Page 2 of 2

Re: Bil och instrument "ihopgifta"?

Posted: Mon 01 Nov, 2010 21:55
by Uky
Man bör känna till att lödningar med tiden försämras. Så småningom uppstår mikrosprickor som gör att fel kan uppstå intermittent. Jag har lagat åtskilligt med elektronik genom att beväpna mig med en lödkolv, litet flytande flussmedel, och helt enkelt löda om det spökande kretskortet.

Jag kan mycket väl tänka mig att instrumentet fungerade där det satt. Så togs det ut, kanske med milt våld, varvid någon lödfog slutligen gick från att vara OK till att vara glappande.

Kontaktdon skall behandlas som om de vore synnerligen suspekta. Särskilt i de fall man inte kan vara helt säker på att inte kontaktytorna består av silver eller guld. Billiga kontakter har inte sällan förtenta ytor och med tiden migrerar tennet iväg, blottar en stålyta och därpå tar korrosion vid.

I begynnelsen användes silikon som värmebärare i fordonselektronik. Men så upptäckte man att silikonet ångade och avsattes på kontakter och reläer och där bildade isolerande skikt. Hade detta skett var det lika bra att ge upp. Det är nästan omöjligt att felsöka en silikonkontaminerad styrbox.

Ett annat gissel är "Fretting", när isolerande skikt uppstår pga små vibrationer. Felsökes genom att dra ur och sätta tillbaka så många kontaktdon man kan hitta.

:robot:

Re: Bil och instrument "ihopgifta"?

Posted: Mon 01 Nov, 2010 22:21
by tirak2
Precis så har jag haft det på 2 instrument. En W140 och R129 och där var instrumenten lika.
Ditt ser annorlunda ut men konstruktionen när det gäller spänningsregulatorerna är nog detsamma.
Öppnade ett digitalt från en 95:a 300sl som jag har och ännu en helt annorlunda mekanisk konstruktion. Ett enda stort kretskort. Den stora bandkabeln är borta.
De jag lagade måste haft 2 kretskort för de har samma bandkabel som i ditt instrument. Men de var mycket besvärliga att öppna. Ditt verkar vara gjort för att öppna för lampornas skull.
Hoppas det blir bra nu.

Re: Bil och instrument "ihopgifta"?

Posted: Tue 02 Nov, 2010 00:51
by Marie
Bullmerca wrote:Eller om felet ligger i multispaken?


Jo jag har tänkt på den varianten också, och i en Mercedes kan nog felet sitta var hundan som helst....

MEN:

Varför är det då inga blippar vid torkare på lågfart eller högfart?
och varför blir det blippar via knappen för varningsblinkers?

Re: Bil och instrument "ihopgifta"?

Posted: Tue 02 Nov, 2010 01:03
by Marie
tirak2 wrote:Precis så har jag haft det på 2 instrument. En W140 och R129 och där var instrumenten lika.
Ditt ser annorlunda ut men konstruktionen när det gäller spänningsregulatorerna är nog detsamma.
Öppnade ett digitalt från en 95:a 300sl som jag har och ännu en helt annorlunda mekanisk konstruktion. Ett enda stort kretskort. Den stora bandkabeln är borta.
De jag lagade måste haft 2 kretskort för de har samma bandkabel som i ditt instrument. Men de var mycket besvärliga att öppna. Ditt verkar vara gjort för att öppna för lampornas skull.
Hoppas det blir bra nu.



Jo jag kan tänka mig att det finns ett antal konstruktioner under resans gång. Och kanske flera underleverantörer? Mina båda är tillverkade av VDO.

Jag skall införskaffa kondingar, antagligen hos Elfa Malmö, sen blir det en lödkväll. Förhoppningsvis kan det bota eländet.

Facit och tack

Posted: Thu 04 Nov, 2010 21:12
by Marie
Tirak2: Jag tackar dig hundrafallt!

Jag fick idag hem elektrolytkondingar, och nu är de bytta. Blippandet försvann. Visserligen har jag bara kört fyra mil efter reparationen, men det verkar ha hjälpt! Kostnad från Elfa med brevförsändelse: 60 kr.

Re: Bil och instrument "ihopgifta"?

Posted: Thu 04 Nov, 2010 22:37
by tirak2
Kul

Och med dina bilder så hjälper vi nog någon mer som har samma fel.

Re: Facit och tack

Posted: Sun 27 May, 2018 00:47
by Marie
Marie wrote:Tirak2: Jag tackar dig hundrafallt!

Jag fick idag hem elektrolytkondingar, och nu är de bytta. Blippandet försvann. Visserligen har jag bara kört fyra mil efter reparationen, men det verkar ha hjälpt! Kostnad från Elfa med brevförsändelse: 60 kr.


En liten långtidsrapport:
Sju och ett halvt år och 16.000 mil senare fungerar fortfarande kombiinstrumentet klanderfritt. Det var alltså elektrolytkondensatorerna som var boven i dramat.

PS Jag har även återskapat bilderna i tråden idag.