s600 går varm?

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Re: s600 går varm?

Postby Bateman » Wed 15 Jun, 2011 22:30

Ja, det är köparens marknad, så ha tålamod så kommer det att dyka upp ett fint exemplar till "rätt" pris.

Sök och läs trådar här så vet du vad du ska leta efter.

Var noga med historik, kolla så att den är äkta och stämmer, inte alls ovanligt att dessa bilar är skruvade.

User avatar
Mr-sportline
Guru
Guru
Posts: 2768
Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
Location: Kiruna
Contact:

Re: s600 går varm?

Postby Mr-sportline » Fri 17 Jun, 2011 05:41

Det är helt enkelt så att kylfläktarna ska starta i 105 grader o dom kyler motorn mer än väl. sen är nog viscokopplingen slut till kylarfläkten som på precis alla andra bilar med original sådan som gått 20 tusen mil. en ganska dyr hisrotia på några tusen lappar.
Givetvis blir slangarna hårda när den går upp i 110 grader.. man får ju sånt övertryck när den blir så varm. så topppackningarna e hela.
O i statskörnign ligger dom vare sej de är 6'a 8'a elr 12'a på mellan 90 o 100 grader. även om inte mindre med fräsch visco o extrafläktar som funkar. men åk o kolla bilen kall o titta o expasionskärlet.

Alleexs
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 89
Joined: Mon 20 Jun, 2011 03:08
Location: Tumba/Stockholm

Re: s600 går varm?

Postby Alleexs » Wed 22 Jun, 2011 01:15

Låter som att viscofläkten är trasig. Dock väldigt konstigt att el-fläktarna inte startas.
Hade själv problem med viscofläkten på min 500E W124. Bilen höll rätt temp (några mm över 80 grader på mätaren. 85*c?) när den kördes, men så fort jag hamnade i kö eller körde in i villaområdet eller parkerade, så steg tempen upp mot säkert 100 grader. Men mina el-fläktar klarade av att kyla ned igen. (Dock så sjönk tempen snabbt om man varvade motorn lite)

"Fifflade" i alla fall lite med viscofläkten här om dagen, vilket gjorde att den började fungera. Nu håller bilen konstant runt 85-90 grader även i kö osv. Dock ska jag beställa hem en ny fläktkoppling för att vara på säkra sidan!
Verkar vara en livslängd på drygt 20k mil på dessa fläktar. 500E'n har rullat strax under 20900mil. Bytte även till en ny viscofläkt på min BMW 540iat e39 i fredags. på 23500mil.

Dessa fläktkopplingar behöver inte vara så dyra om du tex beställer från USA eller Tyskland.

Kan säga att slangarna blev hyfsat hårda på båda bilarna när viscon krånglade.
Alexander Djordjevic livsnjutare sedan 1993
Glider för närvarande i:
BMW 530Da F10
BMW 545Ia E61
Mercedes-Benz 500E W124

_mercaboy_
Expert
Expert
Posts: 522
Joined: Wed 05 Oct, 2005 00:13
Location: LULEÅ

Re: s600 går varm?

Postby _mercaboy_ » Thu 23 Jun, 2011 19:56

har köpt en s500 nu och den har samma problem :wink: den pendlar mellan 90 och 110*
kör man landsväg ca 110-120 så håller den sej på 90 men så fort man kommer i tätbebyggt område/stan så stiger den till 110* har kollat i expansions kärlet och där ser de bra ut.. dock går bara ac fläktarna på låg fart. om viscon är hel vet jag inte? kan man kolla upp den?
Image

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: s600 går varm?

Postby Marie » Thu 23 Jun, 2011 20:59

_mercaboy_ wrote:har köpt en s500 nu och den har samma problem :wink: den pendlar mellan 90 och 110*
kör man landsväg ca 110-120 så håller den sej på 90 men så fort man kommer i tätbebyggt område/stan så stiger den till 110* har kollat i expansions kärlet och där ser de bra ut.. dock går bara ac fläktarna på låg fart. om viscon är hel vet jag inte? kan man kolla upp den?


Till att börja med kan jag konstatera att du har ordentliga problem med hög tempetatur, mycket värre än jag hade för två år sedan. Då jag drog ned en husvagn till Österrike (en 1500 kg boggievagn) skulle jag över några alppass med yttertemp runt 30°, och att då tempen gick upp till runt 115° fann jag mycket alarmerande, och första åtgärd efter hemkomsten blev ny termostat.
Då inte detta verkade påverka min simulering (uppför nordsidan på Hallandsåsen med fullgas och vänsterbromsning till 80) till det bättre.
Nästa steg blev byte av kylare, vilket gav påvisbart bättre resultat. Ändå var jag inte nöjd förra sommaren i Österrike då jag hårdkörde uppför branta alpbackar i rejäl sommarhetta, bara för att stressa motorkylningen.
Till i år är även viscon bytt och simuleringar här hemma tyder på en avgörande förbättring, får se hur det blir när jag kommer till Österrike igen. Det är svårt att få Österrikiska sommartemperaturer i Sverige, och ännu svårare att litta lika långa och branta stigningar....

Under körning här hemma i Sverige har tempen utan särskild provokation aldrig gått över 100°

Mr-sportline wrote:Det är helt enkelt så att kylfläktarna ska starta i 105 grader o dom kyler motorn mer än väl. sen är nog viscokopplingen slut till kylarfläkten som på precis alla andra bilar med original sådan som gått 20 tusen mil. en ganska dyr hisrotia på några tusen lappar.


Några tusenlappar är väl nålpengar när man pysslar med en Mercedes-12:a?
Vad tror du att det kostat att skifta termostat, kylare och visco, på en sketen lill-åtta bara för att jag tyckt att tempen är lite för hög under ganska extrema förhållanden?
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Mr-sportline
Guru
Guru
Posts: 2768
Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
Location: Kiruna
Contact:

Re: s600 går varm?

Postby Mr-sportline » Sun 26 Jun, 2011 06:44

Kostar antagligen lika mycke till en 6'a som till en 8'a o 12'.. däremot är viscon lite annorlunda på 6'a gentemot dom andra... dyr historia iomed vad det är för skit man byter... en slirkoppling som ändrar karaktär vid olika temperaturer, säg inge annat. allt annat är bara rent trams från din sida endast för kunna öppna käften o säga sista ordet.....

Marie du ska trots allt vara vuxen, så lägg undan spaden o hinken o lämna plats åt barnen i sandlådan...

User avatar
Pärlan
Guru
Guru
Posts: 3695
Joined: Sun 01 Oct, 2006 13:11
Location: Luleå
Contact:

Re: s600 går varm?

Postby Pärlan » Sun 26 Jun, 2011 10:54

Är det ingen av er som funderat på att byta termostat? Bytte den och kylvätskan förra sommare och nu behöver jag inte bekymra mig längre. Viskokopplingen är ca. 5000 mil gammal och innan termostatbytet pendlade tempen endel. Men glöm inte att så länge tempen inte når rödmarkeringen så borde allt vara frid och fröjd om inte MB begick ett misstag när de byggde bilen.
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi

Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361

User avatar
Pärlan
Guru
Guru
Posts: 3695
Joined: Sun 01 Oct, 2006 13:11
Location: Luleå
Contact:

Re: s600 går varm?

Postby Pärlan » Sun 26 Jun, 2011 11:59

Lite tilläggsinformation: stödfläktarna går i tre hastigheter och startar pga. hög motortemp eller högt tryck i AC:n. Högre hastighet vid hög temp/tryck. Kommer inte ihåg vid vilka temperaturer varje hastighet hög. Typ 95, 100 och 110 grader.

Fläktarna kan ta pauser trots hög motortemp.
Viskokopplingens funktion går att testa själv. Med arbetshandskar på ska fläkten gå att hålla fast vid nystartad motor. Vid varm motor ska motståndet i fläkten vara påtagligt högre och svår att få stopp på. AKTA HÄNDERNA!

Tilläggsfråga: trasig topplockspackning verkar vara ett vanligt tips som dyker upp vid frågor om motorer på dessa bilar. Finns det någon på forumet som med facit i hand kan säga att han/hon bytt topplockspackningen på en w140 där det verkligen behövdes?
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi

Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361

_mercaboy_
Expert
Expert
Posts: 522
Joined: Wed 05 Oct, 2005 00:13
Location: LULEÅ

Re: s600 går varm?

Postby _mercaboy_ » Sun 26 Jun, 2011 17:28

måntro om det kan vara nå strul med tempgivaren el mätarhuset? för när tempmätaren står på 110* så går kylfläktarna bara på lågfart? det bara små surrar i dem. den kan gå på 110* väldigt bra tag. sen sjunker den plötsligt ner till 90* ngn som har haft strul med mätarhuset el likande?
Image

_mercaboy_
Expert
Expert
Posts: 522
Joined: Wed 05 Oct, 2005 00:13
Location: LULEÅ

Re: s600 går varm?

Postby _mercaboy_ » Mon 27 Jun, 2011 17:25

_mercaboy_ wrote:måntro om det kan vara nå strul med tempgivaren el mätarhuset? för när tempmätaren står på 110* så går kylfläktarna bara på lågfart? det bara små surrar i dem. den kan gå på 110* väldigt bra tag. sen sjunker den plötsligt ner till 90* ngn som har haft strul med mätarhuset el likande?


kommer med en uppdate. provade öppna expansionskärlet och lät den stå öppen, lät bilen stå på tomgång tills tempen började öka när tempmätaren visade 115 grader så började det koka i behållaren (borde väl stå på 100 då?) nåväl stängde igen behållaren och lät den fortfarande gå. kylfläktarna små blåste tills temp mätaren visade 120* då börja dem blåsa för fullt. provade ta tag i viscofläkten med handen och den kunde jag stoppa utan problem?

sammanfattning: mätarhuset borde visa ca 15-20 grader fel. och visco fläkten är trasig?
Image

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: s600 går varm?

Postby Fotografen » Mon 27 Jun, 2011 17:58

_mercaboy_ wrote: provade ta tag i viscofläkten med handen och den kunde jag stoppa utan problem?



Verkar som viscokopplingen är slut.
Är det såpass varmt ska det blåsa rejält, halv storm, och låta ungefär som en brunstig höfläkt.

User avatar
Håkan J
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2406
Joined: Fri 21 Oct, 2005 14:57
Location: Stockholm
Contact:

Re: s600 går varm?

Postby Håkan J » Mon 27 Jun, 2011 20:27

Det lär visst gå att få fläktarna att starta vid lägre temperatur genom att brygga CT sensorn (B10/8) med en resistor
Läs mera här : http://www.k6jrf.com/MB_CTS.html
men om viscon e paj så bör du nog byta den iaf

Image
Image

Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar

W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283

SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828



Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..

Etoda
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 192
Joined: Thu 20 Mar, 2008 10:18

Re: s600 går varm?

Postby Etoda » Tue 28 Jun, 2011 17:34

_mercaboy_ wrote:kommer med en uppdate. provade öppna expansionskärlet och lät den stå öppen, lät bilen stå på tomgång tills tempen började öka när tempmätaren visade 115 grader så började det koka i behållaren (borde väl stå på 100 då?) nåväl stängde igen behållaren och lät den fortfarande gå. kylfläktarna små blåste tills temp mätaren visade 120* då börja dem blåsa för fullt. provade ta tag i viscofläkten med handen och den kunde jag stoppa utan problem?

sammanfattning: mätarhuset borde visa ca 15-20 grader fel. och visco fläkten är trasig?


Har du glykol i systemet (som det bör vara) är kokpunkten minst så mycket över 100 grader som du skriver. Glykol sänker inte bara fryspunkten, den höjer kokpunkten också. Rödmarkeringen är ju också klart över hundra på tempmätaren (typ 110-120 grader), om jag inte minns fel.
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...

User avatar
Pärlan
Guru
Guru
Posts: 3695
Joined: Sun 01 Oct, 2006 13:11
Location: Luleå
Contact:

Re: s600 går varm?

Postby Pärlan » Tue 28 Jun, 2011 21:50

Kollat termostaten ännu?
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi

Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: s600 går varm?

Postby Mimmi » Tue 28 Jun, 2011 23:38

Hej!

Vad som först och främst påverkar vattnets kokpunkt är inte enbart glykolen, utan övertrycket i kylsystemet. I ett slutet system kan man genom att låta trycket stiga utan problem ha vattnet i vätskefas långt över de 100° som är vattnets normala kokpunkt vid ett atmosfärstryck av 1 bar.

Vid 2 bar blir kokpunkten exempelvis 120,8°. Detta innebär att en motor utan glykol inte kokar förrän vid rödmarkeringen.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests