Byte av toppackning W140

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
Pelle08
Medlem
Medlem
Posts: 72
Joined: Sat 11 Oct, 2008 17:12

Byte av toppackning W140

Postby Pelle08 » Thu 05 Mar, 2009 20:47

Hej alla

Efter att jag fått problem med min W140 och toppackning gick , så ska jag försöka byta ut det själv ... tänkte kanske hade varit bra med lite hjälp på vägen så därför kommer jag posta några frågor här


Hur demonterar man Kamkedjan?

vart finns märkningarna på Kamdrevet?

Tror ni man behöver ta loss Kylaren hade det hjälpt???

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=e3200974917PMfd6d

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=92200974706PM3d71

tirak2

Re: Byte av toppackning W140

Postby tirak2 » Fri 06 Mar, 2009 20:50

Hej

Dra runt vevaxeln till du ser skalan på svänghjulet och ställ det 0 grader.
Märk sedan upp på kedjan och dreven så att du kan hänga tillbaka på samma position så löser det sig.
Finns 4mm hål i kamdreven som skall vara i en viss position.
Då skall vevaxeln stå på 0 grader. Du kan ju se om du hittar dem.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Byte av toppackning W140

Postby Marie » Fri 06 Mar, 2009 20:58

Komplettering:

Kammarna står i rätt läge bara varannan gång svänghjulsskalan står på "0". Stämmer det inte första gången du får upp nollan, så dra runt veven ett varv till....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Pelle08
Medlem
Medlem
Posts: 72
Joined: Sat 11 Oct, 2008 17:12

Re: Byte av toppackning W140

Postby Pelle08 » Mon 09 Mar, 2009 21:36

tirak2 wrote:Hej

Dra runt vevaxeln till du ser skalan på svänghjulet och ställ det 0 grader.
Märk sedan upp på kedjan och dreven så att du kan hänga tillbaka på samma position så löser det sig.
Finns 4mm hål i kamdreven som skall vara i en viss position.
Då skall vevaxeln stå på 0 grader. Du kan ju se om du hittar dem.

Kan man låta tändfördelaren sitta kvar på toppen

ghostfire
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 110
Joined: Sun 15 Jul, 2007 20:15
Location: Sthlm

Re: Byte av toppackning W140

Postby ghostfire » Mon 09 Mar, 2009 22:14

Mäkta impad att du gör detta jobb själv. Posta gärna bilder sen och berätta hur det gick.
Lycka till!

:)
c200t sport komp -04

Behöver ni få bilen lackad i Sthlm, PM:a

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Byte av toppackning W140

Postby Mimmi » Mon 09 Mar, 2009 22:55

Hej!

Jag vill till att börja med bara säga att jag har aldrig skruvat i en sådan M-B-motor som är aktuell i detta fallet. Den enda M-B sexa jag gjort lite större arbete på var en M110 (twincamsexan) som jag bytte en kamaxel på.

Men ett rent generellt råd vill jag ändå ge: När Du har nere toppen så indikera den för eventuell skevhet, och om minsta tvekan finns så planslipa den. Jag har alltid planat aluminiumtoppar vid byte av toppackningen, bara för att vara på den säkra sidan. Dessutom skulle jag se över ventilerna, styrningarna och ventilsätena. Dagens ventiler och säten är ofttast såpass hårda att det inte som förr är ren rutin att slipa ventilerna och fräsa sätena, men en uppfräschning med slippasta brukar jag oftast göra. Ventiltätningar tycker jag också Du skall passa på att byta. De byter jag regelmässigt när jag ändå har isär en såpass gammal motor. Det är billiga grejor, så jag anser det vara ett bra tillfälle att passa på.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

Pelle08
Medlem
Medlem
Posts: 72
Joined: Sat 11 Oct, 2008 17:12

Re: Byte av toppackning W140

Postby Pelle08 » Mon 09 Mar, 2009 23:37

Mimmi wrote:Hej!

Jag vill till att börja med bara säga att jag har aldrig skruvat i en sådan M-B-motor som är aktuell i detta fallet. Den enda M-B sexa jag gjort lite större arbete på var en M110 (twincamsexan) som jag bytte en kamaxel på.

Men ett rent generellt råd vill jag ändå ge: När Du har nere toppen så indikera den för eventuell skevhet, och om minsta tvekan finns så planslipa den. Jag har alltid planat aluminiumtoppar vid byte av toppackningen, bara för att vara på den säkra sidan. Dessutom skulle jag se över ventilerna, styrningarna och ventilsätena. Dagens ventiler och säten är ofttast såpass hårda att det inte som förr är ren rutin att slipa ventilerna och fräsa sätena, men en uppfräschning med slippasta brukar jag oftast göra. Ventiltätningar tycker jag också Du skall passa på att byta. De byter jag regelmässigt när jag ändå har isär en såpass gammal motor. Det är billiga grejor, så jag anser det vara ett bra tillfälle att passa på.

Tack så mycket för tipsen.

tirak2

Re: Byte av toppackning W140

Postby tirak2 » Wed 11 Mar, 2009 22:53

Pelle08 wrote:
tirak2 wrote:Hej

Dra runt vevaxeln till du ser skalan på svänghjulet och ställ det 0 grader.
Märk sedan upp på kedjan och dreven så att du kan hänga tillbaka på samma position så löser det sig.
Finns 4mm hål i kamdreven som skall vara i en viss position.
Då skall vevaxeln stå på 0 grader. Du kan ju se om du hittar dem.

Kan man låta tändfördelaren sitta kvar på toppen


Nej. Den måste nog bort för att du måste ta bort frontkåpan för att hänga av kedjan och dreven.

Pelle08
Medlem
Medlem
Posts: 72
Joined: Sat 11 Oct, 2008 17:12

Re: Byte av toppackning W140

Postby Pelle08 » Sun 12 Apr, 2009 00:20

Hej!

Nu har vi bytte topp packningen på mercan men var liger oljefiltret på min bil (mercedes s300 92 besin)och behöver man nåt specialverktyg för att komma till.
När vi starta bilen så var det 2 fel, gasresponsen va dålig och det kom nåt klickande ljud från nåt relä. (där satt en vattenslang in till rellät , sitter på höger sida av bilen nära luftfiltert)
Kan det med gase va att avgsarört är fult med vatten,när vi gasa så sprutade utt vatten.
Motora lät annars jättebra den gick jämt och fin aldrig låtit så bra innan.

Pelle08
Medlem
Medlem
Posts: 72
Joined: Sat 11 Oct, 2008 17:12

Re: Byte av toppackning W140

Postby Pelle08 » Sun 12 Apr, 2009 19:04

vet ingen var oljefilret ligger

User avatar
Mickeb
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 341
Joined: Mon 25 Sep, 2006 15:51
Location: Haparanda
Contact:

Re: Byte av toppackning W140

Postby Mickeb » Sun 12 Apr, 2009 21:19

Pelle08 wrote:vet ingen var oljefilret ligger

Sitter de inte på högersida mot torpedväggen sett framifrån..
ett lock du tar bort så sitter filtretinnei en typ "burk"?
kolla uppifrån...
Brukar va 13mm för att byta filtret... Är väll sånt filter som ska in i en behållare??
annars borde de juh vara lätt att hitta
Är i alllafall sånt på en 300 24v...
Nuvarande
E 270 cdi -01 http://www.garaget.org/?car=213549&image=2019133

Gamla MBs
500SEL -92 http://www.garaget.org/micke_B
190 2,5d -89
E420 -97
190 2,3-88
300d -78
220d -70

Pelle08
Medlem
Medlem
Posts: 72
Joined: Sat 11 Oct, 2008 17:12

Re: Byte av toppackning W140

Postby Pelle08 » Sun 12 Apr, 2009 22:03

Mickeb wrote:
Pelle08 wrote:vet ingen var oljefilret ligger

Sitter de inte på högersida mot torpedväggen sett framifrån..
ett lock du tar bort så sitter filtretinnei en typ "burk"?
kolla uppifrån...
Brukar va 13mm för att byta filtret... Är väll sånt filter som ska in i en behållare??
annars borde de juh vara lätt att hitta
Är i alllafall sånt på en 300 24v...

Ja jag visste att det va den sa det till min lille bror men han sa nä, men hur få man upp loket du sitter hårt som f-n

User avatar
Mickeb
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 341
Joined: Mon 25 Sep, 2006 15:51
Location: Haparanda
Contact:

Re: Byte av toppackning W140

Postby Mickeb » Mon 13 Apr, 2009 17:32

Pelle08 wrote:
Mickeb wrote:
Pelle08 wrote:vet ingen var oljefilret ligger

Sitter de inte på högersida mot torpedväggen sett framifrån..
ett lock du tar bort så sitter filtretinnei en typ "burk"?
kolla uppifrån...
Brukar va 13mm för att byta filtret... Är väll sånt filter som ska in i en behållare??
annars borde de juh vara lätt att hitta
Är i alllafall sånt på en 300 24v...

Ja jag visste att det va den sa det till min lille bror men han sa nä, men hur få man upp loket du sitter hårt som f-n

Lyssna inte på din lillebror:) TA I DÅ din ruttna jävel;)haha
Nuvarande
E 270 cdi -01 http://www.garaget.org/?car=213549&image=2019133

Gamla MBs
500SEL -92 http://www.garaget.org/micke_B
190 2,5d -89
E420 -97
190 2,3-88
300d -78
220d -70

Pelle08
Medlem
Medlem
Posts: 72
Joined: Sat 11 Oct, 2008 17:12

Re: Byte av toppackning W140

Postby Pelle08 » Tue 14 Apr, 2009 17:07

Hej alla

jag har ett litet problem med min bil , när jag trycker fullgas så reagerar den långsamt. och sen så vill den inte gå up till 7000Varv , utan stanar vid 6000

vad kan felet vara... blir så less :)

tacksam för alla svar

User avatar
Mickeb
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 341
Joined: Mon 25 Sep, 2006 15:51
Location: Haparanda
Contact:

Re: Byte av toppackning W140

Postby Mickeb » Wed 15 Apr, 2009 02:50

Pelle08 wrote:Hej alla

jag har ett litet problem med min bil , när jag trycker fullgas så reagerar den långsamt. och sen så vill den inte gå up till 7000Varv , utan stanar vid 6000

vad kan felet vara... blir så less :)

tacksam för alla svar

För liten motor :mrgreen:
Nuvarande
E 270 cdi -01 http://www.garaget.org/?car=213549&image=2019133

Gamla MBs
500SEL -92 http://www.garaget.org/micke_B
190 2,5d -89
E420 -97
190 2,3-88
300d -78
220d -70


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests