Mitt projekt: Renovering av en S600L

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
Jim Profit
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2195
Joined: Sat 28 May, 2005 20:14
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mitt projekt: Renovering av en S600L

Postby Jim Profit » Sat 10 Sep, 2016 21:00

Kul att se detta projekt igen, har tyvärr inget gott råd men önskar dig lycka till och hoppas du fortsätter att uppdatera tråden. :-D

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Mitt projekt: Renovering av en S600L

Postby Marie » Sat 10 Sep, 2016 21:12

Det var inte avsett som kryddhylla, men om R129 är lika allergisk mot att vila sig som W140 ligger utanför min bedömning - till det saknar jag tillräcklig erfarenhet av R129.
En tanke kan vara att ett längre strömavbrott fått startspärren att tappa minnet över vilka nyckeltranspondrar som har "tillträde"...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Mitt projekt: Renovering av en S600L

Postby Hynboholm » Sat 10 Sep, 2016 22:45

Det är inte så enkelt att det räcker att knacka lite på startmotorn?
Längre stillestånd gör ju ibland att de rörliga delarna, t.ex. solenoiden, kan fastna.

Kul att du är här och uppdaterar igen! :wink:

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Mitt projekt: Renovering av en S600L

Postby Marie » Sat 10 Sep, 2016 23:53

Att röd och grön lampa vid backspegen blinkar växelvis tyder ju på att startspärren inte går ur. Varför, är då den stora frågan.

@ SL60: Har du provat med den andra nyckeln?
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Mitt projekt: Renovering av en S600L

Postby sl60 ///AMG » Sun 11 Sep, 2016 12:08

Marie wrote:....@ SL60: Har du provat med den andra nyckeln?
Just nu så har jag inte provat den andra nyckeln. Sökte lite på nätet och växelvis blinkande verkar höra samman med att det är för lite kräm i nyckelbatteriet. Det batteri som satt i nyckeln klarade visserligen av att låsa och låsa upp, men jag fick ingen lampa att lysa i nyckeln. Tog då batterierna från SL nyckeln, och då får jag lampan i nyckeln att lysa. Men skall vara på den säkra sidan och köpa nya friska batterier idag. CR2025 tror jag visst att de heter. Skall testa med andra nyckeln också.

User avatar
CE 36
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Mon 28 Jul, 2003 16:03
Location: Stockholm

Re: Mitt projekt: Renovering av en S600L

Postby CE 36 » Mon 12 Sep, 2016 18:45

Vanligaste felet (med såna symptom) på MB av den generationen är K40-reläet där lödningarna släpper. Går att löda om, men felet återkommer gärna...
Image
E36 AMG Coupé 1994, G500L 1998, E500T 4-matic 2007, Sprinter La Strada 2018

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Mitt projekt: Renovering av en S600L

Postby sl60 ///AMG » Mon 12 Sep, 2016 20:46

:oops: Fixade felet igår. Hade dock tänkt att lägga ut lite bilder men fastnade i att PicasaWeb nu inte kan ta emot bilder. Åtminstånde så förstår inte jag hur jag kan ladda upp nya bilder. Blir till att söka en ny plats att lagra bilderna på.

Och vad var lösningen? Hmm, När jag testade i början så vred jag nyckeln till startläget. Efter ett antal misslyckande så blir man lite luttrad och vrider bara till position 2 för att kolla ifall lamporna i backspegeln får spel. Så efter bytet till helt nya batterier i nyckeln så vred jag bara till position 2 och lamporna blinkade. Aha, failure again tänkte jag. Så kom jag ihåg att jag klippt en sladd från bakersta säkringshållaren. Jag trodde nog att jag klippt den innan jag körde in den i garaget, men som en sista chans så lödde jag ihop sladdarna med varandra (De hade en konstig dragning som inte såg snyggt ut, därav klippte jag sladden). Luttrad så vred jag nyckeln till position 2 och alla lampor blinkade.... Men utav en ren reflex så vred jag den till position 3, och då harklade startmotorn igång :shock: Aha... över till förarsätet och startade upp allt utan problem. Såå, jag vet faktiskt inte ifall det var sladden från säkring 1 i bakluckan eller de nya batterierna som var lösningen.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Mitt projekt: Renovering av en S600L

Postby Marie » Mon 12 Sep, 2016 23:13

HÄRLIGT! GRATTIS!

Då återstår bara testet att klippa sladden igen och kolla om det fortfarande funkar. Om inte, så är det ju bara att skarva ihop den igen.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Mitt projekt: Renovering av en S600L

Postby sl60 ///AMG » Fri 16 Sep, 2016 21:26

Marie wrote:.... Då återstår bara testet att klippa sladden igen...
:-D Skojare där. Måste väl vara enklare att sätta tillbaka de gamla batterierna. Startar den då så var det ju sladden.

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Mitt projekt: Renovering av en S600L

Postby sl60 ///AMG » Sun 02 Oct, 2016 13:01

Lite förbryllad :scratch:
Förre ägaren har dragit om en del sladdar vilket bekräftades när jag tog bort lampglasen på innerbelysningen fram. Egentligen började det med när jag bytte backspegel och noterade att det var ett ganska stort glapp mellan backspegeln och själva innerbelysningen. Så pass stort att det aldrig hade kunnat lämna fabriken i det skicket. Nu när jag tog bort glasen så ser jag att själva skruvarna (under lamporna) som fäster innerbelysningen mot taket, saknas. Jag ser dessutom att hålen är ocentrerade, vilket bekräftar min teori att det har varit klåpare i farten. Jag försökte ta ner hela innerbelysningen men den verkar sitta fast i något annat.

Så min fråga till er -Finns det andra skruvar/mojänger som håller innerbelysningen, än de två skruvar under lamporna?
https://goo.gl/photos/Fdw6dGuab8saxjZp7

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Mitt projekt: Renovering av en S600L

Postby sl60 ///AMG » Fri 07 Oct, 2016 22:02

Ingen som har lite vägledande råd? Det var lite ovanligt här på forumet :|

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Mitt projekt: Renovering av en S600L

Postby Marie » Fri 07 Oct, 2016 22:18

Jag brukar ju kanske inte vara så värst tystlåten, men jag är väl medveten om att din är modellår 96 eller 97 medan min är modellår 92. Just takmodulen hör till sådant jag vet att ändrats en aning under resans gång, så därför är jag inget orakel i detta fallet. Jag kan bara säga att jag inte har minne av något särskilt utöver de två skruvarna du nämner när jag plockade ner min takmodul för några år sedan. Men som sagt måste jag reservera mig för både teflonminne och mopf-förändringar.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Mitt projekt: Renovering av en S600L

Postby sl60 ///AMG » Sat 08 Oct, 2016 00:09

Kan ju vara så att de har limmat? satt extra skruvar? eller något annat jäkelstyg. Skall ta mig en mer undersökande blick i morgon.


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests