Oljenivån i motorn stiger. kollad av MB idag.

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
User avatar
Pärlan
Guru
Guru
Posts: 3695
Joined: Sun 01 Oct, 2006 13:11
Location: Luleå
Contact:

Oljenivån i motorn stiger. kollad av MB idag.

Postby Pärlan » Tue 15 Mar, 2011 22:39

Varför stiger oljenivån i motorn på 600:an?
Vid oljebytet fyller jag upp till mitt mellan strecken på oljestickan. Nu stiger oljenivån till max och sedan trycker det ut överskottsolja under bilen på garagegolvet. Först trodde jag det rörde sig om ett kraftigt oljeläckage ( :shock: ) men vid kontrollmätning av oljenivån så märker jag att oljenivån stigit istället för att ha sjunkit som den borde om det bara rörde sig om ett läckage.

Har frågat runt lite hos kunnigt folk som menar att motorn går "fett". Dvs. den får för mycket bränsle och överskottsbränslet går till tråget. Bilen "bluddrar" även lite... och då menar jag lite men en V12:a ska ju gå riktigt jämnt utan vibrationer.

Har kollat stiften, som förövrigt är 1 år gamla, och samtliga stift är torra och ser likadana ut. Även insprutningen/munstyckena "tickar" allihopa.

Kan det vara bränsletrycksregulatorn som är trasig och tillåter bensinen att flöda på fritt?
Last edited by Pärlan on Mon 21 Mar, 2011 14:42, edited 1 time in total.
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi

Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361

User avatar
Busster53
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 129
Joined: Tue 21 Sep, 2010 20:43
Location: Säffle
Contact:

Re: Oljenivån i motorn stiger...

Postby Busster53 » Tue 15 Mar, 2011 22:59

Luktar det bränsle eller glykol om oljan? Du bör ialla fall inte köra bilen under dom omständighetena. Är det glykol kan motorn skära vilket den i.o.f. kan göra även om det är bränsle eftersom den får för dålig smörjning.

User avatar
Pärlan
Guru
Guru
Posts: 3695
Joined: Sun 01 Oct, 2006 13:11
Location: Luleå
Contact:

Re: Oljenivån i motorn stiger...

Postby Pärlan » Tue 15 Mar, 2011 23:03

Nej det luktar inget speciellt om oljan.
Nej jag kör inte bilen efter denna upptäckt.'
Hade det varit kylvätska hade ju oljan varit färgad grå/vit.

Läste just på nätet något om ett vakummembran i växellådan på en merca som gjorde att växellådsoljan tog sig in i motorn...

Klurigt detta... :?

Fler förslag?
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi

Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Oljenivån i motorn stiger...

Postby torake » Wed 16 Mar, 2011 08:47

Har den stigit EN gång sedan du fyllde på eller har du mätt flera gånger och den har stigit successivt?

Kan tänka mig att 12:an, speciellt kall, kan dölja en viss mängd olja i oljekanalerna, som tar en stund på sig att komma tillbaka till tråget efter motorn har stannat.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Pärlan
Guru
Guru
Posts: 3695
Joined: Sun 01 Oct, 2006 13:11
Location: Luleå
Contact:

Re: Oljenivån i motorn stiger...

Postby Pärlan » Wed 16 Mar, 2011 09:20

torake wrote:Har den stigit EN gång sedan du fyllde på eller har du mätt flera gånger och den har stigit successivt?

Kan tänka mig att 12:an, speciellt kall, kan dölja en viss mängd olja i oljekanalerna, som tar en stund på sig att komma tillbaka till tråget efter motorn har stannat.


Har mätt oljenivån länge efter att motorn kallnat. Den stiger hela tiden och det läcker hela tiden ut överskottsolja på garagegolvet efter varje körning.

Skulle behöva åtgärda detta snarast då jag behöver bilen dagligen.:-/
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi

Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Oljenivån i motorn stiger...

Postby torake » Wed 16 Mar, 2011 09:50

Hade det varit kylvätska borde det ju märkts att den vätskan saknas, lika så växellådsoljan, så det som återstår är väl bränslespädning.

Kan ju tyvärr inget om dessa motorer, men jag hade nog gjort ett kompprov, mätt bränsletrycket och sedan kontrollerat igen att det inte är någon spridare som står öppen (jobbigt med 12!). Du borde haft en fyrgasmätare också så att du kan kolla lambda och hc.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Pärlan
Guru
Guru
Posts: 3695
Joined: Sun 01 Oct, 2006 13:11
Location: Luleå
Contact:

Re: Oljenivån i motorn stiger...

Postby Pärlan » Wed 16 Mar, 2011 10:21

Mäta bränsletrycket. Hur gör man de på ett enkelt sätt?
Hur vet man vad trycket ska ligga på?
Spridarna stänger tydligen inte helt om trycket är för högt. Det borde ju flöda motorn.
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi

Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Oljenivån i motorn stiger...

Postby torake » Wed 16 Mar, 2011 11:52

Man får koppla på en bränsletrycksmätare nånstans på fuelrailen, finns säkert färdiga att få tag i, annars googlade jag fram ett recept på hur man plockar ihop en själv av lösa delar (från biltema)

* Manometer (17-49231)
* Slangnippel 8mm (15-439)
* Bensinslang 8mm (52-400)
* Slangnippel sortiment (26-713)
* Slangklämmor (61-847)

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Pärlan
Guru
Guru
Posts: 3695
Joined: Sun 01 Oct, 2006 13:11
Location: Luleå
Contact:

Re: Oljenivån i motorn stiger...

Postby Pärlan » Wed 16 Mar, 2011 12:38

Tack för det!
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi

Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361

syljua
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 104
Joined: Thu 20 Jan, 2005 17:12
Location: norge

Re: Oljenivån i motorn stiger...

Postby syljua » Wed 16 Mar, 2011 16:44

Pärlan wrote:Mäta bränsletrycket. Hur gör man de på ett enkelt sätt?
Hur vet man vad trycket ska ligga på?
Spridarna stänger tydligen inte helt om trycket är för högt. Det borde ju flöda motorn.


Tror nok verdiene skal være ganske like på M120 og M119.
Her er min måling:
http://www.pvv.org/~syljua/merc/FuelPressureME.mov

mvh,
syljua
C140 CL500 1998
W123 230E 1984

tirak2

Re: Oljenivån i motorn stiger...

Postby tirak2 » Thu 17 Mar, 2011 12:27

Det är inte membranet i växellådan för då går oljan in i insuget och ner i en av cylindrarna närmast torpedväggen och brinner upp med vit avgasrök som följd. Ungefär som när man fått in vatten i cylindern via trasig topplockspackning. Dessutom luktar avgaserna gammal Kadett.

Du skriver att den tränger ut oljan. Var kommer den ut?

Har själv haft bil med trasig spridare som läckte så mycket bensin att det var svårt att dra runt motorn med starten då cylinder var full med bensin.
Det var dock ingen tvekan då man tömde oljan då den lukade bensin och rann väldigt bra.

User avatar
Pärlan
Guru
Guru
Posts: 3695
Joined: Sun 01 Oct, 2006 13:11
Location: Luleå
Contact:

Re: Oljenivån i motorn stiger...

Postby Pärlan » Thu 17 Mar, 2011 12:56

Det är ju väldigt trångt runt motorn så jag har inte kunnat fastställa var oljan kommer ut. Dock verkar det komma från ett ställe ganska högt upp på motorn. Underifrån går det inte att se.

Blev less så imorse bokade jag tid på MB för felsökning. Det blir nog billigast så. Man kan ju felsöka i veckor på egen hand utan att hitta rätt fel på bilen.
Allt jag kan göra nu är att hålla tummarn och be till gud. :-D
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi

Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361

User avatar
Pärlan
Guru
Guru
Posts: 3695
Joined: Sun 01 Oct, 2006 13:11
Location: Luleå
Contact:

Re: Oljenivån i motorn stiger...

Postby Pärlan » Fri 18 Mar, 2011 21:28

syljua wrote:
Pärlan wrote:Mäta bränsletrycket. Hur gör man de på ett enkelt sätt?
Hur vet man vad trycket ska ligga på?
Spridarna stänger tydligen inte helt om trycket är för högt. Det borde ju flöda motorn.


Tror nok verdiene skal være ganske like på M120 og M119.
Her er min måling:
http://www.pvv.org/~syljua/merc/FuelPressureME.mov

mvh,
syljua


Tjusig film!
Alltså stiger bränsletrycket när slangen kopplas bort. Utan vakum = högt bränsletryck.

Testanslutningen som du mäter på. Sitter den original eller är det något du monterat dit?
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi

Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361

Lennartx
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1245
Joined: Sun 27 May, 2007 22:58

Re: Oljenivån i motorn stiger...

Postby Lennartx » Sat 19 Mar, 2011 11:37

Fyllde du till max på oljestickan när motorn va kall och sen när motorn blivit varm kan oljenivån stiga något inte bra att fylla för mycke olja=mer skadligt för motorn än för lite, oerhört noga att kolla oljenivån i motorn med varm motor om man tvunget skall ha nivån på max på stickan, varmkör motorn kolla oljan e det för mycke i tappa ur tills du får mellan max å min på stickan, kan va så enkelt att du råkat fylla för mycke olja i motorn och det e inte alls bra skulle oljenivån ligga på min e det inte farligt alls exp men en nivå på over max e katastrof kan skada motorn. Kolla om oljelocket e mjölkvitt på insidan e oljan fräsch och inte luktar bensin eller e missfärgad har du nog bara råkat fylla för mycke olja, lycka till hoppas det löser sig :roll:

User avatar
Pärlan
Guru
Guru
Posts: 3695
Joined: Sun 01 Oct, 2006 13:11
Location: Luleå
Contact:

Re: Oljenivån i motorn stiger...

Postby Pärlan » Sat 19 Mar, 2011 15:02

Lennartx wrote:Fyllde du till max på oljestickan när motorn va kall och sen när motorn blivit varm kan oljenivån stiga något inte bra att fylla för mycke olja=mer skadligt för motorn än för lite, oerhört noga att kolla oljenivån i motorn med varm motor om man tvunget skall ha nivån på max på stickan, varmkör motorn kolla oljan e det för mycke i tappa ur tills du får mellan max å min på stickan, kan va så enkelt att du råkat fylla för mycke olja i motorn och det e inte alls bra skulle oljenivån ligga på min e det inte farligt alls exp men en nivå på over max e katastrof kan skada motorn. Kolla om oljelocket e mjölkvitt på insidan e oljan fräsch och inte luktar bensin eller e missfärgad har du nog bara råkat fylla för mycke olja, lycka till hoppas det löser sig :roll:


Jag fyllde inte på för mycket olja när jag servade den. Mitt problem är att oljenivån stiger av någon anledning. Till slut når det över MAX-nivån på stickan och i samband med det läcker oljan ut under motorn så nivån ligger strax ovan MAX hela tiden.
Samtidigt blir ju oljan mer och mer utspädd... :shock:
Därför kör jag den inte i nuläget.

Att oljan läcker ut under bilen bekymrar jag mig inte för så mycket för det kan komma från vevhusventilationen eller någon annanstans. I värsta fall blir det ett motorlyft nästa vinter och packningsbyte. Däremot vill jag komma fram till orsaken så jag kan byta ut oljan och fortsätta använda bilen som vanligt med fräsch olja.

Spännande på måndag då bilen ska in på MB. :-)

ps. vit insida på oljelocket betyder eg. ingenting. Bildas av kondens.
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi

Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests