Mitt projekt: Renovering av en S600L

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
svnartis
Proffs
Proffs
Posts: 216
Joined: Sat 07 Sep, 2013 20:40

Re: Mitt projekt: Renovering av en S600L

Postby svnartis » Thu 19 Jun, 2014 04:08

Kul att du lägger upp så mycket bilder!

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Postby sl60 ///AMG » Thu 19 Jun, 2014 08:09

Kul att det uppskattas och själv tycker jag att trådarna blir mera intressanta med bilder.

Skickat från min Xperia via Tapatalk

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Mitt projekt: Renovering av en S600L

Postby sl60 ///AMG » Wed 25 Jun, 2014 14:10

Gamla nyheter är också nyheter. Var på väg hem och förbereda midsommar och passade då på och hämta ut de skruvar jag beställt till bakstyckena på framstolarna. Inte för att de var i dåligt skick utan för att det var en som saknades och då tyckte jag det var lika bra att byta alla. Dessa har torx som jag tyckte var lite ovanligt eftersom de lika gärna hade kunna vara stjärnspår istället. Får väl gå upp på vinden och leta upp mitt torx-set. Passade även på att införskaffa ett nytt batteri eftersom det medföljande numera är förpassat till en traktor i Nykvarn :-) Lite besviken är jag dock på att det inte hade MB stämplar med tanke på priset, men som ni säkert har märkt så är jag inte samma purist (renlärig) som när det gäller SLn. Jag kan tänka mig mindre avvikelser mot original så länge som det ser fabriksmonterat ut och inte avviker för mycket mot original. Kromringarna kring instrumenteringen var ju en sådan förhöjande åtgärd.

Image
Ingen MB logga, men säkert bra i alla fall

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Mitt projekt: Renovering av en S600L

Postby sl60 ///AMG » Wed 25 Jun, 2014 14:43

Som jag berättade tidigare så köpte jag en 7mm ringnyckel för att ta bort fästena för registreringsplåt och hantag för baklucka. Nu när jag skulle skrida till verket så snurrar ju bara dessa då jag inte har något att hålla emot med. Är det inte meningen att man skall kunna montera bort dessa utan skall man i så fall borra bort dem och finns de att köpa nya i så fall? Någon som har någon erfarenhet kring detta? Bifogar lite bilder så ni vet vad jag menar.

Image
Close up på monteringshylsa.

Image
Det är dessa monteringshylsor jag menar.

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Mitt projekt: Renovering av en S600L

Postby Mimmi » Wed 25 Jun, 2014 15:05

Hej!

Jag tycker det verkar vara helt vanliga nitmuttrar, inget speciellt eller konstigt alls, dessa används sedan många år på alla möjliga ställen i allt från bilar till tvättmaskiner.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Postby sl60 ///AMG » Wed 25 Jun, 2014 15:44

Så det är bara till att borra bort då de är omöjliga att öppna?

Skickat från min Xperia via Tapatalk

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Mitt projekt: Renovering av en S600L

Postby Mimmi » Wed 25 Jun, 2014 17:16

Hej!

Borra kan vara svårt ibland, hylsan kanske vill rotera, då får man hålla fast den med en tång om det finns plats. Annars kan man slipa eller ibland klippa av vulsten. Det gäller som man säger att laga efter läge... :-)
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Mitt projekt: Renovering av en S600L

Postby sl60 ///AMG » Tue 01 Jul, 2014 17:10

Har beställt nya pophylsor nu till bakstammen. Vis av erfarenhet så är logistiken att först beställa nya delar, sedan förstöra. Allt för många gånger har jag mötts av att delen är obeställbar :? Well, jag är hemma lite sporadiskt nu eftersom det är skördetider, dock inte på börsen utan ute i det verkliga livet. Håller dock på att plocka ner den bakre kofångaren i sina beståndsdelar, och ett litet tips kan jag förmedla. Jag försökte knäppa upp spännena som håller kromlisten med en mejsel. Det gick hyggligt bra men 4-5 stycken lyckades jag inte med. Var ute och hämtade en näbbtång och försökte göra om proceduren med den, och vips blev allt så enkelt. Borde ha använt den redan från början.

Nu till frågan -Hur monterar man bäst bort pip-sensorerna. Är kontakten delbar, tar man en polygrip och vrider ringen på insidan eller? Vore tacksam för lite råd och tips.

Image
Näbbtång med spänne och baksidan på kromlisten

Image
Baksida pip-sensor

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Mitt projekt: Renovering av en S600L

Postby Van der Verhart » Tue 01 Jul, 2014 17:42

Kontakten brukar man klämma in en spärr innanför gummitätningen. ParkTronicSensorn finns det ett verktyg för att demontera,det håller ut spärrarna och sedan trycker man på den lackade delen av PTS-sensorn.

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Mitt projekt: Renovering av en S600L

Postby Van der Verhart » Tue 01 Jul, 2014 17:44

PM.

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Mitt projekt: Renovering av en S600L

Postby Van der Verhart » Tue 01 Jul, 2014 17:51

sl60 ///AMG wrote:Som jag berättade tidigare så köpte jag en 7mm ringnyckel för att ta bort fästena för registreringsplåt och hantag för baklucka. Nu när jag skulle skrida till verket så snurrar ju bara dessa då jag inte har något att hålla emot med. Är det inte meningen att man skall kunna montera bort dessa utan skall man i så fall borra bort dem och finns de att köpa nya i så fall? Någon som har någon erfarenhet kring detta? Bifogar lite bilder så ni vet vad jag menar.

Image
Close up på monteringshylsa.

Image
Det är dessa monteringshylsor jag menar.


Bästa sättet tycker jag är att slipa med en band/fingerslip tills man nästan är emot lacken,därefter tar man en lämplig tång och drar lös det sista från insidan och lägger ev lägger i färg som skrapats bort i hålet. Dom finns att köpa löst.

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Mitt projekt: Renovering av en S600L

Postby sl60 ///AMG » Tue 01 Jul, 2014 17:58

Van der Verhart wrote:Kontakten brukar man klämma in en spärr innanför gummitätningen. ParkTronicSensorn finns det ett verktyg för att demontera,det håller ut spärrarna och sedan trycker man på den lackade delen av PTS-sensorn.
Aha, bockar och tackar. Jag antar att det medför att kontakten som finns på sensorn går att ta bort? Jag vill dock inte ha bort bara själva sensorn utan hela paketet, men jag antar att "ringen" håller fast själva hållaren?

Van der Verhart wrote:PM.
Inget i min brevlåda. Gick nog till fel person 8)

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Mitt projekt: Renovering av en S600L

Postby Van der Verhart » Tue 01 Jul, 2014 18:47

Hur menar du med hela paketet? Kontakten lossar du från sensorn,sensorn lossar du från den runda hållaren. Hållare sitter i stötfångardelen och är limmad/smällt fast. Har PM:at igen.

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Mitt projekt: Renovering av en S600L

Postby sl60 ///AMG » Tue 01 Jul, 2014 19:52

Van der Verhart wrote:Hur menar du med hela paketet? Kontakten lossar du från sensorn,sensorn lossar du från den runda hållaren. Hållare sitter i stötfångardelen och är limmad/smällt fast. Har PM:at igen.
Med hela paketet menade jag både sensor och hållare. Blir ju nu mera tveksam då du säger att den är limmad. Får försöka ta ett steg i taget här och ta bort kontakterna samt pressa ur sensorn först innan jag går vidare.

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Mitt projekt: Renovering av en S600L

Postby sl60 ///AMG » Thu 17 Jul, 2014 13:04

Beställde lite lull-lull för instrumenteringen hos en reklambyrå. Jag valde att göra texten 10 mm hög, men nu visar det sig att det var nog i största laget. En höjd på 6-7 mm är nog mera lämpligt för att smälta in på hastighetsmätaren, så nu blir det att göra om proceduren :|

Image
Less is more


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest