Vi skulle över veckoslutet åka och hälsa på en av mina söner med familj borta i Kalmartrakten. Tankade på Gulf i Skene och då fungerade dörrtillslutarna som vanligt. När vi några timmar senare stannade för att handla lite hos ICA i Lessebo, var dörrtillslutarsystemet stendött.
Inte mycket att göra åt det där och då. Bara att smälla igen dörrar och koffertlucka som på en svennebil.
Vi kom hem sent i går kväll, så felsökning och reparation fick anstå till idag. Pumpmotorn till dörrtillslutarsystemet hördes svagt, svagare än vanligt faktiskt. Nåja, då var det i varje fall inte fråga om något elfel, och pumpmotorn verkade ju surra, så den hade åtminstone inte heller brunnit - en icke helt ovanlig felkälla annars.
I det läget kändes det väldigt skönt med ett välsorterat reservdelslager i källaren. Bara att gå ner och leta i listorna efter i vilken låda det skulle ligga en fabriksny pumpenhet, och sen ut och riva inredningen i kofferten så att man nådde fram till pumpenheten, som någon Herr Dr. Ing. i Stuttgart i sin visdom beslutat gömma undan långt in mellan bränsletanken, hatthyllan och vänster hjulhus. Efter utbyte av pumpenheten fungerade dörrtillslutarsystemet åter. Så var det bara att återmontera all inredning i kofferten.
Nyfiken som jag alltid är, beslöt jag att obducera den defekta pumpenheten. Kunde det vara så enkelt att en slang mellan pump och ventilblock spruckit eller hoppat av någon nippel?
Tyvärr var det inte så simpelt. Efter lite komponentdemontering valde jag att öppna själva pumphuset. Då stod felet fullständigt klart! Pumpen är en lamellpump och lamellhjulet var spräckt i flera delar. Lamellbladen var slitna och mycket korta. Troligen hade ett av dem blivit så kort att det kantrat, och slagit sönder lamellhjulet. Detta borde man ju kunna fixa till, eller hur?
Jag hade ju hösten 2008 behövt byta ut pumpenheten eftersom pumpmotorn brunnit. Den gången bytte jag till en begagnad pumpenhet från Marcussons Bildemontering. Eftersom jag ju mycket sällan kastar bort någonting som kan innehålla användbara delar, borde den gamla pumpenheten finnas någonstans på lagret den också. Bara att leta i listorna igen.
Jodå, mycket riktigt, den fanns den också. Grävde fram den ur en annan lagerlåda, och demonterade även denna. Öppnade pumphuset och kunde konstatera att lamellbladen i denna knappast uppvisade något slitage alls och lamellhjulet var helt. Eftersom skruvarna som håller samman pumphuset även håller fast detsamma vid elmotorn var det enkelt att transplantera den friska pumpen till den friska elmotorn, så att jag återigen har en fungerande dörrtillslutarpumpenhet att stuva undan på lagret. Även den nu ännu trasigare pumpenheten sparar jag. Den innehåller ju fortfarande ett friskt ventilblock, och ett friskt elektronikkort, och de kan ju komma att vara bra att ha, någon gång i en okänd framtid....