Bil och instrument "ihopgifta"? / Reparation av kombiinstrument

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Bil och instrument "ihopgifta"? / Reparation av kombiinstrument

Postby Marie » Sun 31 Oct, 2010 12:27

Hej!

Har div störningar (korta borfall av instrumentvärden) i min W140. Detta uppträder då blinkers aktiveras, varningsblinkers aktiveras samt då torkarna går på "duggregnsläge". Dock icke varje gång!
Jag har köpt ett beg instrument via bildelsbasen, men trots att säljande skrotfirma vill gå ed på att det funkade korrekt då bilen demonterades, funkar inte de flesta kontrollampor och mätare. Det enda som funkar är:
generatorlampan
SRS-lampan
Helljuslampan
Kylvätsketermometern.


Kan det vara så att instrumentet är "hopgift" med bilen och därför inte lirar med min bil?

Både mitt gamla instrument och det "nya" är med "gammaldags" väg- och trippmätare, båda bilarna var tillverkade redan 1991.

Vad göra?
Last edited by Marie on Sun 27 May, 2018 00:49, edited 1 time in total.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Busster53
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 129
Joined: Tue 21 Sep, 2010 20:43
Location: Säffle
Contact:

Re: Bil och instrument "ihopgifta"?

Postby Busster53 » Sun 31 Oct, 2010 23:37

Marie wrote:Hej!

Har div störningar (korta borfall av instrumentvärden) i min W140. Detta uppträder då blinkers aktiveras, varningsblinkers aktiveras samt då torkarna går på "duggregnsläge". Dock icke varje gång!
Jag har köpt ett beg instrument via bildelsbasen, men trots att säljande skrotfirma vill gå ed på att det funkade korrekt då bilen demonterades, funkar inte de flesta kontrollampor och mätare. Det enda som funkar är:
generatorlampan
SRS-lampan
Helljuslampan
Kylvätsketermometern.


Kan det vara så att instrumentet är "hopgift" med bilen och därför inte lirar med min bil?

Både mitt gamla instrument och det "nya" är med "gammaldags" väg- och trippmätare, båda bilarna var tillverkade redan 1991.

Vad göra?


Har du kollat att du fått dit alla? kontaktstycken helt korrekt? Låter som om du skulle ha nåt glapp i systemet.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Bil och instrument "ihopgifta"?

Postby Marie » Mon 01 Nov, 2010 00:42

Busster53 wrote:Har du kollat att du fått dit alla? kontaktstycken helt korrekt? Låter som om du skulle ha nåt glapp i systemet.



Japp. Garanterat.

Jag monterade "nya" instrumentet. Fick ovanstående fel. Demonterade samtliga kontaktstycken och monterade igen. Samma fel.
Återmonterade mitt gamla. Funkade direkt, med de störningar jag haft senaste tiden.
Monterade det nya igen. Fortfarande exakt samma fel.
Nu sitter mitt gamla där igen och det funkar med samma störningar som tidigare.
Alla fyra kontaktstyckena glider in mjukt och fint på båda instrumenten. Jag är tämligen säker på att samtliga kontakter är korrekt monterade. Felet bör rimligen finnas någon annanstans.

Jag kan dessutom nämna att båda instrumenten har exakt samma reservdelsnummer; 140 520 26 47 (06) och kommer båda från W140 400SE av årsmodell 1992 tillv. hösten 1991.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

tirak2

Re: Bil och instrument "ihopgifta"?

Postby tirak2 » Mon 01 Nov, 2010 02:27

Du kan ta isär det och byta de 2 elektrolytkondensatorerna som finns så lagar du det.
Lite bökigt att ta isär bara + lödkolv.
En skrotfirma kan du aldrig lita på. Hur vet de att den fungerade? De kontrollerade allt noga innan demontering :mrgreen:

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Bil och instrument "ihopgifta"?

Postby vic viper » Mon 01 Nov, 2010 08:18

Mercedes har lyckligtvis aldrig tillämpat det här med gifta styrenheter, däremot är det så att vissa styrenheter ibland måste flashas med bilens chassinummer vid beställning för att det ska funka ihop med exempelvis EZS (tändningslås) osv. men detta gäller bara bilar med FBS3 nycklar.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Bil och instrument "ihopgifta"?

Postby Marie » Mon 01 Nov, 2010 16:33

tirak2 wrote:Du kan ta isär det och byta de 2 elektrolytkondensatorerna som finns så lagar du det.
Lite bökigt att ta isär bara + lödkolv.
En skrotfirma kan du aldrig lita på. Hur vet de att den fungerade? De kontrollerade allt noga innan demontering :mrgreen:


Kan du beskriva var dessa två elektrolytkondingar sitter?
Vilket av kretskorten?
Det som sitter i locket (med gångjärnen) eller det som själva mätartavlorna är instuckna i ?
(jag menar alltså det lock som hålls stängt med två skruvar och som måste öppnas för att man skall kunna byta de fyra instrumentbelysningslamporna).

Jag vet ju bara vad skrotfirman hävdar. Jag var inte med vid demonteringen.

Sen var det kundmottagaren på Hedins i Hbg som hävdade att instrumentet är hopgift med bilen.... Men det litar jag inte på, därför frågar jag här....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

tirak2

Re: Bil och instrument "ihopgifta"?

Postby tirak2 » Mon 01 Nov, 2010 16:51

Hej

Vad jag minns så är det bara ett kretskort. Stort iallafal som hela instrumentytan.
Har inga bilder på ett isärtaget instrument men det finns bara 2 elektrolyter en större och en mindre.
Kolla www.elfa.se t.ex. 67-043-60 om du inte vet hur en sådan ser ut.
Värdena står på komponenterna. Välj bara ett högre spänningsvärde på de nya.
T.ex 25V istället för 16V så håller de längre.

De är inte ihopgifta på så gamla bilar. Man kan byta.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Bil och instrument "ihopgifta"?

Postby Marie » Mon 01 Nov, 2010 18:07

tirak2 wrote:Hej

Vad jag minns så är det bara ett kretskort. Stort iallafal som hela instrumentytan.
Har inga bilder på ett isärtaget instrument men det finns bara 2 elektrolyter en större och en mindre.
Kolla http://www.elfa.se t.ex. 67-043-60 om du inte vet hur en sådan ser ut.
Värdena står på komponenterna. Välj bara ett högre spänningsvärde på de nya.
T.ex 25V istället för 16V så håller de längre.

De är inte ihopgifta på så gamla bilar. Man kan byta.


Bra. Jag tror nog att jag vet ungefär hur en elektrolytkondensator ser ut. Problemet är att jag utan att direkt leta hittar TRE misstänkta elektrolytkondingar.

Här är en bild på kretskortet i instrumenthusets lock:
Image

Till vänster på komplettbilden sitter dessa två:
Om jag läser rätt är den lilla på 100 microfarad 10 volt och den stora 470 microfarad 16 volt.
Image
Image

Men så finns det även denna som sitter till höger på komplettbilden ovan:
En liten raring på 47 microfarad 16 volt?
Image
Last edited by Marie on Thu 05 Jul, 2018 11:55, edited 3 times in total.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

tirak2

Re: Bil och instrument "ihopgifta"?

Postby tirak2 » Mon 01 Nov, 2010 18:34

Fint med bilder.
Minns det som 2 på de instrument jag bytt på men det var några år sedan.
Byt alla 3.
Man kan inte kontrollera dem med en en vanlig multimeter ändå. Och de kostar bara några kronor/st.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Bil och instrument "ihopgifta"?

Postby Marie » Mon 01 Nov, 2010 18:38

tirak2 wrote:Fint med bilder.
Minns det som 2 på de instrument jag bytt på men det var några år sedan.
Byt alla 3.
Man kan inte kontrollera dem med en en vanlig multimeter ändå. Och de kostar bara några kronor/st.


Tackar!

Eventuellt har du kanske bara bytt på den nyare generationen med elektronisk/digital visning av väg- och trippmätare. Det är ett helt annat inkråm i mätarhuset där (bl.a. kan instrumentbelysningslamporna bytas från baksidan utan att man öppnar instrumenthuset)

Jo, skulle du kunna föreslå artikelnummer i ELFA-katalogen?
Jag är ingen elektroniker, så spänning och kapacitans klarar jag av, men övriga värden är rena grekiskan för mig.

Finns det någon annanstans än Elfa att handla? Jag har för mig att det blir några hundra bara i avgifter där och en tjuga i komponenter ungefär....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Bil och instrument "ihopgifta"?

Postby Marie » Mon 01 Nov, 2010 18:54

Så här ser förresten instrumenthuset ut när man bara öppnat det för glödlampsbyte:
Image
Last edited by Marie on Thu 05 Jul, 2018 11:57, edited 2 times in total.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

tirak2

Re: Bil och instrument "ihopgifta"?

Postby tirak2 » Mon 01 Nov, 2010 19:12

Jag har bara bytt på 600:or men med analoga mätare. På de kan man byta lamporna utifrån(utan att lossa den svarta kåpan menar jag).
Kanske det skiljer på 400 då.
Det hänger på rastermåttet RM också. Avståndet mellan lödpunkterna.
Elfa nummer exempel:
67-042-92 Ellyt Radiell 47µF 25VDC RM=2mm
67-043-70 Ellyt Radiell 100µF 25VDC RM=2.5mm
67-042-11 Ellyt Radiell 470µF 25VDC RM=5mm
Annars kan man böja till benen på komponenterna. Polariteten på kondensatorerna är viktig också.

Det beror på var man bor, Elfa har butiker. Om du har en lokar tv reparatör så kanske det finns där.

Felet som detta avhjälper är alltså när mätarna faller/dippar när man blinkar men kan nog hända av andra anledningar också.

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: Bil och instrument "ihopgifta"?

Postby Uky » Mon 01 Nov, 2010 20:13

Den information jag har om vissa styrenheter är att om man monterar en "blank" styrenhet i en bil har man ett visst antal starter man kan göra innan styrdonet låses till den aktuella bilen. Detta för att en verkstad skall kunna provköra. Har man gått över antalet (vill minnas att det var ~40) låses styrenheten och kan sedan inte användas i någon annan bil.

...Men det är de modernare modelserierna det gäller. MB tog lång tid på sig att införa Flashminnen och ännu i min C215 används vanliga prom.

:robot:

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Bil och instrument "ihopgifta"?

Postby Marie » Mon 01 Nov, 2010 21:26

tirak2 wrote:Jag har bara bytt på 600:or men med analoga mätare. På de kan man byta lamporna utifrån(utan att lossa den svarta kåpan menar jag).Kanske det skiljer på 400 då.

Glödlamporna till kontrollamporna i långa raden nedtill, liksom blinkerkontrollampor, "slirvarningstriangeln" och belysning av vägmätare är åtkomliga utifrån. Men belysning av mätartavlor samt varningslampor för reservtank (2st) och oljetryck sitter på min innanför det svarta locket.
tirak2 wrote:Det hänger på rastermåttet RM också. Avståndet mellan lödpunkterna.
Elfa nummer exempel:
67-042-92 Ellyt Radiell 47µF 25VDC RM=2mm
67-043-70 Ellyt Radiell 100µF 25VDC RM=2.5mm
67-042-11 Ellyt Radiell 470µF 25VDC RM=5mm
Annars kan man böja till benen på komponenterna. Polariteten på kondensatorerna är viktig också.


Jo polariteten visste jag, men rastermåttet kände jag inte till. Jag skall mäta på kretskortet.

Jag tackar!


tirak2 wrote:Det beror på var man bor, Elfa har butiker. Om du har en lokar tv reparatör så kanske det finns där.

Felet som detta avhjälper är alltså när mätarna faller/dippar när man blinkar men kan nog hända av andra anledningar också.


Man kan säga att instrumentet beter sig som om man mycket kort bröt tändningen. Mätarna faller och alla de kontrollampor som lyser då man slår till tändningen lyser ett kort ögonblick och sen blinkar bältesvarnaren en stund precis som vid tändningstillslag.
Detta sker (ibland) precis när man slår till blinkersen, samt då torkarna gått på pausläge en stund.
Kanske fel i styrdonet för blinkers, varningsblinkers, torkare och elbakruta?????
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: Bil och instrument "ihopgifta"?

Postby Bullmerca » Mon 01 Nov, 2010 21:42

Eller om felet ligger i multispaken?
CLS350CDI 4Matic


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests