Hej! som rubriken lyder så har jag en 500 sel. 92a. w140.
Köpte den, och redan då var kickdownen knasig.
När man gasar fullt (kickdown) så växlar ner den ner som vanligt, men istället för att acca o växla vidare går den upp till varvstopp och vägrar släppa in nästa växel.
Vad ska jag göra? Vissa säger kolla oljan i lådan och andra om att någon packning kan vara paj.
Någon som vet lite mer säkert?
Sjukt tacksam för svar mvh Alexxi
kickdownen bråkar, varför? växlar inte vidare.
Re: kickdownen bråkar, varför? växlar inte vidare.
Växlar lådan helt korrekt för övrigt?
I S-läge på programväljaren och D-läge på växelväljaren: start på 2:an vid måttlig gasgivning, start på ettan vid hård gasgivning, och sedan växling genom samtliga växlar (utan kickdown)?
Jag var vid köpet av min bil ute för underlig växling, i S-läge ALLTID start på ettan, överhoppad tvåa = direkt växling 1:an-3:an, och omsider växling till fyran. Jag har för mig att den även bar sig knasigt åt vid kickdown, ungefär som du beskriver. Orsaken var att microbrytaren för B-läget (till vänster om 2-läget) hade lossnat och inte påverkades korrekt. Denna microbrytare sitter vid bakre änden av höger sida på växelväljarhuset i mittkonsolen (under träpanelen).
I S-läge på programväljaren och D-läge på växelväljaren: start på 2:an vid måttlig gasgivning, start på ettan vid hård gasgivning, och sedan växling genom samtliga växlar (utan kickdown)?
Jag var vid köpet av min bil ute för underlig växling, i S-läge ALLTID start på ettan, överhoppad tvåa = direkt växling 1:an-3:an, och omsider växling till fyran. Jag har för mig att den även bar sig knasigt åt vid kickdown, ungefär som du beskriver. Orsaken var att microbrytaren för B-läget (till vänster om 2-läget) hade lossnat och inte påverkades korrekt. Denna microbrytare sitter vid bakre änden av höger sida på växelväljarhuset i mittkonsolen (under träpanelen).
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 6 guests