Hej alla
Efter att jag fått problem med min W140 och toppackning gick , så ska jag försöka byta ut det själv ... tänkte kanske hade varit bra med lite hjälp på vägen så därför kommer jag posta några frågor här
Hur demonterar man Kamkedjan?
vart finns märkningarna på Kamdrevet?
Tror ni man behöver ta loss Kylaren hade det hjälpt???
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=e3200974917PMfd6d
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=92200974706PM3d71
Byte av toppackning W140
Re: Byte av toppackning W140
Hej
Dra runt vevaxeln till du ser skalan på svänghjulet och ställ det 0 grader.
Märk sedan upp på kedjan och dreven så att du kan hänga tillbaka på samma position så löser det sig.
Finns 4mm hål i kamdreven som skall vara i en viss position.
Då skall vevaxeln stå på 0 grader. Du kan ju se om du hittar dem.
Dra runt vevaxeln till du ser skalan på svänghjulet och ställ det 0 grader.
Märk sedan upp på kedjan och dreven så att du kan hänga tillbaka på samma position så löser det sig.
Finns 4mm hål i kamdreven som skall vara i en viss position.
Då skall vevaxeln stå på 0 grader. Du kan ju se om du hittar dem.
Re: Byte av toppackning W140
Komplettering:
Kammarna står i rätt läge bara varannan gång svänghjulsskalan står på "0". Stämmer det inte första gången du får upp nollan, så dra runt veven ett varv till....
Kammarna står i rätt läge bara varannan gång svänghjulsskalan står på "0". Stämmer det inte första gången du får upp nollan, så dra runt veven ett varv till....
Re: Byte av toppackning W140
tirak2 wrote:Hej
Dra runt vevaxeln till du ser skalan på svänghjulet och ställ det 0 grader.
Märk sedan upp på kedjan och dreven så att du kan hänga tillbaka på samma position så löser det sig.
Finns 4mm hål i kamdreven som skall vara i en viss position.
Då skall vevaxeln stå på 0 grader. Du kan ju se om du hittar dem.
Kan man låta tändfördelaren sitta kvar på toppen
Re: Byte av toppackning W140
Mäkta impad att du gör detta jobb själv. Posta gärna bilder sen och berätta hur det gick.
Lycka till!
:)
Lycka till!
:)
c200t sport komp -04
Behöver ni få bilen lackad i Sthlm, PM:a
Behöver ni få bilen lackad i Sthlm, PM:a
Re: Byte av toppackning W140
Hej!
Jag vill till att börja med bara säga att jag har aldrig skruvat i en sådan M-B-motor som är aktuell i detta fallet. Den enda M-B sexa jag gjort lite större arbete på var en M110 (twincamsexan) som jag bytte en kamaxel på.
Men ett rent generellt råd vill jag ändå ge: När Du har nere toppen så indikera den för eventuell skevhet, och om minsta tvekan finns så planslipa den. Jag har alltid planat aluminiumtoppar vid byte av toppackningen, bara för att vara på den säkra sidan. Dessutom skulle jag se över ventilerna, styrningarna och ventilsätena. Dagens ventiler och säten är ofttast såpass hårda att det inte som förr är ren rutin att slipa ventilerna och fräsa sätena, men en uppfräschning med slippasta brukar jag oftast göra. Ventiltätningar tycker jag också Du skall passa på att byta. De byter jag regelmässigt när jag ändå har isär en såpass gammal motor. Det är billiga grejor, så jag anser det vara ett bra tillfälle att passa på.
Jag vill till att börja med bara säga att jag har aldrig skruvat i en sådan M-B-motor som är aktuell i detta fallet. Den enda M-B sexa jag gjort lite större arbete på var en M110 (twincamsexan) som jag bytte en kamaxel på.
Men ett rent generellt råd vill jag ändå ge: När Du har nere toppen så indikera den för eventuell skevhet, och om minsta tvekan finns så planslipa den. Jag har alltid planat aluminiumtoppar vid byte av toppackningen, bara för att vara på den säkra sidan. Dessutom skulle jag se över ventilerna, styrningarna och ventilsätena. Dagens ventiler och säten är ofttast såpass hårda att det inte som förr är ren rutin att slipa ventilerna och fräsa sätena, men en uppfräschning med slippasta brukar jag oftast göra. Ventiltätningar tycker jag också Du skall passa på att byta. De byter jag regelmässigt när jag ändå har isär en såpass gammal motor. Det är billiga grejor, så jag anser det vara ett bra tillfälle att passa på.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: Byte av toppackning W140
Mimmi wrote:Hej!
Jag vill till att börja med bara säga att jag har aldrig skruvat i en sådan M-B-motor som är aktuell i detta fallet. Den enda M-B sexa jag gjort lite större arbete på var en M110 (twincamsexan) som jag bytte en kamaxel på.
Men ett rent generellt råd vill jag ändå ge: När Du har nere toppen så indikera den för eventuell skevhet, och om minsta tvekan finns så planslipa den. Jag har alltid planat aluminiumtoppar vid byte av toppackningen, bara för att vara på den säkra sidan. Dessutom skulle jag se över ventilerna, styrningarna och ventilsätena. Dagens ventiler och säten är ofttast såpass hårda att det inte som förr är ren rutin att slipa ventilerna och fräsa sätena, men en uppfräschning med slippasta brukar jag oftast göra. Ventiltätningar tycker jag också Du skall passa på att byta. De byter jag regelmässigt när jag ändå har isär en såpass gammal motor. Det är billiga grejor, så jag anser det vara ett bra tillfälle att passa på.
Tack så mycket för tipsen.
Re: Byte av toppackning W140
Pelle08 wrote:tirak2 wrote:Hej
Dra runt vevaxeln till du ser skalan på svänghjulet och ställ det 0 grader.
Märk sedan upp på kedjan och dreven så att du kan hänga tillbaka på samma position så löser det sig.
Finns 4mm hål i kamdreven som skall vara i en viss position.
Då skall vevaxeln stå på 0 grader. Du kan ju se om du hittar dem.
Kan man låta tändfördelaren sitta kvar på toppen
Nej. Den måste nog bort för att du måste ta bort frontkåpan för att hänga av kedjan och dreven.
Re: Byte av toppackning W140
Hej!
Nu har vi bytte topp packningen på mercan men var liger oljefiltret på min bil (mercedes s300 92 besin)och behöver man nåt specialverktyg för att komma till.
När vi starta bilen så var det 2 fel, gasresponsen va dålig och det kom nåt klickande ljud från nåt relä. (där satt en vattenslang in till rellät , sitter på höger sida av bilen nära luftfiltert)
Kan det med gase va att avgsarört är fult med vatten,när vi gasa så sprutade utt vatten.
Motora lät annars jättebra den gick jämt och fin aldrig låtit så bra innan.
Nu har vi bytte topp packningen på mercan men var liger oljefiltret på min bil (mercedes s300 92 besin)och behöver man nåt specialverktyg för att komma till.
När vi starta bilen så var det 2 fel, gasresponsen va dålig och det kom nåt klickande ljud från nåt relä. (där satt en vattenslang in till rellät , sitter på höger sida av bilen nära luftfiltert)
Kan det med gase va att avgsarört är fult med vatten,när vi gasa så sprutade utt vatten.
Motora lät annars jättebra den gick jämt och fin aldrig låtit så bra innan.
Re: Byte av toppackning W140
vet ingen var oljefilret ligger
Re: Byte av toppackning W140
Pelle08 wrote:vet ingen var oljefilret ligger
Sitter de inte på högersida mot torpedväggen sett framifrån..
ett lock du tar bort så sitter filtretinnei en typ "burk"?
kolla uppifrån...
Brukar va 13mm för att byta filtret... Är väll sånt filter som ska in i en behållare??
annars borde de juh vara lätt att hitta
Är i alllafall sånt på en 300 24v...
Nuvarande
E 270 cdi -01 http://www.garaget.org/?car=213549&image=2019133
Gamla MBs
500SEL -92 http://www.garaget.org/micke_B
190 2,5d -89
E420 -97
190 2,3-88
300d -78
220d -70
E 270 cdi -01 http://www.garaget.org/?car=213549&image=2019133
Gamla MBs
500SEL -92 http://www.garaget.org/micke_B
190 2,5d -89
E420 -97
190 2,3-88
300d -78
220d -70
Re: Byte av toppackning W140
Mickeb wrote:Pelle08 wrote:vet ingen var oljefilret ligger
Sitter de inte på högersida mot torpedväggen sett framifrån..
ett lock du tar bort så sitter filtretinnei en typ "burk"?
kolla uppifrån...
Brukar va 13mm för att byta filtret... Är väll sånt filter som ska in i en behållare??
annars borde de juh vara lätt att hitta
Är i alllafall sånt på en 300 24v...
Ja jag visste att det va den sa det till min lille bror men han sa nä, men hur få man upp loket du sitter hårt som f-n
Re: Byte av toppackning W140
Pelle08 wrote:Mickeb wrote:Pelle08 wrote:vet ingen var oljefilret ligger
Sitter de inte på högersida mot torpedväggen sett framifrån..
ett lock du tar bort så sitter filtretinnei en typ "burk"?
kolla uppifrån...
Brukar va 13mm för att byta filtret... Är väll sånt filter som ska in i en behållare??
annars borde de juh vara lätt att hitta
Är i alllafall sånt på en 300 24v...
Ja jag visste att det va den sa det till min lille bror men han sa nä, men hur få man upp loket du sitter hårt som f-n
Lyssna inte på din lillebror:) TA I DÅ din ruttna jävel;)haha
Nuvarande
E 270 cdi -01 http://www.garaget.org/?car=213549&image=2019133
Gamla MBs
500SEL -92 http://www.garaget.org/micke_B
190 2,5d -89
E420 -97
190 2,3-88
300d -78
220d -70
E 270 cdi -01 http://www.garaget.org/?car=213549&image=2019133
Gamla MBs
500SEL -92 http://www.garaget.org/micke_B
190 2,5d -89
E420 -97
190 2,3-88
300d -78
220d -70
Re: Byte av toppackning W140
Hej alla
jag har ett litet problem med min bil , när jag trycker fullgas så reagerar den långsamt. och sen så vill den inte gå up till 7000Varv , utan stanar vid 6000
vad kan felet vara... blir så less :)
tacksam för alla svar
jag har ett litet problem med min bil , när jag trycker fullgas så reagerar den långsamt. och sen så vill den inte gå up till 7000Varv , utan stanar vid 6000
vad kan felet vara... blir så less :)
tacksam för alla svar
Re: Byte av toppackning W140
Pelle08 wrote:Hej alla
jag har ett litet problem med min bil , när jag trycker fullgas så reagerar den långsamt. och sen så vill den inte gå up till 7000Varv , utan stanar vid 6000
vad kan felet vara... blir så less :)
tacksam för alla svar
För liten motor
Nuvarande
E 270 cdi -01 http://www.garaget.org/?car=213549&image=2019133
Gamla MBs
500SEL -92 http://www.garaget.org/micke_B
190 2,5d -89
E420 -97
190 2,3-88
300d -78
220d -70
E 270 cdi -01 http://www.garaget.org/?car=213549&image=2019133
Gamla MBs
500SEL -92 http://www.garaget.org/micke_B
190 2,5d -89
E420 -97
190 2,3-88
300d -78
220d -70
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 5 guests