-60 grader (dvs. 15-16 bar) innan dom bryter för högtryck.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6799
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Wed 25 Aug, 2021 09:44

Mercafreaket wrote:Som den yrkesskadade människa jag är kollade jag även upp vad högtrycksvärdet 24 bar motsvarade och det är 77 graders mättnadstemperatur på köldmediet R134a, dvs vid den temp gasen övergår till vätskeform. I kylbranchen brukar vi inte släppa aggregaten längre än till 55-60 grader (dvs. 15-16 bar) innan dom bryter för högtryck.

Tack för rosorna!

Nu måste jag ju säga att trycket inte mättes med laboratoriemanometer. Det var det tryck som rapporterades via klimadatorns diagnosläge, där man kan avläsa ett bra gäng temperaturgivare, men även en tryckgivare på köldmediekretsens högtryckssida, och jag vet ju inte hur exakt den tryckgivaren är.

W140 var ju för övrigt den första bilmodell som fick det då för bilbranchen nya köldmediet R134a från fabrik, även om det fåtal bilar som levererades som modellår 1991, levererades med R12. Kanske Mercedes var modiga och satte maxtrycket väldigt högt?

Jag arbetade själv på laboratorium med utveckling av luft-vatten-värmepumpar under första halvan av 1980-talet, så jag har viss kunskap inom ämnesområdet... :wink:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (rostade bort)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6799
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Tue 09 Nov, 2021 00:06

Vi skulle över veckoslutet åka och hälsa på en av mina söner med familj borta i Kalmartrakten. Tankade på Gulf i Skene och då fungerade dörrtillslutarna som vanligt. När vi några timmar senare stannade för att handla lite hos ICA i Lessebo, var dörrtillslutarsystemet stendött.
Inte mycket att göra åt det där och då. Bara att smälla igen dörrar och koffertlucka som på en svennebil.
Vi kom hem sent i går kväll, så felsökning och reparation fick anstå till idag. Pumpmotorn till dörrtillslutarsystemet hördes svagt, svagare än vanligt faktiskt. Nåja, då var det i varje fall inte fråga om något elfel, och pumpmotorn verkade ju surra, så den hade åtminstone inte heller brunnit - en icke helt ovanlig felkälla annars.

I det läget kändes det väldigt skönt med ett välsorterat reservdelslager i källaren. Bara att gå ner och leta i listorna efter i vilken låda det skulle ligga en fabriksny pumpenhet, och sen ut och riva inredningen i kofferten så att man nådde fram till pumpenheten, som någon Herr Dr. Ing. i Stuttgart i sin visdom beslutat gömma undan långt in mellan bränsletanken, hatthyllan och vänster hjulhus. Efter utbyte av pumpenheten fungerade dörrtillslutarsystemet åter. Så var det bara att återmontera all inredning i kofferten.

Nyfiken som jag alltid är, beslöt jag att obducera den defekta pumpenheten. Kunde det vara så enkelt att en slang mellan pump och ventilblock spruckit eller hoppat av någon nippel?
Tyvärr var det inte så simpelt. Efter lite komponentdemontering valde jag att öppna själva pumphuset. Då stod felet fullständigt klart! Pumpen är en lamellpump och lamellhjulet var spräckt i flera delar. Lamellbladen var slitna och mycket korta. Troligen hade ett av dem blivit så kort att det kantrat, och slagit sönder lamellhjulet. Detta borde man ju kunna fixa till, eller hur?

Jag hade ju hösten 2008 behövt byta ut pumpenheten eftersom pumpmotorn brunnit. Den gången bytte jag till en begagnad pumpenhet från Marcussons Bildemontering. Eftersom jag ju mycket sällan kastar bort någonting som kan innehålla användbara delar, borde den gamla pumpenheten finnas någonstans på lagret den också. Bara att leta i listorna igen.

Jodå, mycket riktigt, den fanns den också. Grävde fram den ur en annan lagerlåda, och demonterade även denna. Öppnade pumphuset och kunde konstatera att lamellbladen i denna knappast uppvisade något slitage alls och lamellhjulet var helt. Eftersom skruvarna som håller samman pumphuset även håller fast detsamma vid elmotorn var det enkelt att transplantera den friska pumpen till den friska elmotorn, så att jag återigen har en fungerande dörrtillslutarpumpenhet att stuva undan på lagret. Även den nu ännu trasigare pumpenheten sparar jag. Den innehåller ju fortfarande ett friskt ventilblock, och ett friskt elektronikkort, och de kan ju komma att vara bra att ha, någon gång i en okänd framtid.... :oops:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (rostade bort)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

axelvic
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 112
Joined: Fri 10 Feb, 2012 18:44
Location: Höganäs

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby axelvic » Thu 11 Nov, 2021 10:24

Bra jobbat!
---
2007 E 280 T CDI
2012 C 220 T CDI


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest