Instrumentet håller på och muppar sej

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Instrumentet håller på och muppar sej

Postby s500lang » Thu 03 May, 2012 15:56

Hej,

Först började laddningslampan lysa och hastighetsmätaren fastnade på 90 km/h och varvräknaren 1500 varv, oljetrycket var 0 enligt mätaren, det enda som verkade fungera var temp och klocka. Jag tog loss instrumentet och kollade anslutningarna. Såg fint ut. Efter detta har alla mätare börjat fungera igen utom vägsträckan som började om på 0 mil och yttertempen som är helt släckt.

Vad kan det vara för fel?

User avatar
macke_rova
Proffs
Proffs
Posts: 265
Joined: Tue 06 Dec, 2005 02:12
Location: Gällivare
Contact:

Re: Instrumentet håller på och muppar sej

Postby macke_rova » Thu 03 May, 2012 21:16

låter som om du har haft strömavbrott när trippen börja om, läste här tror ja om ngn med nästan samma fel och tror de kunde vara batteriet eller laddningen, de va nå snack om vissa funktioner försvinner om spänningen sjunker, pröva leta runt här :P
Markus Rova -89

Image

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Instrumentet håller på och muppar sej

Postby Marie » Thu 03 May, 2012 21:56

Eller helt enkelt oxid i anslutningskontakterna?

Blås på lite oxidrens och koppla i - och ur - några gånger

s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Re: Instrumentet håller på och muppar sej

Postby s500lang » Mon 21 May, 2012 09:58

Nu har jag kollat upp detta lite närmare. Det sitter ett EPROM minne i instrumentet som bevarar mätarställning och yttertemp. Ungefär hälften av alla mätare och varningslampor är kopplade till CAN-data bussen och resten är kopplade direkt till resp. givare. En processor bearbetar insignaler och delar ut signaler till mätare och lampor. Klockan är en egen enhet.

Det verkar alltså som det är ett mjukvarufel, men eftersom allt funkar förutom att mätaren har slagit runt så låter jag det vara.


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests