Svårstartad varm motor

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Svårstartad varm motor

Postby Fotografen » Fri 28 Dec, 2012 00:28

Lasse Bender wrote:Undrar fortfarande lite över den främre vevaxelgivaren. Vad har den för funktion? Mercedes känner inte till den...

Klart Mercedes känner till den de har jusatt dit den...?
Vet inte på raken vilken givare som gör vad på just denna motor men en del motorer har en extragivare för diagnossystem, andra en för bränsle och den andra till tändning tex.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: Svårstartad varm motor

Postby Lasse Bender » Fri 28 Dec, 2012 12:18

Mercedes bytte den bakre givaren eftersom dom fick felkod "crankshaft."Felkoden är borta men felet kvarstår. Jag undrade hur man visste vilken givare som skulle bytas och fick då svaret att det finns bara en. Den vid svänghjulet. Fram finns bara vevaxelgivare fick jag till svar. Och ett diagnosuttag.
Nu tror inte jag att problemet har med dessa givare att göra utan snarare är bränslerelaterat. Eller styr givarn/givarna bränslet också på den här motorn? Min teori har hela tiden varit bränslepump/relä/filter. Detta är också Mercedes teori för tillfället. Om den ena pumpen inte ger fullt tryck så skulle man kunna få dessa symtom. Det låter rimligt tycker jag. Om ett par veckor skall den in för provtryckning.

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: Svårstartad varm motor

Postby Lasse Bender » Thu 10 Jan, 2013 13:12

I dag är bilen på verkstad igen. Dom ringde och meddelade att en spole inte är riktigt okej + att en kamaxelgivare förmodligen är dålig och vill byta dessa men garanterar förstås inte att det är felet. Jag tycker det låter lite märkligt? Finns ju sju cylindrar till att starta på. Och beträffande kamaxelgivaren har jag för mig att jag har läst att man t.o. m. kan starta utan den? Inga felkoder syns. Dom har redan bytt en vevaxelgivare som inte gjorde någon skillnad. Snarare blev det sämre. Skall försöka få dom att kolla bränsletrycket som dom egentligen skulle kolla men som dom tydligen inte har gjort. Tror fortfarande på att det är bränslerelaterat.

Om en spole inte är OK borde man inte märka misständning då?

Min hustru har en ovana att alltid trampa gasen i botten en gång innan hon startar. Sitter i sen gammalt. Jag hävdar att det inte är till någon nytta på modernare bilar. Hon hävdar motsatsen. I går när jag skulle köra till verkstan testade jag att göra som hon och se på f-n, motorn hoppade igång direkt. Någon förklaring?

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: Svårstartad varm motor

Postby Lasse Bender » Thu 10 Jan, 2013 18:14

Ser inte ut som jag får någon hjälp hos Mercedes. Bränsletrycket var normalt. Den främre vevaxelgivaren är endast till för diagnosuttag och har ingen påverkan för övrigt enligt Mercedes. Men tydligen får dom felkod på vevaxelgivare igen efter vad dom säger nu. Känns inte så vidare motiverat att fortsätta att byta grejor när dom är så osäkra.

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Svårstartad varm motor

Postby Osse » Fri 11 Jan, 2013 09:43

Hej, tänkte först bara instämma att jag har samma besvikelse vad gäller Mercedes originalverkstäders beskaffenhet att laga fel på sina egna bilar. Ger inte för mycket för deras kompetens hittills. Men så kom jag att tänka påsatt min w124 300 E24 beter sig likadant som din bil. Exakt likadant. Första gången det hände var på jobbet. Hade gått som vanligt i ett års tid sen kände jag av en misstämning någon enstaka gång. När jag denna dagbok till jobbet och stannade och stod på tomgång så dog den rätt och slätt. Kollade stift och såg att de var snustorra trots upprepade försök, pumpen gick så jag tänkte att nu får det bli hobbymek eftersom jag hade bråttom och det är ingen pärla bilen så jag tog trucken och hissade upp den. Fram med ha,maten och "sopade" till filter och bensinpump några ggr. Tänkte att det fastnat något. Ner med bilen, startade direkt.
Kom hem men problemen fortsatte. Gjorde rent fördelarlocket som är sjukt slitet. Då gick den i två veckor. Så troligtvis är det fördelarlocket i mitt fall, sen kom besiktning med nedslag på bromsrör och livet emellan så nu står den över vintern medan jag rastar min S 400 -92 istället. Hmm. Det blev en hel roman.
Med vänlig hälsning, Oskar.

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Svårstartad varm motor

Postby Osse » Fri 11 Jan, 2013 09:45

Mao jag trodde först på bränsleproblem och jag är inte helt övertygad om att det inte är det dörren jag bytt mitt lock...

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: Svårstartad varm motor

Postby Bullmerca » Thu 10 Oct, 2013 20:37

Någon som har artikelnummer på den bakre vevaxelgivaren till 400SE-92?
CLS350CDI 4Matic

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Svårstartad varm motor

Postby Marie » Thu 10 Oct, 2013 23:02

Bullmerca wrote:Någon som har artikelnummer på den bakre vevaxelgivaren till 400SE-92?

A 003 153 01 28 hette den när jag köpte en.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: Svårstartad varm motor

Postby Bullmerca » Thu 10 Oct, 2013 23:19

Tjusigt! Tackar!
CLS350CDI 4Matic


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests