Vad tror ni om denna? Är förmodligen en väldigt fin bil. Men törs man köpa en sådan med all den utrustningen. Någon som har erfarenhet av just den årsmodellen. Vad bör marknadspriset ligga på?
Tacksam för synpunkter.
http://www.blocket.se/vasternorrland/Me ... =23_14&w=3
Köpråd/synpunkter
-
- Expert
- Posts: 591
- Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
- Location: Beddingestrand
Re: Köpråd/synpunkter
Tja...
Vill du undvika mycket utrustning ska du inte köpa den.
Vill du ha en W140 i fint skick så slå till. Passa på. Tycker inte priset var fel.
Otroligt fin!
ps. sök i sökfunktionen om modellspecifika problem med bilen.
Vill du undvika mycket utrustning ska du inte köpa den.
Vill du ha en W140 i fint skick så slå till. Passa på. Tycker inte priset var fel.
Otroligt fin!
ps. sök i sökfunktionen om modellspecifika problem med bilen.
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
Re: Köpråd/synpunkter
Det enda som är unikt med den är väl egentligen att den har så få mil. Alla W140 har mycket utrustning. Få mil behöver inte alls betyda att den kommer att vara felfri när det är en sådan gammal bil.
Samlarobjekt vette sjutton. Räkna inte med att den blir lättsåld den dagen du har tröttnat på den. Prutmån finns garanterat!
Finns jättemycket info om W140 här, till de allvarligare problemen hör dåliga kabelstammar, men som sagt, sök så hittar du det mesta du behöver veta.
Samlarobjekt vette sjutton. Räkna inte med att den blir lättsåld den dagen du har tröttnat på den. Prutmån finns garanterat!
Finns jättemycket info om W140 här, till de allvarligare problemen hör dåliga kabelstammar, men som sagt, sök så hittar du det mesta du behöver veta.
Re: Köpråd/synpunkter
För knappt 90000:- får du en otroligt fin bil där du kan glömma allt som heter: byte av fram- och bakvagnsstag och bussningar. Om du bara får 30000:- för den när du säljer den har du tappat 60000:-. Ingen "big deal" tycker jag.
Men som sagt den kan ju vara vanvårdad trots att den har få mil.
Men som sagt den kan ju vara vanvårdad trots att den har få mil.
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
Re: Köpråd/synpunkter
Den ser ju väldigt fin ut även om jag tycker att priset är lite i överkant så
den är nog inte så värst lättsåld så om du har lite is i magen är den säkert
rejält prissänkt om ett tag. Sen som Bateman skrev så tänk efter ordentligt innan
du handlar så att du inte ångrar dig och ska sälja den igen efter ett par månader för det kan ju ta
tid + gå ner mkt i pris innan du blir av med den.
Har sett W140 på blocket för 20-30000:- men då kan ju skicket vara därefter också
För övrigt är W140 en rätt felfri bil.. Mycket beror ju givetvis på hur tidigare ägare skött om bilen.
men har sällan hört nån som haft stora problem. Jag själv har haft min i 4 säsonger nu och har under
den tiden lagt ut 0 kr i reparationer..Däremot har jag säkert lagt ut runt 20-25000:-
i serivcear och div. underhåll. Sällan eller aldrig nåt problem med M119 förutom motorkablaget då
och att den är rätt känslig när det gäller fördelarlocken. (Kostar c:a 3500:- inkl rotorer)
Motorkablaget kostar runt 6500:- om du är medlem i Mercaklubben och får deras rabatt och med tanke på hur felfri den är i övrigt
så ser jag det som en servicekostnad.
Finns också rätt gott om delar på skrotarna till W140 ifall nåt skule paja
Sjukt skön bil att köra och åka i iaf I komfort slår den med hästlängder
det mesta..även betydligt nyare bilar
den är nog inte så värst lättsåld så om du har lite is i magen är den säkert
rejält prissänkt om ett tag. Sen som Bateman skrev så tänk efter ordentligt innan
du handlar så att du inte ångrar dig och ska sälja den igen efter ett par månader för det kan ju ta
tid + gå ner mkt i pris innan du blir av med den.
Har sett W140 på blocket för 20-30000:- men då kan ju skicket vara därefter också
För övrigt är W140 en rätt felfri bil.. Mycket beror ju givetvis på hur tidigare ägare skött om bilen.
men har sällan hört nån som haft stora problem. Jag själv har haft min i 4 säsonger nu och har under
den tiden lagt ut 0 kr i reparationer..Däremot har jag säkert lagt ut runt 20-25000:-
i serivcear och div. underhåll. Sällan eller aldrig nåt problem med M119 förutom motorkablaget då
och att den är rätt känslig när det gäller fördelarlocken. (Kostar c:a 3500:- inkl rotorer)
Motorkablaget kostar runt 6500:- om du är medlem i Mercaklubben och får deras rabatt och med tanke på hur felfri den är i övrigt
så ser jag det som en servicekostnad.
Finns också rätt gott om delar på skrotarna till W140 ifall nåt skule paja
Sjukt skön bil att köra och åka i iaf I komfort slår den med hästlängder
det mesta..även betydligt nyare bilar
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Köpråd/synpunkter
Underbar bil, gav 50000:- för min i feb 11 som också är en 400SE-92. Min har gått 20600 nu men betalade lite mer då den har haft en ägare sen import -96. Har kört hela sommaren och den är helt fantastisk.
Den här bilen du länkar till tycker jag absolut är värd 60-80 tusen då den är bra utrustad också. Som Håkan sa så slår den även nya bilar gällande komfort och vägljud osv.
Den här bilen du länkar till tycker jag absolut är värd 60-80 tusen då den är bra utrustad också. Som Håkan sa så slår den även nya bilar gällande komfort och vägljud osv.
CLS350CDI 4Matic
Re: Köpråd/synpunkter
W140:n är väl hyfsat problemfri, grejen är väl att om det blir problem så blir det ofta dyrt.
Man kan ha tur och hitta en W140 som inte krånglar, men jag tycker ändå att man vid köpet bör ha en rätt stor buffert för service, underhåll och reparationer. Det är inte som att köpa en W123:a där allt kan lagas med hammare och spett.
När dessa bilar såldes så kostade de uppåt miljonen, så för de potentiella kunderna var inte service- och underhållskostnader ett problem.
Jag håller absolut med om att det komfortmässigt fortfarande är en av de bästa bilarna.
Det är tråkigt att se att så många köper en W140 och sen inte kostar på service och nödvändigt underhåll.
Man kan ha tur och hitta en W140 som inte krånglar, men jag tycker ändå att man vid köpet bör ha en rätt stor buffert för service, underhåll och reparationer. Det är inte som att köpa en W123:a där allt kan lagas med hammare och spett.
När dessa bilar såldes så kostade de uppåt miljonen, så för de potentiella kunderna var inte service- och underhållskostnader ett problem.
Jag håller absolut med om att det komfortmässigt fortfarande är en av de bästa bilarna.
Det är tråkigt att se att så många köper en W140 och sen inte kostar på service och nödvändigt underhåll.
Re: Köpråd/synpunkter
Lånar tråden lite...
Är det pga värmen som motorkablaget vittrar sönder?
Eller finns det fler kablage på övriga ställen i bilen som blir likadana?
Vilka år var det värst/ska man vara extra vaksam?
/Stefan.
Är det pga värmen som motorkablaget vittrar sönder?
Eller finns det fler kablage på övriga ställen i bilen som blir likadana?
Vilka år var det värst/ska man vara extra vaksam?
/Stefan.
Re: Köpråd/synpunkter
Hynboholm wrote:Lånar tråden lite...
Är det pga värmen som motorkablaget vittrar sönder?
Eller finns det fler kablage på övriga ställen i bilen som blir likadana?
Vilka år var det värst/ska man vara extra vaksam?
/Stefan.
http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?f=69&t=60646
Japp !
Isoleringen spricker sönder av värmen. Det syns inte genom att bara t.ex
ta bort luftburken och kolla utan man måste öppna höljet till kabelhärvan
för att se det. Jag tog ett rakblad och gjorde ett snitt i höljet till LMM
och såg då att det börjat spricka. På min var det inte så allvarligt som på
andra jag sett men har bestämt mig för att byta nu när jag ställer av för säsongen.
Sen måste säkert kablaget till spjällhuset också bytas. Det "sitter fast" och finns inte
som reservdel utan då måste man ta bort spjällhuset och löda om med nya sladdar där
eller alternativt byta spjällhus. Det kostar 14000:- och är väl lite dyrt att köpa nytt för
att få en ny sladd om det funkar som det ska för övrigt
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Köpråd/synpunkter
Bateman wrote:W140:n är väl hyfsat problemfri, grejen är väl att om det blir problem så blir det ofta dyrt.
Man kan ha tur och hitta en W140 som inte krånglar, men jag tycker ändå att man vid köpet bör ha en rätt stor buffert för service, underhåll och reparationer. Det är inte som att köpa en W123:a där allt kan lagas med hammare och spett.
När dessa bilar såldes så kostade de uppåt miljonen, så för de potentiella kunderna var inte service- och underhållskostnader ett problem.
Jag håller absolut med om att det komfortmässigt fortfarande är en av de bästa bilarna.
Det är tråkigt att se att så många köper en W140 och sen inte kostar på service och nödvändigt underhåll.
Ja en stor portion tur måste man också ha för att hitta rätt.
Den där verkar ju väldigt fin så du kanske har haft tur direkt. Själv så letade
jag W140 i nästan 1 år innan jag hittade rätt bil med i min smak också rätt färger
så jag hade ju också rätt gott om tidd att tänka igenom köpet
Var och tittade på ett flertal varav några var rätt så risiga och på vissa andra som
så rätt fina ut ringde varningsklockor av andra anledningar. Det kunde t.ex vara att den som sålde
bilen bara ägt den i 3 månader med ändå påstod sig ha "fixat" det och det utan att kunna styrka det på nåt sätt
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Köpråd/synpunkter
När bilen hackar och går orent, då är det sannolikt kabelbyte, eller?
Kan något annat (boxar?) gå sönder när kabelhärvan är slut?
Ska man undvika att starta om man vet att bilen går dåligt?
Jag är ju sån att jag helst köper något som redan är trasigt...
Vad kostar nya kablar till en v8?
Är det lönsamt att köpa i Tyskland?
Tack för bra svar! (Som vanligt )
Kan något annat (boxar?) gå sönder när kabelhärvan är slut?
Ska man undvika att starta om man vet att bilen går dåligt?
Jag är ju sån att jag helst köper något som redan är trasigt...
Vad kostar nya kablar till en v8?
Är det lönsamt att köpa i Tyskland?
Tack för bra svar! (Som vanligt )
Re: Köpråd/synpunkter
Finns väl "hur mycket som helst" skrivet om kabelproblemen här i forumet.
Teoretiskt sätt så finns det ju en risk att man bränner någon elektronik om det blir kortis mellan fel sladdar.
Det är bästa är väl att få tag på en bil där alla kabelstammar redan är bytta hos Mercedes, eller satsa på en nyare W140, man bytte ju isolering så problemen försvann ungefär samtidigt som faceliften -96. Enklast att se om det är en facelift är om den har den nya AC-panelen (en enda lång med stor display istället för tre små paneler med vred på). Sen finns det mycket annat som man kan också kan se det på.
Teoretiskt sätt så finns det ju en risk att man bränner någon elektronik om det blir kortis mellan fel sladdar.
Det är bästa är väl att få tag på en bil där alla kabelstammar redan är bytta hos Mercedes, eller satsa på en nyare W140, man bytte ju isolering så problemen försvann ungefär samtidigt som faceliften -96. Enklast att se om det är en facelift är om den har den nya AC-panelen (en enda lång med stor display istället för tre små paneler med vred på). Sen finns det mycket annat som man kan också kan se det på.
Re: Köpråd/synpunkter
Att den hackar och går orent kan ju bero på fördelare, rotor eller tändkablar (och en del annat), behöver inte vara kabelproblem.
Re: Köpråd/synpunkter
Bateman wrote:Att den hackar och går orent kan ju bero på fördelare, rotor eller tändkablar (och en del annat), behöver inte vara kabelproblem.
Kan bara instämma. Jag har sökt och försökt hitta konkreta fall där W140 har gått sönder på något vis pga av kabelvittringen men inte hittat något som direkt pekar på kabelproblematiken. Ojmn gång beror mest sannorlikt på brister i tänddetaljerna.
Kabelvittringen drabbar inte alla kabar i bilen utan bara kabarna kring motorn men även kring motorn finns kabar som INTE drabbas.
Slutligen: 80-90000:- för en W140 som gått så lite kan inte anses dyrt. Det finns ju exemplar som rullat betydligt längre i priser som ligger i 50-70000:-. Då kan man ju betala 20000:- till och få en lågmilad bil tycker iaf. jag.
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
-
- Expert
- Posts: 591
- Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
- Location: Beddingestrand
Re: Köpråd/synpunkter
Jag tackar för alla råd och synpunkter. Mycket värdefull information. Tack!
Eftersom jag har 120 mil att åka så har jag låtit en kompis som bor nästan granne med säljaren, och dessutom känner honom, titta på bilen. Verkar bra så här långt. Tyvärr är den avställd vilket inte framgick av säljaren vid telefonkontakten.
Eftersom jag har 120 mil att åka så har jag låtit en kompis som bor nästan granne med säljaren, och dessutom känner honom, titta på bilen. Verkar bra så här långt. Tyvärr är den avställd vilket inte framgick av säljaren vid telefonkontakten.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 4 guests