Någon märkbar skillnad???

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
fespar
Hangaround
Hangaround
Posts: 20
Joined: Fri 10 Oct, 2008 18:45

Någon märkbar skillnad???

Postby fespar » Wed 02 Sep, 2009 14:12

Är det någon märkbar skillnad i körupplevelsen mellan en 300SE -92 och en 400se -92?Vilken bil är "mest bil"?

Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Re: Någon märkbar skillnad???

Postby Bateman » Wed 02 Sep, 2009 21:43

Den ena (gissa vilken) har aningen mer hästkrafter och vrid. :-)

V6:a vs V8:a helt enkelt.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Någon märkbar skillnad???

Postby Marie » Wed 02 Sep, 2009 22:05

Bateman wrote:Den ena (gissa vilken) har aningen mer hästkrafter och vrid. :-)

V6:a vs V8:a helt enkelt.


Stopp och belägg!

Rak 6:a vs V8:a måste du väl mena????
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Någon märkbar skillnad???

Postby Mimmi » Wed 02 Sep, 2009 22:06

Hej!

V6, hmmmmm... Det är väl rak sexa i de modellerna vad jag vet. Rätta mig om jag har fel!
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Re: Någon märkbar skillnad???

Postby Bateman » Wed 02 Sep, 2009 22:28

Helt rätt, rak 6:a!
Jag tänkte lite fel där.

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: Någon märkbar skillnad???

Postby snowman » Thu 03 Sep, 2009 14:07

fespar wrote:Är det någon märkbar skillnad i körupplevelsen mellan en 300SE -92 och en 400se -92?Vilken bil är "mest bil"?


Det är ingen liten bil, det är faktiskt en väldigt stor bil
En 6a gissar jag får jobba livet ur sig, och då menar jag inte inspirerad körning utan bara vanlig trafikrytm.

400an har ett vrid som du aldrig kommer upp i med 6an, och kollar man sen på hästarna så skiljer det 100 st.
Vridet i 6an törs jag inte svara på men i en 400a så ligger det på 400nm.

Om du tänker på soppa så skulle jag gissa att 8an går billigare.
Dels så behöver den inte jobba skiten ur sig för att det ska hända någonting och sen så om det är en M103 så har den KE-jet insprut, halvmekaniskt med mycket som kan gå fel, och om det är någon som vart där och pillat som inte har haft rätt apparat att ställa mot så kan det vara helt åt helvete.

400an har det modernare bosch LH som är hel elektriskt med luftmassemätare och annat.
Största nackdelarna med 400an är kabelproblemen, luftmasse mätaren och Eta´n.
Nummer 1 och 3 är relaterat till dåliga kablar som efter ett tag spricker i isoleringen.
Luftmassemätaren är bara allmänt känslig och dyr, beroende på vart man köper den.
Dock är den lätt att byta.
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

User avatar
Pärlan
Guru
Guru
Posts: 3695
Joined: Sun 01 Oct, 2006 13:11
Location: Luleå
Contact:

Re: Någon märkbar skillnad???

Postby Pärlan » Thu 03 Sep, 2009 14:11

Vilka bra svar på frågan du fått. ;) klart 400:an är rappare och ger mer körglädje än 300:an. Skulle tro att bränsleförbrukningen är nästan lika eller skillnaden försummbar.
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi

Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Någon märkbar skillnad???

Postby Marie » Thu 03 Sep, 2009 14:42

snowman wrote:400an har ett vrid som du aldrig kommer upp i med 6an, och kollar man sen på hästarna så skiljer det 100 st.
Vridet i 6an törs jag inte svara på men i en 400a så ligger det på 400nm.

Om du tänker på soppa så skulle jag gissa att 8an går billigare.
Dels så behöver den inte jobba skiten ur sig för att det ska hända någonting och sen så om det är en M103 så har den KE-jet insprut, halvmekaniskt med mycket som kan gå fel, och om det är någon som vart där och pillat som inte har haft rätt apparat att ställa mot så kan det vara helt åt helvete.

Vad jag vet har INGA serieproducerade W140 nån KE-skitronic.... Inte ens 300SE (trots siffrorna har den en 3,2 l 24-ventilad rak 6:a, och 400SE är en 4,2 l 32-ventilad V8.

fast inte skiljer det 100 kusar, utan 55.
400SE 286 pållar 410 Nm.
300SE 231 pållar 310 Nm.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: Någon märkbar skillnad???

Postby snowman » Thu 03 Sep, 2009 16:36

Okej! där ser man!
Iom att det stod 300a så utgick jag från att det gällde 3 l maskinen M103.

Men är det 3,2 M104 så kommer ju saken i ett annat ljus!
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

fespar
Hangaround
Hangaround
Posts: 20
Joined: Fri 10 Oct, 2008 18:45

Re: Någon märkbar skillnad???

Postby fespar » Thu 03 Sep, 2009 20:58

Jag tackar för inkommna svar!Slutligen,anses 400an tystare med sina dubbla rutor?För det har väl inte 300an.Mina frågor kommer av att den ena bilen är 30 mil härifrån och den andra 45mil bort.Tackar för visat överseende med min okunskap.

User avatar
walle
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Sun 24 Feb, 2008 14:54

Re: Någon märkbar skillnad???

Postby walle » Thu 03 Sep, 2009 21:11

köp 400an,,hade min i 8år gick som en dröm
Image

fespar
Hangaround
Hangaround
Posts: 20
Joined: Fri 10 Oct, 2008 18:45

Re: Någon märkbar skillnad???

Postby fespar » Thu 03 Sep, 2009 22:06

Nu har jag bestämt mej.Det blir 400an.Återkommer med kommentar efter köp och testkörning.Tack alla!

User avatar
walle
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Sun 24 Feb, 2008 14:54

Re: Någon märkbar skillnad???

Postby walle » Thu 03 Sep, 2009 22:39

Marie wrote:
snowman wrote:400an har ett vrid som du aldrig kommer upp i med 6an, och kollar man sen på hästarna så skiljer det 100 st.
Vridet i 6an törs jag inte svara på men i en 400a så ligger det på 400nm.

Om du tänker på soppa så skulle jag gissa att 8an går billigare.
Dels så behöver den inte jobba skiten ur sig för att det ska hända någonting och sen så om det är en M103 så har den KE-jet insprut, halvmekaniskt med mycket som kan gå fel, och om det är någon som vart där och pillat som inte har haft rätt apparat att ställa mot så kan det vara helt åt helvete.

Vad jag vet har INGA serieproducerade W140 nån KE-skitronic.... Inte ens 300SE (trots siffrorna har den en 3,2 l 24-ventilad rak 6:a, och 400SE är en 4,2 l 32-ventilad V8.

fast inte skiljer det 100 kusar, utan 55.
400SE 286 pållar 410 Nm.
300SE 231 pållar 310 Nm.


Alltid påläst som vanligt 8)
Image

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Någon märkbar skillnad???

Postby Marie » Fri 04 Sep, 2009 00:01

100 Nm skillnad i vrid lär nog märkas, så jag tror att V8:an är det klokare valet.....

MEN när det gäller den här typen av bilar så är A och O att allt "lull-lull" fungerar. Soft-close, centrallåspump, fönsterhissar, klimator.... Kostnaderna för att få ordning på ett "buskigt" exemplar kan bli nästan astronomiska...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
walle
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Sun 24 Feb, 2008 14:54

Re: Någon märkbar skillnad???

Postby walle » Fri 04 Sep, 2009 06:23

Marie wrote:100 Nm skillnad i vrid lär nog märkas, så jag tror att V8:an är det klokare valet.....

MEN när det gäller den här typen av bilar så är A och O att allt "lull-lull" fungerar. Soft-close, centrallåspump, fönsterhissar, klimator.... Kostnaderna för att få ordning på ett "buskigt" exemplar kan bli nästan astronomiska...


Helt rätt..helst en full utr-bil o att allt fungerar......annars kan det bli dyyyyyyrt som
marie säger :roll:
Image


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests